تبیان، دستیار زندگی
تربیت ۱۸۵ نفر حافظ کل قرآن کریم با رتبه های برتر کشوری و بین المللی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تربیت ۱۸۵ نفر حافظ کل قرآن کریم با رتبه‌های برتر کشوری و بین‌المللی

حافظ قرآن

به گزارش تبیان به نقل از حجت‌الله میرزایی مدیر مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در خصوص گزارش و اخبار دارالقرآن آستان عبدالعظیم حسنی(ع)، گفت: دارالقرآن آستان مقدس به دستور تولیت محترم آستان حجت‌الاسلام ری شهری و به همت استاد عباس سلیمی معاون فرهنگی آستان راه اندازی شده است.

برگزاری محافل قرآنی شب‌های جمعه طی 25 سال در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

وی افزود: از سال 69 تا امروز یعنی بیش از 25 سال هر هفته شب‌های جمعه محافل قرآنی با حضور قاریان بین‌المللی، استادان ممتاز و حافظان گروه تواشیح در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می‌شود، که تقریبا 100 محفل آن با حضور شخصیت‌های معروف قرآنی مانند احمد نعینع، مصطفی غلوش، اویسی و شحات انور و برخی استادان بین المللی دیگر برگزار شده است.

مدیر مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با اشاره زمان آغاز بخش آموزشی دارالقرآن، عنوان کرد: از سال 74 آموزش قرآن در آستان راه اندازی شده است که تا کنون حدود 60 هزار نفر در کلاس‌های قرآن‌آموزی شرکت داشتند.

تربیت 185 حافظ کل قرآن کریم توسط دارالقرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

میرزایی افزود: از سال 76 و 77 حفظ قرآن راه‌اندازی شد که تا کنون حدود 185 نفر حافظ کل تربیت کردیم که بسیاری از این افراد مانند خانم منگولی، حق‌گویان، آقای مجید باقری، آقای علی مستشاری‌راد و بسیاری دیگر رتبه‌های کشوری یا بین‌المللی را کسب کردند.

وی در خصوص فعالیت‌های بخش قرائت در دارالقرآن استان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، اظهار داشت: در زمینه قرائت طی دو سال اخیر طرح تربیت قاری را راه اندازی کردیم به این صورت که در کلاس‌های مرسوم یا جلسات، استعدادهای صوتی را کشف کرده و قرائت را به شکل تخصصی با آنها کار می‌کنیم، نوجوانانی که در این طرح هستند رتبه های خوبی را در سطح کشور داشتند که امیدواریم از این نسل قاریان ممتازی در سطح بین‌الملل تربیت شوند.

مدیر مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در خصوص چگونگی برگزاری کلاس‌ها، بیان داشت: ما در طول سال سه ترم خرداد، مهر و دی ثبت نام داریم به علت تخصصی بودن مرکز و ظرفیت حدود 1000 نفر، متقاضیان تعیین سطح شده از آنها آزمون ورود گرفته می‌شود سپس ثبت نام نهایی به عمل می‌آید.

وی افزود: در طول ترم افراد با استعداد شناسایی شده و کسانی که سرعت حفظ بیشتر یا سطح بالاتر قرائت را داشته باشند در سطوح بالاتر آموزش داده می‌شوند.

برگزاری برنامه ندای ملکوت توسط دارالقرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

میرزایی با اشاره به برنامه ندای ملکوت که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می‌شود، گفت: برنامه ندای ملکوت که رهبر معظم انقلاب نیز به آن توصیه فرمودند، اجرای زنده تلاوت قرآن و اذان هنگام نماز است که از سال 80 در این آستان راه‌اندازی شده است، این اقدام الگویی شد تا مراکز دیگر نیز نظیر آن را به اجرا بگذارند.

مدیر مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با اشاره به برنامه ترتیل خوانی در ماه مبارک رمضان، ابراز کرد: هر ساله در ماه مبارک رمضان برنامه ترتیل خوانی قرآن در آستان برگزار می‌کنیم که از شبکه 5 صدا و سیما پخش می‌شود.

