تبیان، دستیار زندگی

یائسگی؛ علائم عادی و غیرعادی

گرگرفتگی، سرگیجه، ریزش موها و غیره جزو علائمی هستند که به یائسگی نسبت داده می‌شوند، اما ممکن است که برخی علائم نشان دهنده وجود یک بیماری پنهانی باشد. در این مطلب قصد داریم علائم یائسگی را بررسی کرده و بگوییم کدام یک عادی و کدام یک ممکن است غیرعادی باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 یائسگی

گرگرفتگی و سرگیجه؟

یکی از علائم رایج یائسگی که از اولین دوران کاهش هورمون استروژن در بین خانم‌های 45 تا 55 سال بروز می‌کند گرگرفتگی است. تخمدان ها به تدریج هورمون کمتری تولید می‌کنند و این کمبود باعث گرگرفتگی می‌شود که با افزایش استرس نیز همراه است.

این حالت ها طی دو تا سه سال بعد از آخرین پریود از بین می روند، اما گاهی سال ها به طول می انجامند. در حالت کلی خانم‌ها بعد از یائسگی احساس گرمای درونی بویژه در ناحیه صورت و سینه می‌کنند که با تعریق، تپش قلب و حتی قرمزی آشکار صورت همراه است. این موارد عادی است.

نرمال نیست

توجه داشته باشید که احساس گرگرفتگی نباید همراه با علائم دیگری مانند حالت تهوع و سرگیجه باشد. این وضعیت غیرعادی است و باید حتما با پزشک در خصوص آن صحبت کنید.

در یائسگی، خانم‌ها به سختی به خواب می روند و در طول شب به طور مکرر بیدار شده و به طور کلی خوابی نامناسب را تجربه می‌کنند

 

احساس بیحالی و ضعف؟

خانم‌های یائسه از احساس بی‌حالی، ضعف، کاهش شور و حال در انجام دادن کارهای ساده شکایت می‌کنند. تمام این موارد عادی است و دلیل آن به کاهش استروژن مربوط می‌شود.

این هورمون تاثیر محرکی در بدن دارد. مازاد این هورمون باعث بروز مشکلاتی مانند عصبانیت، بیخوابی، اضطراب شده و کاهش آن در دوره‌ی یائسگی به کاهش قدرت و کاهش حجم عضلات منجر می‌شود. 

البته بهتر است به پزشک مراجعه کرده و بررسی های لازم را انجام دهید، چون در سن پنجاه سالگی کم کاری تیروئید یا دیگر بیماری ها نیز می توانند باعث بروز چنین مشکلاتی شوند.

کاهش میل جنسی؟

خشک شدن واژن، درد در حین نزدیکی، کاهش میل جنسی و غیره جزو مواردی است که برای خانم‌های یائسه اتفاق می افتد. در واقع بعد از یائسگی، زندگی جنسی خانم‌ها دستخوش تغییراتی می‌شود.

خشکی دهانه واژن و احساس درد در نزدیکی جزو شکایت های رایج خانم‌ها در این دوره است. دلیل آن نیز کاهش ترشح استروژن توسط تخمدان ها است. استروژن هورمونی است که نقش زیادی در مرطوب کردن واژن دارد.

رشد موهای زاید روی صورت؟

با فرا رسیدن دوره‌ی یائسگی چند تار موی زاید که تیره‌تر و ضخیم‌تر است روی صورت دیده می‌شود. این مسئله عادی است و دلیل آن به تغییرات هورمونی و به ویژه کاهش استروژن مربوط می‌شود.

این هورمون از طریق بیضه ها (در آقایان) و تخمدان ها (در خانم‌ها) و غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود. به طور کلی رویش چند موی زاید بویژه روی صورت، مسئله‌ای طبیعی و عادی محسوب می‌شود و جای نگرانی ندارد.

ریزش زیاد مو؟

ریزش تدریجی مو و البته به میزان متوسط بخشی از علائم عادی یائسگی محسوب می‌شود. در همین راستا موهای زاید ناحیه‌ی تناسلی نیز به مرور کاهش پیدا می‌کنند. دلیل آن نیز به تغییرات هورمونی دوره‌ی یائسگی و به هم خوردن طبیعی تعادل هورمون آندروژن مربوط می‌شود.

نرمال نیست

اگر ریزش مو با شدت بالایی اتفاق بیافتد، در این صورت نمی توان آن را جزو علائم عادی یائسگی دانست. بهتر است با یک متخصص پوست و مو، یک متخصص غدد و یا متخصص زنان مشورت کنید، چون وجود هورمون ترشح کننده‌ی هورمون‌های مردانه به عنوان مثال در سطح غدد فوق کلیوی می تواند باعث بروز ریزش موی شدید شود.

در دوره‌ی یائسگی اگر خانمی احساس خستگی بیش از اندازه می‌کند، دل و دماغ هیچ کاری را ندارد، نمی‌تواند به درستی بخوابد و نمی‌تواند از عهده کارهای عادی و روزمره‌ی خود بر بیاید، می‌تواند نشان دهنده بروز افسردگی جدی باشد

 

بیدار شدن های مکرر در طول شب؟

اکثر خانم‌ها با ورود به دوره‌ی یائسگی از بروز اختلالات خواب شکایت می‌کنند. در این دوره خانم‌ها به سختی به خواب می‌روند و در طول شب به طور مکرر بیدار شده و به طور کلی خوابی نامناسب را تجربه می‌کنند.

اگرچه این مشکل آزاردهنده است، اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. چون این مسئله عادی و طبیعی است. دلیل این مشکل آزار دهنده همچنان به بروز تغییرات هورمونی مربوط می‌شود که در این دوره بروز می‌کند. اگر میزان استروژن جبران شود خواب به حالت طبیعی بر می گردد.

بی انگیزگی و احساس غم و اندوه؟

خیلی از خانم‌ها در دوره‌ی یائسگی مدام احساس می‌کنند که نیاز به گریه کردن دارند. احساس بی انگیزگی، نگرانی، اضطراب، غم و اندوه و نارضایتی از بدن از جمله احساسات عادی این دوره است. مجموعه‌ی این احساسات ناخوشایند نیز به هورمون‌های زنانه بخصوص استروژن مربوط می‌شود که وظیفه‌ی تنظیم خلق و خوی ما را نیز بر عهده دارند.

در دوره‌ی یائسگی در برخی خانم‌ها، توقف ترشح هورمون‌ها باعث تغییراتی در خلق و خوی آنها می‌شود. یائسگی یکی از عوامل بروز شکنندگی و حساسیت روحی و همچنین ضعیف شدن جسمی است. بنابراین بروز این احساسات تا حدی عادی است.

نرمال نیست

اگر خانمی احساس خستگی بیش از اندازه می‌کند، دل و دماغ هیچ کاری را ندارد، نمی تواند به درستی بخوابد و نمی‌تواند از عهده کارهای عادی و روزمره‌ی خود بر بیاید، می‌تواند نشان دهنده بروز افسردگی جدی باشد. در این صورت لازم است که به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.