تبیان، دستیار زندگی
بی شک ترس از امتحان بین دانش آموزان و دانشجویان همه گیر و رایج است و می توان گفت مهم ترین علت این موضوع نتیجه ای است که از امتحان به دست می آید. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اضطراب امتحان

اضطراب امتحان

بی شک ترس از امتحان بین دانش آموزان و دانشجویان همه گیر و رایج است و می توان گفت مهم ترین علت این موضوع نتیجه ای است که از امتحان به دست می آید. نتیجه ای که مدرک قبولی یا مردودی محسوب شده و باعث ارتقاء، تهدید، تشویق و یا تنبیه می شود.

گاهی اوقات این نتیجه می تواند سرنوشت و آینده را نیز رقم بزند. به همین علت نتیجه امتحان، هر چه از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار باشد، به همان نسبت نیز می تواند اضطراب و ترس از امتحان را به وجود بیاورد، که برخی از آن ها عبارتند از:

اضطراب امتحان ترس از فراموش کردن مطالب خوانده شده؛

اضطراب امتحان  سخت گیری مدرسین در طی سال تحصیلی؛

اضطراب امتحان  انتظار بیش از حد والدین؛

اضطراب امتحان  عدم وجود خود باوری در فرد؛

اضطراب امتحان نامشخص بودن سؤالات.

روش های کاهش ترس از امتحان در خصوص روش های کاهش ترس از امتحان روش های مختلفی وجود دارد که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشند:

آماده شدن برای شروع امتحان

اضطراب امتحان  داشتن برنامه ریزی صحیح جهت مطالعه در طول سال تحصیلی و رعایت روش های صحیح مطالعه.

اضطراب امتحان  مطالب درسی را به تدریج و در طول زمان مرور کنید، نه این که در آخرین دقایق قبل از امتحان به مطالعه فشرده بپردازید.

اضطراب امتحان  از مطالب خود، یادداشت های فشرده ای بردارید، تا بازسازی ذهنی و مرور مطالب برایتان آسان تر باشد .

اضطراب امتحان  سعی کنید به نوع آزمون پی ببرید، تا بتوانید مطالعه خود را متناسب با آن تنظیم کنید.

اضطراب امتحان تنظیم برنامه خواب دانش آموز باید برنامه خواب خود را تنظیم کرده و استراحت کافی و مناسب را داشته باشد .

اضطراب امتحان  پرهیز از فشرده خوانی فشرده خوانی با مرور کردن مطالب متفاوت است. فشرده خوانی متضمن کوششی است برای یادگیری مطالب تازه قبل از شروع امتحان و آخرین کوشش های دانش آموز در آخرین لحظات قبل از امتحان.

اضطراب امتحان  تاکید بر مطالبی که می تواند جزو امتحان باشد می توانید محدوده سؤالاتی را که در امتحان مطرح خواهد شد، حدس زده و بیشتر آن ها را مطالعه کنید. برای این منظور سؤالات امتحانی سال های گذشته کمک بسیاری خواهند کرد. همچنین توجه به مطالب و موضوعاتی که استاد و یا معلم در کلاس درس بیشتر روی آن ها تکیه می کند از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اضطراب امتحان  پرهیز از کاهش تغذیه افراط و تفریط در تغذیه اثرات نامطلوبی در پی خواهد داشت. بایستی با تغذیه مفید و مناسب، از لحاظ روحی و جسمی، خود را آماده امتحان کرد.

اضطراب امتحان  داشتن تصور ذهنی مثبت از خود به جای پرداخت به جنبه های منفی، همواره یک تصویر ذهنی مثبت از خودتان داشته باشید و پس از تلاش کافی جهت مطالعه، مطالب به موفقیت خود امیدوار باشید.

اضطراب امتحان  پرهیز از اضطراب های متفرقه در شب امتحان از کارهایی که باعث ایجاد استرس می شود دوری کنید. مثلاً شب امتحان مسابقات فوتبال را دنبال نکنید. اگر امتحان قبلی رضایت بخش نبوده است، به آن نیندیشید و تحلیل امتحان قبلی را به فرصت مناسب خودش موکول کنید.

اضطراب امتحان شرکت در جلسات آخر درس حتماً در جلسات آخر درس پیش از امتحان شرکت کنید. زیرا مطالب مهمی را که احتمال بیشتری در طرح سوالات دارند، در جلسات آخر را مرور و توضیح داده می شوند.

koodak@tebyan.com

منبع : کتاب نوجوان من و دنیای او ...

تهیه: علیرضا نوابی_ تنظیم: فهیمه امرالله

شبکه کودک و نوجوان تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.