وی افزود: به لحاظ ارزش‌یابی ترتیل‌خوانی که توسط صدا و سیما روی ترتیل‌خوانی‌های شبکه‌های مختلف صورت گرفته امتیاز دارالقرآن آستان بالای 85 درصد بوده است و جزء عالی‌ترین ترتیل‌خوانی‌های صدا و سیما شناخته و انتخاب شده است.

راه‌اندازی سایت آموزش مجازی دارالقرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

میرزایی از راه‌اندازی سایت دارالقرآن آستان خبر داد و گفت: سایت دارالقرآن به آدرس quran.abdolazim.com راه‌اندازی شده است که آنجا مباحث آموزشی و فایل تلاوت‌هایی نظیر محافل ندای ملکوت قرار داده شده است، همچنین در بخش نوا و نما به معرفی استادان، قاریان، حافظان و مبتهلین و مجریان قرآنی پرداخته شده و فایل های اجرایی آنها بارگذاری می‌شود، فایل های آموزشی حفظ، قرائت، صوت و لحن و داوری نیز وجود دارد.

مدیر مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در ادامه بیان داشت: در سایت دارالقرآن آموزش مجازی نیز راه‌اندازی شده است  که در آن آموزش روخوانی قرآن توسط استاد ابوالقاسمی، آموزش تجوید توسط استاد موسوی و صحیح خوانی نماز توسط استاد مستفید در بخش مجازی قرار داده شده است که فکر کنم تا کنون نظیر آن در جای دیگری نباشد.

برگزاری مسابقه قرآنی فرهنگی دارالقرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

میرزای افزود: در سایت دارالقرآن هر هفته یک مسابقه قرآنی فرهنگی موجود است که هر هفته به 5 نفر از برگزیدگان مراجعه کننده جوایزی اهدا می‌شود.

وی در خصوص فعالیت‌های دیگر دارالقرآن عنوان کرد: از جمله کارهای روزمره ختم قرآن کریم است که به عنوان مثال در نیمه شعبان هزاران ختم قرآن با همکاری رادیو قرآن در سراسر کشور برگزار می‌کنیم، همچنین قاری، حافظ و معلم به مراکز، موسسات، سازمان‌ها، نهادها و ادارات با نیاز به فعالیت‌ و همکاری قرآنی اعزام می‌کنیم.

مدیر مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) ضمن بیان اینکه در این دارالقرآن، مهد قرآن برای بچه‌های 5 یا 6 ساله وجود دارد، ابراز کرد: این نونهالان افزون بر داستان و برنامه‌های دیگر تقریبا طی دو سال جز سی را به طور کامل حفظ می‌شوند و همچنین قرآن‌آموزان در مقطع ابتدایی نیز با داستان‌های قرآن، معارف و نماز و سایر مسائل مذهبی آشنا می‌شوند.

برگزاری هر شب محافل قرائت قرآن در مسجد جامع آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

میرزایی از برگزاری قرائت هر شب در مسجد جامع آستان خبر داده و گفت: در مسجد جامع آستان مقدس هر شب ویژه برادران شنبه‌ها با حضور استاد لاجوردی، یک شنبه‌ها با حضور اینجانب، دوشنبه‌ها استاد برخورداری، سه شنبه استاد شکری، چهارشنبه استاد درچه‌ای، پنج شنبه استاد لاچینانی قرائت قرآن برگزار می‌شود.

وی افزود: مراسم قرائت قرآن برای خانم‌ها در تالار شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم(ع) روزهای زوج ساعت سه بعد از ظهر با حضور استادان خانم یثربی، خانم چنگی، خانم پورامینی و خانم اسوار از استادان و قاریان مشهور کشور برگزار می‌شود.

مدیر مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در پایان خاطرنشان کرد: حضور در کلاس‌های آموزشی تا مقطع سنی 25 سال است اما حضور در جلسات و محافل قرآنی برای هر مقطع سنی و عموم آزاد است.


خبرگزاری شبستان :: Shabestan News

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .