تبیان، دستیار زندگی
مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز بی حجابی، گناهان تلگرامی، ارتباط با ارواح در برزخ

مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.

گروه دین تبیان
چهاردهم اسفند دین

راز بی حجابی دختران مجرد در جامعه
از آنجا که معمولاً کنش و رفتارهای فردی و اجتماعی افراد بی تأثیر از علت و منشأ خاصی نیست بر آن شدیم که در این نوشتار به علت و چرایی یکی از ناهنجاری های اجتماعی در جامعه امروزی بپردازیم.

ارزشمندتر از طلا و نقره
یکی از شاخصه های تاثیرگذار در شخصیت انسانها، داشتن ادب است. دین مبین اسلام بر داشتن ادب در همه ی جنبه های زندگی آدمی تاکید دارد. البته آن ادب و مرامی که در راستای توجه به معنویت و جنبه های انسان مدارانه باشد، نه رعایت ادب مثلا به خاطر کسب شهرت و غیره.

تلگرام

گناهانی از جنس تلگرام !
تلگرام چیست؟ تلگرام صرفاً یک فضای مجازی معمولی نیست، بلکه فضایی است که انسان در ذهن خودش ساخته است.

بالاترین مدال واقعی برای انسان های خاص ! 
ورزشکاران وقتی وارد میدان مسابقه می شوند همه تلاش آنها برای به دست آوردن بالاترین مدال می باشد چون انسان ها دوست دارند همیشه بالاترین باشند، و بالاترین مدال واقعی و درجه براى، برای این گروه خاص است.

آتش و پنبه در کنار هم نمی مانند!
ایمان به خداوند و باور به اینکه فرامین الهی تنها برای سعادت و کامیابی دنیوی و اخروی انسان هاست سبب سرسپردگی هرچه بیشتر در آستان الهی و تلاش به منظور شناخت هرچه بیشتر احکام و قوانین الهی و بکار گیر آنها می گردد.
در این میان نوع روابط زن و مرد با یکدیگر و شناخت چارچوب های این روابطه یکی از پر اهمیت ترین مواضعی است که شارع مقدس به تفصیل بدان پرداخته است.

قبر

آیا می توان با ارواح در برزخ رابطه داشت؟
از ظاهر سوال بر می آید که مراد از برزخ همان عالم بعد از مرگ است وگرنه خواب هم نوعی برزخ است. انسان وقتی که در عالم رویا و در عالم خواب هست در واقع با وجود برزخیش آن حقایق را ادراک می کند. آنچه که در عالم رویا می بیند، موجودات برزخی هستند و آنچه که می شنود، صداهای برزخی هستند.

مژده باد بر حکومت خوبان
حاکمی که با وجود قدرت داشتن، آن قدر عظیمتر از دنیاست، که هیچ چیزی نمی تواند، او را از فکر محبوب خود، و فکر بندگان خدا جدا کند، کیست؟

چگونه پیش خدا عزیز شویم؟
کارهای مهم و البته روزمره ی ما چه کارهایی هستند؟ مثلا درس خواندن یک کار مهم و البته روزمره برای یک دانشجوست. سر کار رفتن یک کار مهم برای مرد خانه است. خانه داری هم جز کارهای مهم برای یک زن خانه.
معمولا هر کسی کار مهم و روزانه ای دارد که باید آن را انجام دهد و بر اساس آن ماهیت خود را به بهترین نحو معرفی کند.

خانه تکانی های شب عید

معضلی در خانه تکانی های شب عید!
هر ساله با فرارسیدن ایام نوروز، همراه با تحول نظام طبیعت و زنده شدن آن کدبانوهای ایرانی نیز به نظافت خانه و به عبارتی دیگر خانه تکانی می پردازند که البته از دیدگاه اسلام نیز امری پسندیده و نیکوست.

هلاکت با این صفت حتمی است!
آثار و تبعات برخی صفات منفی تا به حدی است که گویی سرچشمه بسیاری از بدیهاست. شناخت این صفات و تلاش به منظور غلبه یافتن بر آنها گامی ضروری در راستای رشد و تعالی انسانیست.

آیا عرفا ادعای الوهیت و خدایی می کنند؟
گفتگوی خود با استاد گرانقدر حضرت آیة الله سید حسن مصطفوی  را در خصوص موضوع جبر و اختیار در ششمین مقاله با بررسی دیدگاه عرفاء که از معتقدان به جبر هستند ادامه می دهیم. خلاصه سخن عرفاء این است که انسان دارای اعیان ثابت کلی و جزئی است که اعیان ثابته ی ما همانطور که هستند ذات حق، واجد همه آنهاست یعنی عین همه اینهاست و تفصیل پیدا می کند. این اعیان ثابته در تجلی اول که فیض الله مقدس است در آنجا بروز می کنند و سپس در خارج ظاهر می شوند سپس به ایمان ثابته که مرتبه دوم فیض است تنزل پیدا می کند، پس اختیاری وجود ندارد .

منجی موعود؛ منجی اسلامی است یا مسیحی؟
آیا امکان دارد منجی وعده داده شده در اسلام، همان حضرت مسیح علیه السلام باشد؟ این سؤال به خاطر وجود حدیثی جعلی (1) مطرح شده و دلیل دیگری جز این حدیث در میان احادیث مهدوی وجود ندارد. با بیان مسأله ای صریح در میان منابع اسلامی، امکان منطبق دانستن دو منجی اسلامی و مسیحی را منتفی می نماییم.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.