تبیان، دستیار زندگی
برجام چهارشنبه سوری و شبکه های مجازی/علی اصغرافتاده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برجام چهارشنبه سوری و شبکه های مجازی/علی اصغرافتاده

www.irna.ir

*** 2700 مصدوم در چهارشنبه سوری سال 92 ، 480 مصدوم و چهارکشته در سال 93
به گزارش تبیان به نقل از ایرنا براساس آمار موجود در حوزه معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور تعداد مصدومان چهارشنبه سوری سال سال 1392بیش از 2700 نفر که افزایش 35 درصدی نسبت به سال ماقبل داشته است و در سال 93 علاوه بر مصدومان چهارکشته نیز به آمار این حوادث تلخ افزایش یافته است.
ملت ایران ، امروز به مرزی از خود آگاهی رسیده است که تلاش می کند با ابزار رسانه های جدید و شبکه های گسترده و تعاملی موبایلی و تلگرامی به مقابله با آسیب های مختلف برود و این شوق ذوقی و ابتکار کاربران ایرانی پس از حماسه های حضور و همدلی 7 اسفند ، نشانی از پویایی و زنده بودن جامعه کمال طلب ایران دارد.
این مردمان امروز به ناتوانی رسانه های رسمی و میلی به سامان دادن و رفع کاستی ها و آسیب ها ایمان یافته اند و از این روی است که خود تصمیم می گیرند با تولید محتواهای خلاقانه و تاثیرگذار و استفاده از ظرفیت های بی نظیر شبکه های اجتماعی به فراخور زمان و مکان به ایفای نقش موثر برای رسیدن به وضع مطلوب می پردازند.
مردمان ایران پس از اینکه توانستن برجام هسته ای را به سرانجام و ثبیت برسانند ، حماسه 22 بهمن و 7 اسفند را مطابق با رای و نظر حداکثری خود به ثمر برسانند ، امروز تصمیم گرفته اند ، آسیب چندین ساله در خصوص چهارشنبه سوری را به برجامی اجتماعی و فرهنگی تبدیل کنند تا فرزندان عزیز این مرز و بوم را از صدمات ناشی از انفجار ترقه های چینی و داخلی نجات دهند.
این مردم امروز مصمم شده اند کاری را که رسانه میلی و رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها و.. غیره نتوانسته اند انجام دهند ، با اتحاد و انسجام اجتماعی و بر افروختن حس مسئولیت اجتماعی به اصل خود و آیین های کهن و باستانی این مرز و بوم برگردانند.
از این روی است که می بینیم 👍👍 کمپین تحریم چهارشنبه سوزی 👍👍 با خطاب قراردادن (چینی ها ) و با این شعار که دیگر پولمان را حرام ترقه ها و جنس های گوناگون شما نمی کنیم، چهارشنبه سوری جشن ماست و شبیه با این عبارت ها آغاز می شود.
از امسال آتش درست می کنیم ، از روی آن می پریم و شادی می کنیم. از امسال قاشق زنی می کنیم و به هم شیرینی می دهیم .
از امسال چهارشنبه سوری را ایرانی برگزار می کنیم.
از امسال به کودکانمان خواهیم آموخت که چهارشنبه سوری جشن شادی است جشن سپاس از خدای یگانه است نه ترس و وحشت. چهارشنبه سوری جشن ماست.

*** نیم نگاهی به آمار سال گذشته حوادث چهارشنبه سوری :
آسیبهای منتسب به چهارشنبه سوری در طی سال های اخیر روند صعودی داشته و از سال 1387 میزان رشد آن 2.5 برابر بوده است.
آخرین آمار تلفات چهارشنبه سوری سال گذشته ؛ 22 قطع عضو، 3 کشته و...
در چهارشنبه 27 اسفند سال گذشته ، 421 نفر مصدوم و 3 نفر فوت شدند. همچنین حال 4 مصدوم بسیار بدحال است و 22 مورد نیز قطع عضو گزارش شده است.
آخرین آمار تلفات چهارشنبه سوری؛ 22 قطع عضو، 3 کشته و... که از این تعداد 45 نفر زن و 376 نفر مرد بوده اند.
*** ثبت 22 مورد قطع عضو
تا این لحظه 22 مورد قطع عضو که بیشتر مچ دست و انگشتان بوده گزارش شده است و این وضعیت در شهرهای ارومیه، کرج، رشت و تهران بیشترین مصدوم را داشته است.
*** 2مورد تخلیه چشم در حادثه چهارشنبه سوری
سخنگوی اورژانس کشور اعلام کرد: 2 مورد تخلیه چشم نیز گزارش شده که در شهر گنبد و کرج بوده است.
**** 3 فوتی در تهران، ورامین و کرج
**** میانگین سنی مصدومان و فوتی های کشور
میانگین سنی مصدومان چهارشنبه سوری در سطح کشور 13 تا 18 سال و سن فوتی ها این حادثه 14 سال، 17 و 18 سال گزارش شده است.
**** دست و چشم؛بیشترین اعضای آسیب دیده/جوانترین و پیرترین مصدوم
دست و چشم بیشترین عضوی بوده که در حادثه چهارشنبه سوری امسال آسیب دیده است.
در میان حادثه دیدگان پسربچه 2 ساله و زن 70 ساله نیز به عنوان جوان ترین و پیرترین مصدومان سال گذشته بود که گویا عابر پیاده بوده و یا به صورت غیر مستقیم در معرض حادثه قرار گرفتند.
**** چهارشنبه سوری در سال جاری 45 روز زودتر قربانی گرفت
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران 10بهمن امسال از انفجار مرگبار موادمحترقه در یک منزل مسکونی خبر داد.
به گفته وی، محل حادثه یک ساختمان دو طبقه قدیمی به مساحت 40 متر مربع بود که انفجار شدیدی در آن رخ داد و شدت حادثه به حدی بود که درها و پنجره های ساختمان کاملا تخریب شده و به ساختمان های مجاور نیز خساراتی وارد شده است.
انتظار می رود که در روزهای باقی مانده تا مراسم چهارشنبه سوری با مشارکت و همراهی سازمان های مردم نهاد و شخصیت های تاثیر گذار در جامعه زمینه پیوستن و اجرای خواست همگانی برای بازگشت به اجرای سنتی آیین چهارشنبه سوری و خودداری از شیوه های خطر ساز برای جامعه فراهم شود.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.