تبیان، دستیار زندگی
موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، در حاشیه برگزاری دومین همایش فضای مجازی پاک در دانشگاه شهید بهشتی تهران به ارائه خدمات به مدعوین پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضور تبیان در دومین همایش فضای مجازی پاک

موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، در حاشیه برگزاری دومین همایش فضای مجازی پاک در دانشگاه شهید بهشتی تهران به ارائه خدمات به مدعوین پرداخت.

هومن بهلولی- روابط عمومی

دومین همایش ملی فضای مجازی پاک

به گزارش تبیان، دومین همایش ملی فضای مجازی پاک صبح امروز در پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی با حضور دکتر محمود واعظی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی؛ دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، حجت الاسلام دکتر سید مهدی خاموشی؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی؛ رئیس دانشگاه شهید بهشتی و دکتر علیرضا طالب پور؛ رئیس پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی و جمعی از فعالان این حوزه برگزار شد.

دکتر علیرضا طالب پور

دکتر علیرضا طالب پور دبیر علمی همایش، نخستین سخنران آیین افتتاحیه بود؛ وی بر لزوم استفاده از این فضا برای ترویج و احیای سنت ها و فرهنگ ملی - مذهبی تاکید کرد وگفت: با بهره گیری ازاین فناوری می توان شاهد ارتقاء بینش های دینی در جامعه بود.
وی با اشاره به محورهای مورد بحث در این همایش گفت: محورهای متنوعی در حوزه های فنی، انسانی و اجتماعی تاکید شده تا تمام ابعاد فضای مجازی را به صورت جامع پوشش دهد.

پیام تصویری /ایت الله جوادی آملی

در ادامه، پیام تصویری حضرت آیت الله جوادی آملی پخش شد.
ایشان در این پیام اشاره کردند: فضای فرهنگ و فکر و اندیشه، فضای مجاز نیست. بلکه حقیقت است. خواه از ابزار حسی یا ماورای حس استفاده شود، آنچه با اندیشه مرتبط است و پیام به ذهن منتقل می کند، حقیقت است. فضای مجازی نیاز به طهارت مجازی دارد. این همایش به فضا حقیقت توجه ویژه داشته باشد، نه به مجاز.
آیت ا... جوادی آملی در ادامه افزودند: همانگونه که در آیه شریفه داریم «فالهمها فجورها و تقویها»، باید تمام کوشش ما این باشد که آنچه باطن می پذیرد و با وجود انسان هماهنگ است را بپذیریم. باطن ما جز حسن و خوبی نمی پذیرد. نه از کتاب و نه از کتیبه، فجور و بدی را به خود راه نمی دهد.
ایشان با اشاره به برجسته بودن غیرت به عنوان یکی از اوصاف اصلی انسان، گفتند: غیرت یعنی انسان در حریم غیر وارد نشود و غیر را در حریم خود راه ندهد. تا انسان حریم و قلمرو هستی و حوزه وجودی خویش را نشناسد، دیگری را راه ندادن شکل نمی گیرد. سه اصل غیرت، شامل هویت شناسی، راه ندادن بیگانه و انتخاب علوم و یادگیری چیزی است که دانسته های انسان را تکمیل کند.

دکتر طهرانچی

سپس، دکتر طهرانچی؛ رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر درحوزه علم می خواهیم به فضای مجازی پاک بپردازیم باید بدانیم ساختارهای منبعث از حوزه های تک رشته ای یا میان رشته ای پاسخگوی علوم مرتبط با فضای مجازی نیست؛ نیازمند تحول ساختاری با عنایت بر تحول در نگرش علمی هستیم.
دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه، در آیین افتتاح «دومین همایش فضای مجازی پاک» در سخنانی با اشاره به حوزه های مختلف دخیل در فضای مجازی، گفت: امروزه فضای مجازی تنها حوزه های فنی را در برنمی گیرد؛ تکنولوژی اطلاعات فقط جمع عناصر مختلف نیست بلکه مجموعه ها و زیرمجموعه های متنوع و بهم تنیده ای از حوزه های مختلف علوم و فرا رشته ای را دربر می گیرد.
دکتر طهرانچی با اشاره به اهمیت فضای مجازی و تاثیر آن بر بخش های مختلف زندگی انسان در دنیای کنونی، به برنامه ها و فعالیت های صورت گرفته در این حوزه، در دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد و افزود: تاسیس پژوهشکده فضای مجازی از جمله اقدامات صورت گرفته در دانشگاه است، این پژوهشکده بصورت هدفمند و علمی به ابعاد مختلف فضای مجازی می پردازد.
رئیس دانشگاه ضمن بررسی ابعاد و محیط های تاثیرگذار بر فضای مجازی تصریح کرد: ما یک جزیره منزوی نیستیم، محیط خارجی بصورت فعال تاثیرگذار است و در تعامل با این محیط، باید سازنده و الهام بخش حرکت کنیم.

