تبیان، دستیار زندگی
سخت گیری در نقد کتاب سرعت تولید علم را افزایش می دهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخت گیری در نقد کتاب سرعت تولید علم را افزایش می دهد

تولید علم

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری شبستان از قم،  حجت الاسلام والمسلمین دکتر عالم زاده نوری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ  اسلامی به عنوان ناقد کتاب رفتار اخلاقی انسان با خود در جلسه نقد این کتاب با بیان اینکه وقتی یک کتاب نقد می شود باعث می شود به جامعه معرفی شده و زمینه اصلاح آن هم فراهم می شود گفت: سخت گیری در نقد کتاب باعث می شود سرعت تولید علم بیشتر شود.

وی با اشاره به بلاغت بصری کتاب گفت: آثار ما باید به این سمت پیش برود تا تاثیرگذاری بیشتری داشته و سهل تر و رساتر شود ضمن اینکه غلط های تایپی اثر بسیار کم بود.

وی ادامه داد: صرفنظر از هدف تولید این اثر و همچنین مخاطبان آن که هرکدام اقتضائات خود را دارد گفت:در این کتاب به مدل چهارگانه قدیمی رابطه انسان باخود، خدا ، دیگران و رابطه انسان با طبیعت پرداخته شده است در حالی که باگذشت زمان و پیشرفت علوم باید این مدل قدیمی کاملتر می شد.از جمله رابطه فرد با خانواده ، رابطه فرد با جامعه، رابطه فرد با انسان کامل ، رابطه فرد با اعضا صنف ، رابطه جامعه با فرد  ، رابطه جامعه با جامعه  و غیره که همه اینها در ذیل رابطه انسان با انسان قرار میگیرد.

عالم زاده نوری ادامه داد: همچنین رابطه انسان با طبیعت تنها شامل گیاهان و حیوانات می شود و شامل رابطه انسان با محیط شهری، ساختمان ها ،ابزارها ، شهرت، ثروت و غیره نمی شود پس بهتر است به جای رابطه انسان با طبیعت از رابطه انسان با دنیا استفاده شود.

عالم زاده با اشاره به معنای دوکلمه اخلاق و رفتار که در کتاب اشاره شده است گفت:رفتار به معنی پاسخ به محرک و اخلاق به معنی صفات و ملکات درونی وقتی کنار یکدیگر قرار می گیرد با این تعاریف معنایی ندارد.اما تعریف دیگری وجود دارد که البته به لسان نویسنده نیامده اما از آن استفاده کرده است و آن اخلاق به معنای نظام ارزشی و نظام خوب ها و بدهاست.

وی همچنین در پایان انتقادی به مفهوم کتاب داشت و آن به هم ریختگی مفهومی بود و خواستار تفکیک سه علم همجوار اخلاق، تربیت اخلاق و انسان شناسی شد.


خبرگزاری شبستان :: Shabestan News

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .