تبیان، دستیار زندگی
بدون تردید وزارت ورزش و جوانان علاقه مند است تا گزینه نزدیک به خودش را پیروز انتخابات فدراسیون فوتبال ببیند. از این رو آ نها یک سال و اندی قبل طی تحولاتی (که خواستار انجامش بودند )علیرضا اسدی را جانشین مهدی محمد نبی کردند تا به هر قیمتی اسدی در طول مدت زم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهكارهای وزارت ورزش برای پیروزی درفدراسیون فوتبال

بدون تردید وزارت ورزش و جوانان علاقه مند است تا گزینه نزدیک به خودش را پیروز انتخابات فدراسیون فوتبال ببیند. از این رو آ نها یک سال و اندی قبل طی تحولاتی (که خواستار انجامش بودند )علیرضا اسدی را جانشین مهدی محمد نبی کردند تا به هر قیمتی اسدی در طول مدت زمان باقی مانده با جو آشنا شود و بتواند از سد علی کفاشیان بگذرد.

مهدی طاهرخانی- بخش ورزشی تبیان
گودرزی

اما بزرگترین اشتباه اسدی درگیری با کارلوس کی روش بود و همین امر موجب شد تا وزارت ورزش روی این گزینه مردد بماند. هنوز مشخص نیست که دکتر اسدی آیا قصد حضور در انتخابات را دارد یا نه اما اگر او بخواهد ثبت نام کند باید از سمت فعلی اش یعنی دبیر کلی فدراسیون استعفا دهد و آن وقت کفاشیان با گماردن امیر عابدینی در این پست موقت، گام مهمی را برای پیروزی خودش بر می دارد.(مجری انتخابات ان وقت عوض اسدی، امیر عابدینی است) شاید همین موضوع سبب شده که اسدی تکلیف خود و انتخابات را همچنان مبهم نگه دارد. از سوی دیگر وزارت ورزش نمی خواهد همانند دوره قبل که دولت دهم همه تخم مرغ هایش را درون یک سبد قرار داد و روی دکتر قریب قمار کرد، آن اشتباه  بزرگ و تاریخی را تکرار کند.
طبق شکل اساسنامه و آرایش اعضای مجمع(رای دهنده)، علی کفاشیان بیشترین شانس را برای پیروزی دارد. همانند ساختار فیفا، در انتخابات فدراسیون فوتبال ایران هیچ محدودیت زمانی در نظر گرفته نشده و غالبا باید افرادی برای انتخاب فرد برنده رای دهند که طی 4 سال گذشته بیشترین مراوده را با رئیس قبلی(نامزد فعلی) داشتند.
یعنی به احتمال زیاد رئیس قبلی بیشترین شانس را برای پیروزی مجدد دارد. شاید گزارش مجلس نهم در مورد فساد در فوتبال، دارای شبهات فراوانی بود اما آنها به درستی به این نکته اشاره کردند. چون محدودیت زمانی برای حضور رئیس فدراسیون وجود ندارد مادامی که رئیس فدراسیون بخواهد نامزد شود بخاطر رای اعضای مجمع او بیشترین شانس را دارد. حالا در این بین تنها لازم است یک فرد شدیدا "حب جا" داشته باشد آنگاه همانند انتخابات فیفا می بینیم که یک فرد تا روزهای پایانی زندگی اش رئیس باقی می ماند. اگر دادستانی آمریکا به قضیه فساد فیفا ورود نمی کرد تردید نداشته باشید که بلاتر تا روزی که زنده بود برنده هر انتخاباتی در زوریخ می شد چون اساسا قدرت در دست رئیس است و برخلاف انتخابات دموکراتیک  ریاست جمهوری بعضی از کشورها ،محدودیت زمانی برای هیچ نامزدی وجود ندارد.

از این رو وزارت ورزش سه راهکار بیشتر ندارد:

1-به هر ترتیبی مانع حضور مجدد علی کفاشیان در انتخابات شود.از ابزار قانونی گرفته تا لابی با سازمان های امنیتی امکان انجام این کار هست.
2-با کفاشیان لابی کرده و به شرط همسو شدن او، دست کم تا پایان عمر دولت یازدهم با وزارت ورزش از وی حمایت کند(احتمال این ائتلاف صفر نیست)
3- چندین نامزد مختلف روانه انتخابات کند و "مطمئن" باشد دست آخر یکی از آنها برنده هستند.

در مورد گزینه های یک و دو رسانه ها در طول چند وقت اخیر مطالب متعددی را نوشتند اما در مورد گزینه سوم، موضوع مهم این است که این افراد چه کسانی هستند که اولا نماینده قابل اعتماد وزارت ورزش باشند ثانیا قدرت شکست کفاشیان را داشته باشند. شنیده می شود که یکی از این افراد که وزارت ورزش روی او حساب ویژه ای را باز کرده شهاب الدین عزیزی خادم است.

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال که از قضا ریشه فرهنگی مشترکی هم با وزیر ورزش و جوانان دارد. رابطه های ویژه خادم با اعضای مجمع و حمایتی که از او بین بعضی از رسانه ها می شود از نقاط قوت اوست که شانس پیروزی اش را افزایش می دهد. اینک باید دید تا فرصت باقی مانده برای انتخابات فدراسیون فوتبال در تاریخ 11 اردیبهشت 95 کدام راهکار برای وزارت خانه عملیاتی تر به نظر می رسد و در صورت جمعبندی بر سر حمایت از یک فرد خاص آن شخص عزیزی خادم است یا در دقیقه نود گزینه دیگری را انتخاب می کنند.