حجت الاسلام خاموشی

در ادامه، حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، بر لزوم پاکسازی فضای مجازی و رسیدن به اخلاق تعالی استفاده از این فضا تاکید کرد.

وی با بیان اینکه امروزه تکنولوژی، منجر به رشد پایه های علمی بشر شده است، اضافه کرد: حتی فناوری می تواند به کمک خانم های خانه دار بیاید و مدیریت زندگی آنها را ارتقا دهد. به طور کلی ابزار فناوری اطلاعات در دنیای امروزی نقش اصلی را در بنیان خانواده ها ایفا می کند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه دانستن استفاده از تکنولوژی بهتر از ندانستن آن است، اضافه کرد: حتی در اندیشه های بلند فلاسفه اسلامی، برگرفته از آیات و روایات مبتنی بر این است که باید از ابزارهای جدید استفاده شود.

حجت الاسلام خاموشی با اشاره به اینکه جهان امروز فرصتی را برای ارزش گذاشتن به ابزارهای جدید ارتباطی فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: امروزه دیگر زمینه مطالعات یک نویسنده تنها به چند هزار نسخه کتاب منجر نمی شود و قابلیت نشر در فضای مجازی را دارد.

وی با اشاره به آسیب هایی که ممکن است فضای مجازی به دلیل استفاده نادرست به همراه داشته باشد، اضافه کرد: بسیاری از استفاده هایی که از فضای مجازی می شود، وقت گیر است و اختیار بشر را محدود کرده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با ارائه مثال اینکه تا پیش از این افراد قبل از خواب قرآن می خواندند، گفت: امروزه شاهد هستیم که اغلب افراد قبل از اینکه فضای تلگرام خود را کنترل نکنند، خوابشان نمی برد و این معضل همه گیر شده است.

حجت الاسلام خاموشی با بیان اینکه بسیاری از کارها که هم اکنون از سوی افراد در فضای مجازی انجام می شود، بسیار وقت گیر است و میزان توجه و دقت افراد به این فضا بیش از اندازه است، اضافه کرد: باید نحوه استفاده متعالی از فضای مجازی تمرین شود.

وی بر لزوم تدوین اخلاق تعالی در استفاده از فضای مجازی تاکید کرد و گفت: باید معلومات مضر در فضای مجازی را از بین ببریم؛ در همین حال حفظ حریم شخصی افراد نیز در این فضا باید مورد توجه قرار گیرد چرا که در اخلاق و رفتار عُرفی و شرعی نیز سرک کشیدن به پست شخصی و فایل های شخصی افراد نادرست است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه بسیاری از معلومات مضر در فضای مجازی شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: برای مثال ارعاب از تکفیری ها و داعشی ها در فضای مجازی شکل گرفت و آنها ابتدا نوع کشتن انسان را در این فضا اشاعه دادند. از سوی دیگر دریدن پرده اخلاق از دیگر مضراتی است که در فضای مجازی شاهد آن هستیم.

حجت الاسلام خاموشی با تاکید بر نیازمندی فضای مجازی به محیطی امن، اضافه کرد: باید در استفاده از فضای مجازی بتوانیم ریشه های پاک را برای اینترنت مطرح کنیم.

وی با اشاره به دغدغه های عمومی برای داشتن فضای مجازی پاک در کشور، ادامه داد: حتی شخص رئیس جمهور نیز دغدغه اش این است که حریم خصوصی افراد در فضای مجازی حفاظت شود و ساختارها طوری فراهم شوند که مردم از اینترنت پاک استفاده کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در فضای مجازی باید دسترسی های مضر محدود شود که در شبکه ملی اطلاعات نیز مطالبه ما همین است.

حجت الاسلام خاموشی گفت: علاوه بر تولید بومی، در شبکه ملی اطلاعات موضوع استفاده از اطلاعات مفید برای اقشار مختلف مردم نیز مورد تاکید قرار گرفته است تا فرصتی فراهم شود که مردم از فضای مجازی کمال استفاده را ببرند و محتوای غیرمفید و مضر این فضا پاک شود.

دکتر ابوالحسن فیروز آبادی

ابوالحسن فیروزآبادی، سخنران بعدی دومین همایش ملی فضای مجازی پاک بود.

وی با بیان اینکه امروز سالروز تشکیل شورای عالی فضای مجازی با حکم رهبری است اظهار کرد:  اسفندماه سال گذشته مصوبه ای را در خصوص فضای مجازی سالم که فضایی است در بستر شبکه های ارتباطی و دارای خدمات و محتوایی با ارزش های اسلامی و مقررات جمهوری اسلامی ایران، داشتیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ابعاد فضای مجازی در تمامی عرصه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است باید تلاش کنیم فضای مطلوبی را ایجاد کرده زیرا اگر چنین اتفاقی نیفتد فاقد هویت خواهیم شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی، گفت: این فضا مانند دنیای حقیقی باید دنیال کسب، ایجاد و حفظ یک هویت باشد و از آن جهت که بازیگرانش مردم هستند شاید بخواهند بخشی از فضا را با توجه به نقش دولت مهندسی کرد اما عملا باید به سمت تقسیم کار در راستای هویت مجازی برویم.

وی با بیان اینکه فضای مجازی به شکل انفجاری در حال توسعه است، ابراز کرد: این فضا در دنیا تحت تاثیر فضای بیرونی است اما هنوز در شکل دهی به نقش ها نتوانسته ایم موفق باشیم. در بخش هایی از حکومت نگرانی بیشتری درباره این فضا وجود دارد درحالیکه همه باید به دلیل ابعاد و ماهیت این فضا دغدغه مند باشیم.

فیروزآبادی با بیان اینکه عقلانیت فضای مجازی ظرف 2،3 دهه اخیر بسیار متفاوت تر از فضای حقیقی شده است اظهار کرد: هنجارهایی که در این فضا شکل گرفته است به شدت متفاوت تر از فضای حقیقی است لذا بایدها و نبایدهای ما در برخی از حوزه های فضای مجازی باید غلیظ تر و در برخی جاها رقیق تر شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: این موضوعات نیازمند کار دانشگاهی است و باید متناسب با ابعاد این فضا همچون همگرایی، فشردگی زمان و مکان ، فشردگی اطلاعات و سرعت و حجم علم پیش روند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: لیبرالیست ها نیز در دنیا به سمت توسعه فضای مجازی و نظام رگولاتوری رفته اند همان ها سال ها مقابل کمونیست ها ایستادند و با آنها مخالفت کردند حال چطور شده که با فروپاشی کمونیسم طرفدار رگولاتوری شده اند؟ در پاسخ به این پرسش می گویند به دلیل سرعت تحولات است.

فیروزآبادی گفت: به نظرم در زمینه رگولاتوری بسیار منفعل عمل کرده ایم و به واسطه اینکه فضای مجازی به شکل موج  وارد کشور شده ممکن است تهدیدات بزرگی را برای ما داشته باشد و هویت و موجودیت ما را با خطر مواجه کند.

وی گفت: شبکه ملی اطلاعات مساوی با فضای مجازی نیست اما رکن و زیرساخت آن به حساب می آید؛ نظام سالم سازی نباید تنها مبتنی بر فیلتر باشد بلکه باید به خانواده ها و مدارس نیز نقش دهیم و بر اساس نیاز مشتریان و سلایق آنها اینترنت مطلوب را فراهم کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه برخی از کشورهای به ظاهر عقب افتاده در این عرصه از ما جلوتر هستند، گفت: اینترنت پاک قدمتی 20 ساله در دنیا دارد و حتی کشور آمریکا که خود را فارغ از این موضوع نشان می دهد قوانین بسیاری در زمینه نظام کودک و نوجوان دارد که ما در جمهوری اسلامی ایران نداریم.

فیروزآبادی خاطر نشان کرد: باید آرایش درستی در کشور ایجاد شود تا فضای مطلوب برای همه خلق گردد و این کار تنها با همکاری تمامی مردم، دانشگاه ها و دولت انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزیر ارتباطات از زمان حضور بنده در شورای عالی به طور جدی پیگیر شبکه ملی اطلاعات است خاطر نشان کرد: در حال حاضر ابعاد شبکه ملی را مشخص کرده ایم و نظرات تمامی ذینفعان را جویا شده ایم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پایان گفت: مردم باید بتوانند بهره مند اصلی از فضای مجازی باشند و باید از اینکه بابت  حجم پهنای باند پولی بپردازند خارج شده و به سمت شبه رایگان شدن پهنای باند برویم.

دکتر محمود واعظی

در خاتمه نیز، دکتر محمود واعظی؛ وزیر ارتباطات، بر روی سن رفت و با اشاره به اینکه شورای عالی فضای مجازی نهادی نوپاست اما به آن بسیار امیدوار هستم، اظهار کرد: امروز سالروز تشکیل این شورا به حساب می آید و باید بتوانیم حداکثر بهره برداری را در راه رسیدن به اهداف از آن داشته باشیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به تاثیرات مثبت و منفی فضای مجازی در تمامی ابعاد ابراز کرد: این موضوع در تمام جوامع بشری دیده می شود اما مگر همه چیز در این دنیا مثبت تلقی می شود که در ارتباط با فضای مجازی بگوییم تنها باید دارای ابعاد مثبت باشد؟ در جواب این سوال باید گفت اصولا پیامبران مبعوث شده اند تا در برابر تهدیدات مردم را راهنمایی کرده و به سمت فضای سالم رهنمون سازند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی به دنیای واقعی می ماند و امکانات آن آنقدر زیاد است که باید در عرصه های مختلف به سمت استفاده از آنها برویم، گفت: تجار و صنعتگران می توانند مخاطبان زیادی را از این طریق مورد توجه خود قرار دهند. عیب این فضا انبوهی از اطلاعات است که به دلیل عدم اهمیت گذاری منجر به اتلاف زمان می گردد.

واعظی افزود: امروزه در میان جوانان مسائل غیراخلاقی زیاد است اما باید بدانیم تنها وزارت ارشاد مسئول فرهنگ سازی نیست و تک تک افراد جامعه و خانواده ها مسئول فرهنگ سازی در عرصه مجازی هستند در نهایت شاهد سالم سازی این فضا باشیم.

وزیر ارتباطات عنوان کرد: وظیفه وزارت ارتباطات این است که نباید فضایی را بوجود آورد که در هر جایی دسترسی به سایت های غیراخلاقی مهیا باشد که البته برای این کار برنامه و پول تعریف کرده ایم.

وی خاطر نشان کرد: اوایل که سرکار آمدم گمان می کردم سیستم فیلترینگی توسط دولت خریداری می شود و روی سایت ها اعمال می گردد اما در زمان کارم متوجه شدم به همان اندازه که پول و وقت صرف توسعه سیستم های فیلترینگ می شود تیم هایی هم نشسته اند تا محدودیت های فنی را شکسته و آنها را دور بزنند.

وی با بیان اینکه در دنیا موضوعات مربوط به فضای مجازی در مدارس تدریس می گردد گفت: این کار باعث می شود تا جوانان در سن 24، 25 سالگی شخصیتشان شکل بگیرد که متاسفانه ما در ایران به این موضوع کمتر پرداخته ایم.

وی خاطر نشان کرد: موضوع دیگر تولید محتوای فاخر برای کشور است که طبق سلیقه های مختلف باید توسعه یابد؛ اکنون برخی سایت هایی که 10، 15 درصد مطالب غیراخلاقی و 70 درصد مطالب مطلوب به شکل آمیخته با هم دارند بسیار موجود است و اگر بخواهیم فیلترینگ را در ارتباط با آنها داشته باشیم با مشکلاتی بر می خوریم.

واعظی در پایان گفت: یکی از موارد در راستای توسعه این دغدغه ها شبکه ملی اطلاعات است که آن را با تمام سیاست های شورای عالی فضای مجازی پیش می بریم تا در نهایت شاهد توسعه محتوا و خدماتی ارزشمند روی این بستر باشیم.

نشست های تخصصی فضای مجازی

در ادامه این همایش، نشست های تخصصی با موضوع فضای مجازی برگزار شد که در آن دکتر گلزاری، و دکتر طالب پور در خصوص (احیاء سنت های اسلامی در فضای مجازی)، دکتر نجف پور، در خصوص (چارچوب مفهومی راهکارهای تحقق فضای مجازی)، حجت الاسلام دکتر علیزاده، در خصوص (معماری نظام تبلیغ مجازی دین؛ مروری بر یک تجربه از حوزه علمیه قم)، دکتر موسویان، در خصوص (آینده فضای مجازی  و ضرورت ایجاد پارادایم های متناسب)، دکتر ولی، درخصوص (/اسیب شناسی استفاده نادرست از تکنولوژی و شبکه های اجتماعی) و مهندس سلجوقی، در خصوص (کسب و کار حلال در فضای مجازی) برگزار شد.

در خاتمه دومین همایش ملی فضای مجازی پاک نیز، میزگرد ارزیابی وضعیت توزیع ئ تئلید محتئای پاک در ایران، با حضور دکتر نیلوفر، دکتر عباسی، دکتر مجردی، دکتر شریف خانی، دکتر نجفی سولاری و دکتر موسویان برگزار شد.

غرفه تبیان در دومین همایش فضای مجازی پاک

غرفه تبیان در دومین همایش فضای مجازی پاک

گفتنی است، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، با برپایی غرفه ای در حاشیه برگزاری دومین همایش ملی فضای مجازی پاک، خدمات خود در زمینه سایت تبیان، شبکه اجتماعی تبیان، مرکز داده اینترنتی تبیان و کنسرسیوم محتوای ملی، به مدعوین و حاضرین ارائه کرد.