تبیان، دستیار زندگی
یدل سالن تئاتر شهر اینبار کمی زودتر از روزهای قبل شروع به اجرای برنامه کرد و تنها با حدود یک ربع تاخیر ، برنامه گروه بیدل با معرفی اعضای آن آغاز شد . در ابتدا حسام الدین سراج اساتیدی که وی را در اجرای کنسرت همراهی میکر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از کنسرت حسام الدین سراج و گروه بیدل

سالن تئاتر شهر اینبار کمی زودتر از روزهای قبل شروع به اجرای برنامه کرد و تنها با حدود یک ربع تاخیر ، برنامه گروه بیدل با معرفی اعضای آن آغاز شد .

در ابتدا حسام الدین سراج اساتیدی که وی را در اجرای کنسرت همراهی میکردند معرفی نمود:

محمود فرهمند – داوود ورزیده – کوروش بابایی – شهرام میرجلالی – خاکی – مسعود حبیبی – و رامین کاکاوند با خوانندگی حسام الدین سراج اعضای گروه بیدل بودند.

برنامه بنا به گفته سراج به دو بخش تقسیم شد که در بخش ابتدایی ساخته های حسام الدین سراج و در بخش دوم آثاری از رامین کاکاوند ( که پیشتر  اغلب این آثار را در قالب گروه ارغنون اجرا کرده بودند ) اجرا می شد.

در بخش ابتدایی کنسرت ، که عموما اجراهایی از آخرین آلبوم منتشر شده سراج با عنوان « ماه نو » بود، پس از اجرای دوتصنیف -- از جمله تصنیف زیبای سرمست با شعری از سعدی -- دو نوازی تار و تنبک و سپس آواز حسام الدین سراج اجرا شد. پس از آن ، تصنیف رند و خرابات با شعر شمس مغربی و فرصت شیرازی اجرا شد که جملگی با استقبال حضار روبرو شد .

بیشتر آثاری که در بخش ابتدای کنسرت اجرا شد پیشتر در کشورهای دیگر( نظیر آلمان و کانادا) هم توسط همین گروه اجرا شده بود که اتفاقا مورد پسند هم قرار گرفته بود.

بخش بعدی که پس از دقایقی تنفس اجرا شد به آثار کاکاوند و البته جلوه گری ساز دیوان اختصاص داشت. این بخش با تصنیفی که مطلع آن " دوش در حلقه ما قصه گیسوی تو بود" آغاز و پس از آن تصنیف چشم جادو از کاست رویای وصل اجرا شد .

سپس حاضران آواز حسام الدین سراج را با همراهی ساز دیوان و تکنوازی کاکاوند شاهد بودند و در نهایت تصنیف زیبای "منم آن عاشق رویت" اجرا شد که با استقبال شدید حضار همراه بود .

و در نهایت در حالی که نفرات گروه در اجرای برنامه فوق العاده برای حاضران در تردید بودند ، پرده های سالن کشیده شد و برنامه گروه بیدل پایان یافت.

در حاشیه:

سیستم صدای سالن مانند همیشه و اکثریت سالنهای برگزار کننده کنسرتها مشکل داشت. بطوری که پس از اجرای اولین تصنیف حسام الدین سراج از متولیان امر تقاضا کرد سیستم صدا را بهبود بخشند.

فروش بلیتها بدون قید شماره صندلی و درج شماره صندلی در جلوی درب ورودی سالن بر روی بلیت مشکلاتی را برای حاضران ایجاد کرده بود. به این مورد این را هم اضافه نمایید که همزمان با ورود حاضرینی که بلیتها را پیش خرید کرده بودند ، سالن هم اقدام به فروش بلیت نموده بود و این باعث شده بود برخی با وجود اینکه بلیت داشتند و در سالن حاضر بودند ، لیکن جایی برای نشستن نداشته باشند!

برنامه گروه بیدل همانند سایر اجراها بدون ارائه برنامه کنسرت به حاضران انجام شد. مشخص نیست مسوولین برگزاری که هزینه های فراوانی برای اجرای جشنواره متحمل میشوند ، چگونه فهرست برنامه ای که قرار است اجرا شود را به بیننده ارائه نمی کنند. نتیجه اینکه بینندگان برنامه را ملاحظه می کنند بدون اینکه بدانند این اثر نامش چه بود؟ در چه دستگاهی اجرا میشد؟ شاعر که بود ؟ و اصولا برنامه بعدی چیست؟

زمان برنامه در حدود یکساعت و نیم بود که البته با درایت اعضای گروه از آوازها کاسته شد تا حاضران ، شنونده و بیننده ، تصنیفهای بیشتری باشند.

کمبود وقت باعث شد وقتی گروه قصد داشتند یک اجرا به برنامه اضافه کنند ، ناگهان پرده های سالن کشیده شود و بعد از چند لحظه سرو کله اعضای گروه تئاتر بهزاد فراهانی روی سن پیدا شود.


لینک:

اخباری از جشنواره موسیقی فجر- 1

اخباری از جشنواره موسیقی فجر-2

اخباری از جشنواره موسیقی فجر3

کجایید ای شهیدان خدایی در...

کنسرت پورناظری ها با ارکستر فیلارمونیک اوکراین

برنامه روز اول جشنواره موسیقی فجر.

دکلمه سمفونی پیامبر توسط مهتاب کرامتی

برنامه روزهای دوم و سوم جشنواره موسیقی فجر

در اولین روز بیشتر صندلیها خالی بود

موسیقی گوش دادن آداب دارد

برنامه روز چهارم جشنواره موسیقی...