تبیان، دستیار زندگی
ائمه علیهم السلام ایشان را به عنوان الگوی خود قرار داده اند همانگونه که در روایتی از امام عسكرى علیه السلام است که فرمودند: «نَحْنُ حُجَجُ اللّه ِ عَلى خَلْقِهِ وَ فاطمةُ حُجةٌ عَلیَنا»
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از دنیای شما سه چیز محبوب من است

ائمه علیهم السلام ایشان را به عنوان الگوی خود قرار داده اند همانگونه که در روایتی از امام عسكرى علیه السلام است که فرمودند: «نَحْنُ حُجَجُ اللّه ِ عَلى خَلْقِهِ وَ فاطمةُ حُجةٌ عَلیَنا» ما حجّت ها و برگزیدگان خدا بر آفریدگانش مى باشیم، و فاطمه، حجّت راستین و پُرشكوه خدا بر ما مى باشد.

سید عبدالحمید طباطبایی/کارشناس حوزه- بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
فاطمه الزهرا

بعد از آنکه عبدالله پسر پیامبر صلوات الله علیه در کودکی از دنیا رفت افرادی به پیامبر طعنه می زدند و به او ابتر (کسی که نسل ندارد) می گقتند، چون پیامبر پسری نداشت و در آن زمان عرب های جاهل فکر می کردند که پسر نسل یک مرد را ادامه می دهد و نام پدرش را  زنده می کند تا اینکه این آیه نازل شد «إِنَّا أَعْطَیْناكَ الْكَوْثَرَ» ما عطا كردیم به تو كوثر را. (1)
مفسرین برای کوثر معانی متعددی آورده اند همچون خیر کثیر، مقام شفاعت در قیامت، فضایل زیاد، خلق و خوی نیکو، فرزند زیاد و نشر قرآن که هر یک از اینها را بگیریم حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها در آن سهیم می باشد.

کسی که حضرت زهرا سلام الله به عنوان الگوی خود قرار می دهد از قرآن جدا نمی شود و هر روز انس و الفت خود را با قرائت قرآن و تدبر در آیات بیشتر می کند و زندگی خود را قرآنی می سازد

علماء در ذیل آیه «إِنَّا أَعْطَیْناكَ الْكَوْثَرَ» می فرمودند که منظور از خیر کثیر حضرت زهرا سلام الله علیها است و خداوند در اینجا از دختر به خیر کثیر یاد کرده است و باید نگاه کنیم در تمام زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها  آن حضرت چگونه زندگی کرده است که  خداوند او را به عنوان خیر کثیر نام برده و ائمه علیهم السلام ایشان را به عنوان الگوی خود قرار داده اند همانگونه که در روایتی از امام عسكرى علیه السلام است که فرمودند: «نَحْنُ حُجَجُ اللّه ِ عَلى خَلْقِهِ وَ فاطمةُ حُجةٌ عَلیَنا» ما حجّت ها و برگزیدگان خدا بر آفریدگانش مى باشیم، و فاطمه، حجّت راستین و پُرشكوه خدا بر ما مى باشد. (2)
همانگونه که ائمه علیهم السلام می فرمودند حضرت فاطمه سلام الله علیها یک الگو و حجت برای همه انسان ها می باشد پس شیعیان و محبین آن حضرت باید به نوع و روش زندگی ایشان توجه کنند تا بتوانند ادامه دهنده راهش باشند.
در روایتی از امام باقر علیه السلام در وصف حضرت زهرا سلام الله علیها می فرماید «یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ » ای آزموده! تو را آزمود خدا. (3) یعنی اگر حضرت به عنوان الگو و حجت انتخاب شدند، لیاقت آنرا داشتند و امتحان خویش را پس داده بودند و اگر ما شیعیان خواهان کسب مقامات و درجاتی هستیم باید در راه خدا زحمت بکشیم و بدون سختی در این دنیا نمی توان درجات عالیه را کسب کرد.

الفت با قرآن

یکی از اتهاماتی که از قدیم تا الان وهابیت به شیعه نسبت می دهد بی توجهی به قرآن است ما برای جواب دادن به این اتهامات از حضرت فاطمه سلام الله علیها کمک می گیریم.
 آن حضرت یک انسان جامع الابعاد بود که برای لحظه لحظه زندگی و تمام کارهای شیعیان الگو و نمونه می باشند، ایشان در باب اهمیت قرآن فرمودند: «حبب الی من دنیاکم ثلاث: تلاوة کتاب الله و انظر فی وجه رسول و الانفاق فی سبیل الله » از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1-تلاوت قرآن 2-نگاه به چهره رسول خدا 3-انفاق در راه خدا .(4)
کسی که حضرت زهرا سلام الله به عنوان الگوی خود قرار می دهد از قرآن جدا نمی شود و هر روز انس و الفت خود را با قرائت قرآن و تدبر در آیات بیشتر می کند و زندگی خود را قرآنی می سازد.

