تبیان، دستیار زندگی
روز جمعه گذشته انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و مردم با شوری كم سابقه پای صندوق های رای رفتند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مطالبات حوزه ورزش از مجلس دهم

روز جمعه گذشته انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و مردم با شوری كم سابقه پای صندوق های رای رفتند.

بخش ورزشی تبیان
ورزشگاه ، فوتبال

چنان كه نتایج آرا در بیشتر مناطق نشان داد، تمایل اغلب شهروندان به تغییر نفرات مجلس بود و آنها با این رویكرد، عمدتا نمایندگان جدیدی را راهی بهارستان كردند. این تغییر فضا، مسلما تغییر مطالبات از قوه مقننه را هم در پی خواهد داشت. حالا مردم در بسیاری از حوزه ها، از سیاست و اقتصاد گرفته تا فرهنگ و هنر، انتظار مواجهه با اتمسفر جدیدی را خواهند داشت، به این امید كه حاصلش گره گشایی، رفع مشكلات و بهبود وضعیت موجود باشد.
در این میان مسلما اهالی ورزش هم از زاویه دید تخصصی خودشان به مجلس دهم نگاه می كنند و از این نهاد موثر توقع دارند موانع رشد و ترقی را از پیش روی این حوزه بردارد. واقعیت این است كه مجلس در طول سال های اخیر به ندرت توانسته به پیشبرد اهداف ورزش قهرمانی در ایران كمك كند و حالا كه قرار شده بهارستان در هوایی تازه نفس بكشد، انتظار می رود نمایندگان گرامی نیم نگاهی هم به این حوزه مهم و كلیدی داشته باشند.

آفت های گذشته

در دوره های اخیر، برخی از نمایندگان مجلس سیاست هایی در پیش می گرفتند كه هیچ ثمری برای ورزش كشور نداشت و در بسیاری از مواقع حتی به مشكلات این حوزه دامن می زد. یكی از بدترین انواع رفتارهایی كه می شود با ورزش داشت، برخورد سیاسی است.
شاید مشهورترین نمونه از این دست برخوردها، مربوط به تلاش برخی نمایندگان مجلس برای انتقال امتیاز تیم های مختلف به شهر یا استان محل انتخاب شان بوده باشد؛ یك رفتار غیرحرفه ای كه چند باشگاه مهم ایرانی را به مرز نابودی كشاند. چندان غیرمنطقی نیست كه یك نماینده، همه تلاشش را برای جلب اعتماد حوزه انتخابی اش به كار بگیرد و بخت راهیابی مجدد به مجلس را برای خودش زنده نگه دارد، اما این اتفاق باید از راه خدمت صادقانه و موثر رخ بدهد، وگرنه اقدام های ظاهری مثل جابه جایی امتیاز تیم ها كه با بدیهی ترین اصول فوتبال حرفه ای هم در تضاد است، سودی به حال كشور نخواهد داشت.

یكی دیگر از رفتارهای مجلس كه در این مدت با شائبه سیاسی بودن گره خورد، سختگیری عجیب پارلمان نهم در دادن رای اعتماد به وزیر ورزش بود؛ جایی كه سه گزینه ابتدایی حسن روحانی رد شدند و وزارت ورزش مدت ها در بلاتكلیفی به سر برد. از دیگر آفت های مجلس در این زمینه، می توان به پیوستن گروه وسیعی از نمایندگان هر دوره به فراكسیون ورزش اشاره كرد؛ آنچه در بسیاری از مواقع بدون تخصص لازم رخ می دهد. در حقیقت بسیاری از نمایندگان با این نگاه كه حوزه ورزش سهل و ساده است، خودشان را به عضویت فراكسیونی به همین نام درمی آورند.
 در نتیجه تصمیمات بعضا عجیبی گرفته می شود و خیلی از دوستان هم با عنوان پرطمطراق «عضو فراكسیون ورزش» مصاحبه هایی در رسانه های مختلف انجام می دهند كه خیلی از مواقع فقط باعث دردسر می شود. با این تفاسیر، حداقل انتظارها از مجلس دهم این است كه نگاه تخصصی به ورزش داشته باشد و آن را نه ابزاری برای سیاست ورزی و نه وسیله ای به منظور گذران وقت یا كسب شهرت در نظر بگیرد. متاسفانه در دو دهه گذشته خیلی از نمایندگان مجلس كشورمان عضو هیات مدیره باشگاه های ورزشی بوده اند و در بیشتر مواقع كوچك ترین كاری از دست آنها برنیامده است. این بار اما باید امیدوار باشیم مجلسی كه با ماموریت متفاوت تشكیل شده، نقش متفاوتی را هم بازی كند.

دو ماموریت مهم

سر راه پیشرفت ورزش قهرمانی كشور، موانع ریز و درشت زیادی وجود دارد كه باید برداشته شود. با وجود این به خصوص فوتبال ایران با دو گرفتاری بزرگ دست به گریبان است كه اتفاقا حل و فصل شان وظیفه مجلس است و اگر بهارستان موفق به رفع و رجوع آنها شود، كمك زیادی به این حوزه كرده است.
 بغرنج ترین مساله در حال حاضر، موضوع واگذاری باشگاه های دولتی به بخش خصوصی محسوب می شود كه در این سال ها مطلقا «غیرممكن» به نظر رسیده است. 15سال است كه در مورد لزوم خصوصی سازی حرف زده می شود، اما در دو سال گذشته این موضوع به شكل جدی در دستور كار دولت قرار گرفت و باز به سرانجام نرسید. بعد از برگزاری چند مرحله مزایده برای پرسپولیس و استقلال، عاقبت این دو باشگاه به بخش خصوصی واگذار نشدند. در حال حاضر سرخابی ها به این بهانه كه موسسات «فرهنگی» هستند دولتی باقی مانده اند، اما دولت همچنان برای كمك به آنها اكراه دارد.
 ماموریت دوم مجلس دهم، می تواند حل پرونده بغرنج حق پخش تلویزیونی باشد. تقریبا همه كشور می دانند كه امور فوتبال حرفه ای بدون پول حق پخش نمی گذرد، اما آنكه باید بداند، خودش را به آن راه زده و حاضر نیست پول كالایی را كه در اختیار می گیرد بپردازد. بی گمان اگر مجلس آتی به حل این دو معضل بزرگ كمك كند، نامش برای همیشه در تاریخ ورزش ایران باقی خواهد ماند.


منبع : گل