تبیان، دستیار زندگی
اصولگرایان احساس می کنند که در امور اجرایی نقشی ندارند و گروهی که احساس کند نقشی در حکومت ندارد کم کم به اپوزیسیون تبدیل می شود!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیست انگلیسی انتخابات ایران!

اصولگرایان احساس می کنند که در امور اجرایی نقشی ندارند و گروهی که احساس کند نقشی در حکومت ندارد کم کم به اپوزیسیون تبدیل می شود!

فراوری :آزاده مرنی-بخش سیاست تبیان
علی مطهری

علی مطهری رای آوری لیست اصلاح طلبان در تهران به این شکل قابل پیش بینی نبود. من خودم حدس می زدم در تهران 20 نفر از اصلاح طلبان و 10 نفر از اصولگرایان رای بیاورند اما فکر می کنم تخریب هایی که علیه لیست اصلاح طلبان و معتدلین صورت گرفت و آنها را متهم به انگلیسی بودن کردند در نوع رای دادن مردم موثر بود و باعث شد مردم عکس العمل نشان دهند.
برخی مواضع اصولگرایان در چند ماه اخیر مثل نوع برخوردشان با توافق برجام، اجرای برجام یا اظهارنظرها درباره خرید هواپیما نیز در رفتار انتخاباتی مردم تهران موثر بود و مردم را تشویق کرد که به سمت اصلاح طلبان بروند.
منتخب مردم تهران در مجلس دهم گفت: به نظر من این رای مردم پیام روشنی برای مسئولان و مدیران کشور و فعالان سیاسی دارد. مدیران کشور هم باید به این پیام ترتیب اثر بدهند و هم بدانند با سختگیری های بیجا و تخریب ها نمی توانند شخصیت ها را منزوی کنند.  شاید 10 سال است آقایان علیه آقای هاشمی صحبت می کنند یا اینکه آقای خاتمی را محدود و ممنوع التصویر کردند اما وقتی اینها می گویند به فلان لیست رای دهید عده قابل توجهی از مردم به همان لیست رای می دهند و این نشان می دهد که سیاست های قبلی کارساز نیست و باید روش خود را تغییر دهند و قدری به حقوق شهروندی مردم توجه بیشتری داشته باشند.
این در حالی است که مطهری معتقد است؛ طبق شعار اعتدال باید اصلاح طلبان و اصول گرایان معتدل سر کار می آمدند تا نشان دهیم که این دو گروه می توانند با یکدیگر همکاری و روش جدیدی ایجاد کنند. آقای روحانی در این باره موفق نبود و در انتخاب وزرا و استانداران از اصول گرایان معتدل بسیار کم استفاده کرد و علت این که مجلس عکس العمل نشان می دهد همین موضوع است. اصولگرایان احساس می کنند که در امور اجرایی نقشی ندارند و گروهی که احساس کند نقشی در حکومت ندارد کم کم به اپوزیسیون تبدیل می شود! بنابراین هدفی که وجود داشت، تحقق نیافت.
باید توجه داشت که بعضی نگاه ها، نگاه های درستی نیست مثلا نگاه به اصل ولایت فقیه، مساله حفظ نظام و مساله آزادی بیان، به نظرم دچار کاستی است و باید آن را اصلاح کنند و قدری با مبانی و تفکر شهید مطهری آشنا شوند. در یک کلام اصولگرایان باید اصولگرای واقعی باشند.  البته من شخصا از اینکه افرادی مثل آقای توکلی به مجلس راه پیدا نکردند متاسفم اگرچه من به روش آقای توکلی هم انتقاد دارم که خودش را در بین ایثارگران و به طور کلی اصولگرایان محصور کرده در حالیکه ایشان افکار اصلاح طلبانه خوبی دارند و به یک معنا اصلاح طلب شمرده می شوند. ای کاش خودش را در بین این گروه ها محصور نمی کرد.  ان شاءالله همه ما پیام مردم حوزه انتخابیه تهران را خوب شنیده باشیم و از آن عبرت بگیریم و این امر در رفتار آینده ما موثر باشد.


منبع : ایسنا / نامه نیوز