تبیان، دستیار زندگی
اکنون زمان کنجکاوی درباره اینکه چه چیز موجب تفرقه میان بعضی از نهادها و شخصیت ها شده و چرا توصیه قرآنی واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرقوا توسط کسانی که عمر خود را در مسیر ترویج همین توصیه صرف کرده اند عمل نمی شود، فرا رسیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علت تفرقه احزاب

اکنون زمان کنجکاوی درباره اینکه چه چیز موجب تفرقه میان بعضی از نهادها و شخصیت ها شده و چرا توصیه قرآنی "واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرقوا" توسط کسانی که عمر خود را در مسیر ترویج همین توصیه صرف کرده اند عمل نمی شود، فرا رسیده است.

بخش سیاست تبیان
احزاب

یک بخش از این واقعه به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مربوط می شود. جایگاه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بسیار رفیع است و نباید تصور شود که با بعضی اقبال ها و ادبارها در این یا آن انتخابات دچار تزلزل می شود. شاید نسل های دوم و سوم انقلاب حتی کسانی که در حوزه های علمیه حضور دارند از این جایگاه رفیع و سوابق درخشان جامعه مدرسین اطلاع کافی نداشته باشند و ندانند که قدمای حاضر در این جامعه و بزرگانی که به لقاء الله شتافته اند چه زحماتی برای انقلاب کشیدند و چه سختی ها، زندان ها، شکنجه ها و تبعیدهائی را تحمل کرده اند...
ناکامی نسبی در انتخابات هفتم اسفند نباید موجب قضاوت منفی درباره این نهاد اصیل شود. همواره در قضاوت ها باید نقاط قوت و ضعف را در کنار همدیگر دید و جامع نگری را به عنوان یک اصل در نظر گرفت. تصمیم گیری جمعی در عین حال که امتیازاتی دارد با عوارضی نیز همراه است که احیاناً منفی هستند. مثلاً در اعلام فهرست اسامی کاندیداهای مورد نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای خبرگان تهران جمعی از اعضاء جامعه مدرسین معتقد بودند نام آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در این فهرست باشد ولی تصمیم نهائی غیر از این شد. آن زمان که هنوز فهرست اعلام نشده بود و همین صحبت ها در جامعه مدرسین مطرح بود با آقای هاشمی رفسنجانی درباره این اختلاف نظر صحبت کردم، ایشان گفتند من اصلاً توقع ندارم که نامم در فهرست جامعه مدرسین باشد و حتی از جامعه روحانیت مبارز تهران هم نه تنها توقعی در این زمینه که نامم را در فهرست خود بیاورند ندارم بلکه گفته ام راضی نیستم جامعه روحانیت مبارز در درون خود به خاطر بود و نبود نام من دچار مشکل شود.

در اعلام فهرست اسامی کاندیداهای مورد نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای خبرگان تهران جمعی از اعضاء جامعه مدرسین معتقد بودند نام آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در این فهرست باشد ولی تصمیم نهائی غیر از این شد

سرانجام، انتخابات مشخص کرد که آقای هاشمی رفسنجانی فراتر از فهرست هاست و دیدیم که علیرغم سنگین ترین تهاجمات و تبلیغات مسموم که علیه ایشان شد، در صدر منتخبین کل کشور قرار گرفت و نظر آنان که معتقد بودند نام ایشان در فهرست جامعه مدرسین باشد صحیح بود.

اکنون زمان کنجکاوی درباره اینکه چه چیز موجب تفرقه میان بعضی از نهادها و شخصیت ها شده و چرا توصیه قرآنی "واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرقوا" توسط کسانی که عمر خود را در مسیر ترویج همین توصیه صرف کرده اند عمل نمی شود، فرا رسیده است. این نهادها، این شخصیت ها و این بزرگان باید به هشدار بسیار مهم مولای متقیان که فرمود «ما اکثرا لعبرواقل الاعتبار» توجه عمیق کنند و وقایعی همچون انتخابات هفتم اسفند را آئینه عبرت بدانند. این قبیل وقایع، فقط عبرت برای یک جمع یا چند شخص که ممکن است به خواسته خود نرسیده باشند نیست، بلکه همه باید از آن عبرت بگیرند و برای از بین بردن تفرقه و نقار در یک مسابقه واقعی و جدی شرکت کنند. همه باید به هشدار امام خمینی درباره تکرار آنچه در مشروطیت پیش آمد توجه کنند واشخاص و جریان هائی که ممکن است با چند واسطه درصدد ایجاد تفرقه برآیند را بشناسند و از خود طرد کنند.
تردیدی نیست که هم جامعه مدرسین دلسوز انقلاب و نظام است و هم سایر جریان ها و اشخاصی که برای این انقلاب و نظام فداکاری کرده اند. آنچه در این میان مهم است اینست که واسطه های دشمن که مامور ایجاد تفرقه هستند را شناسائی و طرد کنیم تا زمینه برای تحقق وحدت و همدلی فراهم شود. این انتظار وجود دارد که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ایجاد همدلی پیش قدم شود زیرا جایگاه فراجناحی این نهاد اصیل چنین اقتضائی دارد.


منبع: خبرآنلاین