تبیان، دستیار زندگی

چطور بفهمیم از سلامتی خوبی برخورداریم؟

بدون شک زمانی که خدای نکرده بیمار، خسته، افسرده و یا پر از اضطراب هستید، احساس سلامتی نخواهید کرد. اما در حالت کلی سلامتی و سالم بودن یعنی چه؟ چه علامت‌هایی دارد؟ یعنی چه کسی از نظر روحی و جسمی سالم است؟ در این مطلب چند علامت را عنوان می‌کنیم که نشان دهنده‌ی سلامتی بالای فرد بخصوص خانم‌ها است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 ناخن، زبان، خواب،غذا خوردن

ناخن‌های صورتی و محکمی دارید

ناخن‌ها یکی از مهم‌ترین آینه های نشان دهنده کمبودهای بدن و حتی بیماری‌ها محسوب می‌شوند. رنگ و ظاهر آنها نشان دهنده‌ی وضعیت سلامتی بدن است. اگر ناخن‌هایتان ترک ترک و شکننده هستند، امکان دارد پای کم کاری تیروئید یا کم خونی در میان باشد. اگر ناخن‌هایتان رنگ پریده و حتی سفید هستند می‌تواند نشان دهنده گردش خون نامناسب و به احتمال زیاد کم خونی باشد.

ناخن‌های زرد نشان دهنده‌ی مصرف دخانیات است. اگر سیگار می کشید و وجود قارچ یا سینوزیت می‌تواند عاملی برای زردی ناخن‌ها باشد. اگر ناخن‌هایتان به سادگی می شکنند و دو نیم می‌شوند می‌تواند نشان دهنده‌ی کمبود آهن، زینک یا ویتامین B باشد. در این صورت اگر آزمایش خون دهید و مشخص شود که کمبود این مواد مغذی را دارید، می‌توانید از مکمل آنها تحت نظر پزشک استفاده کنید.

تعریق نشان دهنده‌ی سلامتی بدن است. این روند طبیعی برای تنظیم دمای بدن در انسان تعبیه شده است

 

خواب خوب و راحتی دارید

برای شاداب و پرانرژی بودن لازم است که هر شب هشت ساعت بخوابید. اگر مانند یک کودک راحت می خوابید و در طول شب از خواب بیدار نمی‌شوید به این معنی است که از سلامتی خوبی برخوردارید.

برای داشتن خوابی راحت باید قبل از خواب از خوراکی های محرک استفاده نکنید. همچنین لازم است که از یک ساعت قبل از خواب، به صفحه‌ی موبایل، تبلت، تلویزیون یا رایانه زل نزنید،چون نور آبی این وسایل، شما را بی خواب خواهد کرد.

رنگ زبان تان صورتی است

رنگ و ظاهر زبان حرف های زیادی از سلامتی بدن دارد. اگر زبان سفید و ورم کرده به نظر می آید می‌تواند نشان دهنده‌ی مصرف الکل و مصرف غذاهای خیلی تند باشد. این مشکل همچنین می‌تواند در اثر کاندیدوز دهانی ناشی از وجود قارچ هایی مانند کاندیدا آلبیکانس باشد. معمولا این قارچ در بین افراد حساس و در اغلب موارد بعد از مصرف آنتی بیوتیک بروز می‌کند. اگر زبان شما دارای لکه های سفید است، احتمالا پای یک مشکل قارچی در میان است. در این صورت از مصرف مواد غذایی ترش بپرهیزید.

اشتهای خوبی دارید

داشتن اشتها خوب است، اما نه اشتهای زیاد به مصرف چربی یا نمک زیاد. اگر اشتهای خوبی دارید و از هر ماده‌ی غذایی به میزان متعادل و منطقی می خورید، این نشان دهنده‌ی سلامت بدنی تان است. توجهی به اطرافیانی که رژیم های لاغری سخت می گیرند و دچار کمبود غذایی می‌شوند و همیشه بداخلاق هستند نداشته باشید. با همین میل و اشتها، از مواد غذایی سالم و مفید استفاده کنید.

گاز دفع می‌کنید

شاید کمی خنده دار به نظر برسد، اما این یک واقعیت است که دفع گاز نشان دهنده‌ی سلامتی بدن است. در واقع هر فرد سالمی روزانه به طور متوسط پانزده بار گاز دفع می‌کند. البته نیازی نیست که از مصرف مواد غذایی تولیدکننده گاز خودداری کنید. یادتان باشد که بروکلی و انواع کلم ها (گاز زیادی تولید می‌کنند) حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بوده و با تولید باکتری های خوب در روده ها، خدمت زیادی به سلامتی می‌کنند.

به راحتی عرق تان در می آید

معمولا افرادی که به راحتی عرق می‌کنند، از این بابت همیشه ناراضی هستند و هر لحظه دئودورانت یا ضدعرق می زنند. تعریق نشان دهنده‌ی سلامتی بدن است. این روند طبیعی برای تنظیم دمای بدن در انسان تعبیه شده است.

اگر ناخن‌هایتان ترک‌ترک و شکننده هستند، امکان دارد پای کم کاری تیروئید یا کم خونی در میان باشد. اگر ناخن‌هایتان رنگ پریده و حتی سفید هستند می‌تواند نشان‌دهنده گردش خون نامناسب و به احتمال زیاد کم خونی باشد

 

پریودهای منظمی دارید

اگرچه خونریزی شدید می‌تواند ترسناک باشد، اما در عین حال جای نگرانی نیست. زمانی که به اندازه‌ی کافی غذا می خورید و تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن تان را تامین می‌کنید، بدن به درستی کار می‌کند. منظم بودن قاعدگی نیز می‌تواند نشان دهنده‌ی سلامت بدن باشد. اما آمنوره یا عدم قاعدگی می‌تواند نشان‌دهنده مشکلاتی در غدد فوق کلیوی یا تیروئید و دیستروفی تخمدان باشد. بنابراین چنین مشکلی باید جدی گرفته شده و مورد بررسی قرار بگیرد.

موهایتان نمی‌ریزد

اینکه روزانه چند تار مو از دست می‌دهید کاملا طبیعی بوده و سیکل طبیعی موها محسوب می‌شود. بنابراین اگر روزانه حین شانه کردن موها و یا در حمام چندین تار مویتان می ریزد، یعنی اینکه سالم هستید. علاوه بر این اگر موهایتان برق می زنند، پرپشت و نرم هستند نیز نشان از سلامتی بدن شما دارند. تمام اینها نشان می‌دهد که تغذیه‌ی سالم و متعادلی دارید و از کمبود غذایی رنج نمی برید. اما اگر موهایتان دچار ریزش شدید شده است، به احتمال زیاد پای مشکلی در میان است.

پوست خوبی دارید

پوست نشان دهنده‌ی وضعیت روحی و سلامت عمومی بدن است. می‌توان با نگاه کردن به پوست فرد به بهداشت زندگی و شخصیت وی پی برد. پوست بدونی جوش، بدون خشکی و نرم که پوسته پوسته نمی‌شود می‌تواند نشان دهنده‌ی سلامتی بدن باشد، یعنی اینکه شما به خوبی غذا می خورید، استرس ندارید، خوش اخلاق هستید و خلاصه اینکه از سلامتی خوبی برخوردارید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.