حضور در جامعه با حفظ حیاء

روش حضرت زهرا سلام الله علیها نشستن در کنج خانه نبود بلکه در برابر بدعت ها مبارزه می کرد همچون بدعت غصب خلافت و... ولی حضرت به تمام زنان آموخت که اگر در جامعه حضور دارند باید حیاء و عفت خود را حفظ کنند.
نقل شده است که: روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست. فاطمه علیهاسلام برخاست و چادر به سر کرد. رسول خدا صلوات الله علیه فرمود: چرا از او رو می گیری، او که تو را نمی بیند؟حضرت عرض کرد: او مرا نمی بیند، اما من که او را می بینم. و او اگر چه مرا نمی بیند ولی بوی مرا که حس می کند. رسول خدا صلوات الله فرمود: شهادت می دهم که تو پاره تن منی.
« وَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع أَنَّهُ قَالَ: اسْتَأْذَنَ أَعْمَى عَلَى فَاطِمَةَ ع فَحَجَبَتْهُ فَقَالَ لَهَا النَّبِیُّ ع لِمَ تَحْجُبِینَهُ   وَ هُوَ لَا یَرَاكِ قَالَتْ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنْ لَمْ یَكُنْ یَرَانِی فَإِنِّی أَرَاهُ وَ هُوَ یَشَمُّ الرِّیحَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنِّی» (5)
وقتی که حضرت زهرا سلام الله علیها با حضرت علی علیه السلام نزد پیامبر صلوات الله علیه رفتند و خواستار تقسیم کار از سوی ایشان شدند پیامبر صلوات الله علیه فرمود: کارهای داخل خانه بر عهده فاطمه زهرا سلام الله علیها و کارهای بیرون خانه بر عهده حضرت علی علیه السلام باشد.
با توجه به این دو حادثه می توان نتیجه گرفت که نباید فکر کنیم زنان حتما باید به فکر کار بیرون از منزل باشند ولی اگر به هر شرایطی زنی مجبور به حضور در بیرون از منزل و کار کردن شد، باید حجاب و عفت خود را حفظ کند تا به گوهر وجود او آسیب نرسد.

فرزند آوری و افزایش جمعیت

فرزند آوری حضرت زهرا سلام الله علیها و نوع تربیت و برخورد با فرزندان یکی دیگر از مواردی است که شیعیان باید به عنوان الگو از زندگی حضرت زهرا سلام الله سعی بر اجراء آن در زندگیشان داشته باشند، اگر به مدت کوتاه ولی پر خیر و برکت زندگی حضرت توجه کنیم می بینیم که ایشان 4 فرزند به دنیا آورده اند ولی الان بعضی افراد با تقلید و الگو گیری از کسانی که نمی توانند الگوی خوبی برای یک انسان شیعه باشد، سعی در کنترل و محدود کردن فرزند می باشند و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: یکی از خطراتی که وقتی انسان درست به عمق آن فکر می کند، تن او می لرزد، این مسئله ی جمعیت است. (6)

برخورد صحیح با فرزندان

در نوع برخورد و صحبت کردن والدین با فرزندان هم حضرت زهرا سلام الله علیها یک الگو می باشند، در حدیث کساء وقتی که پیامبر صلوات الله علیه و آله به منزل حضرت می روند بعد از آن امام حسن و حسین علیهم السلام بر مادر وارد می شوند حضرت در جواب سلام به فرزندان خود می فرماید: «عَلَیْکَ السَّلامُ یا قُرَّهَ عَیْنى وَ ثَمَرَهَ فُؤ ادى» بر تو باد سلام اى نور دیده ام و میوه دلم.

حمایت از ولایت

فرزند آوری حضرت زهرا سلام الله علیها و نوع تربیت و برخورد با فرزندان یکی دیگر از مواردی است که شیعیان باید به عنوان الگو از زندگی حضرت زهرا سلام الله سعی بر اجراء آن در زندگیشان داشته باشند

بعد از وفات پیامبر اکرم صلوات الله علیه افرادی حق خلافت حضرت علی علیه السلام را غصب کردند. از اول کسانیکه به حمایت از ولی زمان خود قیام کردند حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها بود. با آنکه ایشان خود مریضه و داغدار پدر و فرزند سقط شده بودند، یک حرکت انقلابی ماندگار انجام دادند و در جمع زنان مهاجر و انصار در مسجد النبی به سخنرانی و حمایت از حضرت علی علیه السلام پرداختند که معروف به خطبه فدکیه گردید و حتی حضرت زهرا علیها السلام با آن وضعیت برای حمایت از ولایت به خانه انصار می رفتند و با آنها اتمام حجت می کردند.

احترام به همسر

با مشاهده زندگی حضرت زهرا و حضرت علی علیهم السلام صحنه های زیبایی از دلدادگی و محبت و حمایت زن و شوهر از یکدیگر می بینیم، همانگونه که خداوند فرمود: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً»و از نشانه های او اینكه همسرانی از جنس خود شما برای شما آفرید، تا در كنار آنها آرامش یابید، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد.

کلام آخر:

ما شیعیان نباید برای معصومین علیهم السلام فقط یک مجلس عزاداری یا جشنی برگزار کنیم بلکه باید در تمام لحظات زندگی خود آنها را یک الگو برای خود قرار بدهیم و زندگی خودمان را طبق زندگی آنها قرار بدهیم.

پی نوشت ها:
1. سوره کوثر / 1.
2. تفسیر أطیب البیان/ ج 13/ ص 236.
3. بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج 97 ؛ ص194.
4. وقایع الایام / ص295.
5. دعائم الإسلام ؛ ج 2 ؛ ص214.
6. سایت آیت الله خامنه ای
7.  سوره روم / 21



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.