تبیان، دستیار زندگی
آیت الله جوادی آملی: در آموزه های دینی عقل در مقابل شرع قرار نمی گیرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله جوادی آملی: در آموزه های دینی عقل در مقابل شرع قرار نمی گیرد

آیت الله جوادی آملی

تبیان به نقل از گزارش عصر شنبه ایرنا از مرکز خبر حوزه، وی در دیدار پرفسور الیور شاربروت، رئیس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه منچستر انگلستان که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اِسرا برگزارشد، با تاکید بر اینکه قبل از خلقت انسان، خداوند متعال راه را ترسیم نموده است، گفت: انبیا(علیهم السلام) راه و شریعت را به آدمی نشان داده اند، انسان با عقل خدادادی، این راه را به درستی تشخیص می دهد.
وی افزود: خداوند متعال انسان را بدون چراغ خلق نکرده و عقل تنها چراغی است که انسان می تواند به وسیله آن راه را تشخیص دهد.
آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه عقل در مقابل شرع نیست، بلکه در مقابل نقل مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، اذعان کرد: عقل و نقل همواره برای تشخیص و پیمودن راه با یکدیگر هماهنگ هستند.
وی با بیان اینکه فکر غالب بر اروپا و جهان غرب فکر حسی است، یادآور شد: حداکثر معرفت متفکران غیر دینی بر مبانی ریاضیات و تجربی استوار است، چون دسترسی به معارف بالاتری ندارند از ریاضیات به عنوان ملکه علوم یاد کرده، که دانش را مبنای معرفت های خود قرار می دهند.
این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه متاسفانه آسمان و زمین برای غالب افرادی که بر روی کره زمین زندگی می کنند، تلالو تمام هستی است، گفت: در اندیشه این افراد زمین و آسمان را می توان به دنیای کرم درون حبه گندم تشبیه کرد که فضای خلقت را محدود به مخلوقات دنیایی نموده اند.
وی تصریح کردند: اگر انسان با زندگی در فضای عقل، از فضای محدود دنیایی خارج شود، از ابدیت برخوردار خواهد شد، در این مسیر بر اینکه انسان مرگ را می میراند نه این که مرگ انسان را بمیراند توجه بیشتری خواهد داشت.
وی با بیان اینکه عقلی که در مکتب تشیع در آن حمایت می شود، می کوشد حرف خدا را آنگونه که هست بفهمد، ابراز کرد: انسان در مصاف با مرگ فاتح بوده، مرگ را می میراند و از پوست بیرون آمده به ابد خواهد پیوست.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه «کل نفس ذائقه الموت»، خاطرنشان کرد: هر کسی طعم مرگ را می چشد و انسان مرگ را با چشیدن هضم می کند نه اینکه مرگ انسان را در خود هضم نماید.
وی با اشاره به اینکه موضوع ابدی، ره توشه ابدی می طلبد، گفت: در عقل قرآنی، مرگ پلی بیش نیست و انسان با گذشتن از آن به ابدیت ملحق می شود؛ انسان مورد نظر دین تلاش می کند در جهان طوری زندگی کند که نه به بیراهه رود و نه راه کسی را ببندد.
وی خاطرنشان کرد: جهان بینی مکتب تشیع معتقد است راهنما باید کسی باشد که از گذشته، حال و آینده آگاهی معصومانه داشته جهان را خوب بداند و در مسیر از خطای علمی معصوم باشد. ک/1
7406/ 1175


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .