تبیان، دستیار زندگی
چه کسانی عاقبت بخیر می شوند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کسانی عاقبت بخیر می‌شوند؟

isna

به گزارش تبیان مسئول پژوهش حوزه علمیه امام صادق(ع) استان زنجان، گفت: عاقبت بخیری کلمه کلیدی است که در قرآن‌کریم بدان اشارات زیادی شده است، زیرا لحظات آخر انسان را در بر‌می‌گیرد که چگونه از دنیای فانی به آخرت رهسپار می‌شود و آیا در آن لحظه آخر عاقبت‌بخیر می‌شود یا نه؟ به‌راستی چه کسانی عاقبت بخیر می‌شوند؟

حجت‌الاسلام کریم حسنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: در طول دوران زندگی افراد، شاید دعای عاقبت به‌خیری دعای همیشگی و ورد زبان پدر و مادر و بزرگان فامیل باشد، ولی بهتر است که تاملی بر روی این موضوع داشته باشیم که مقصود از عاقبت بخیری چیست و چه کسانی در زمره عاقبت‌بخیران قرار می‌گیرند؟ همه انسان‌ها در طول عمر خود با هر کیفیت و کمیت بالاخره به خط آخر که مرگ است خواهند رسید، لحظه‌ای سرنوشت‌ساز که چگونگی گذر عمر چند ساله انسان را مشخص می‌کند.

وی افزود: زمانی‌که لحظه وداع انسان از دنیای فانی فرا‌می‌رسد، آن لحظه در نظر دین اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است چرا که روایات و احادیث زیادی در این موضوع از ائمه‌معصومین (ع) نقل شده است که حاکی از اهمیت عاقبت بخیری است. زیرا فرد زمانی‌که در لحظه جان کندن قرار می‌گیرد شیطان با وسوسه‌های مختلف قصد سلب ایمان فرد را دارد اگر در این ٱزمون فرد موفق شود عاقبت بخیری نصیب او می‌شود و در صورت فریب شیطان ایمانش از دست رفته و به سختی جان می‌دهد.

حسنی تصریح کرد: از نظر اسلام انسان‌ها به چهار گروه تقسیم می‌شوند: گروه اول، افرادی که از ابتدای عمر تا آخر عمرشان پیرو هوای نفس خود نیستند و معصوم الهی هستند و راه صحیح هدایت را به‌خوبی فرا‌گرفته‌اند. امامان معصوم (ع) و انبیاء الهی در زمره این گروه قرار می‌گیرند و عاقبت بخیر می‌شوند. گروه دوم انسان‌هایی هستند که از اول تا آخر عمرشان در مقابل شیطان تسلیم هستند و پیروی از هوای نفس راه هدایت این گروه محسوب می‌شود، عاقبت بخیری سهم این گروه از انسان‌ها نمی‌شود و جهنم پاداش آنان محسوب می‌شود.

وی در ادامه به گروه سوم و چهارم اشاره کرد و گفت: گروه سوم گروهی از انسان‌ها را در بر‌می‌گیرد که در ابتدا زندگی خوب توأم با هدایت الهی را دارند و هر آنچه که مربوط به دین می‌شود را در اولویت عمل بدان قرار می‌دهند ولی در اثر هوای نفس ایمان خود را از دست می‌دهند و تا آخر عمر بنده شیطان می‌شوند که خوارج یکی از این گروه محسوب می‌شوند.

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در قرآن‌کریم روایات و داستان‌های زیادی درباره گروه سوم نقل شده است که این گروه هرگز عاقبت بخیر نمی‌شوند. گروه چهارم کاملا برعکس گروه سوم هستند؛ افرادی که ابتدای زندگی خود را در جهالت سپری می‌کنند ولی آخر زندگی خود را در پیروی از خداوند تغییر مسیر می‌دهند و زندگی خود را در نور الهی متجلی می‌کنند که حربن‌ریاحی یکی از این افراد است که در تاریخ از آن نام برده شده و عاقبت بخیری سهم این گروه است.

حسنی خاطرنشان کرد: مدت زمان عمر انسان مهم نیست؛ مهم این است که انسان با چه شرایطی از دنیا به آخرت رهسپار می‌شود و مرگش از چه کیفیتی برخوردار است. از جمله عواملی که موجب عاقبت بخیری انسان می‌شود می‌توان به تقوا، مراقبت انسان از خود و اعمالی که انجام می‌دهد، تحکیم و ثبت عقاید، احترام به والدین و انجام عمل صالح اشاره کرد. پس لازم است انسان به این امر مهم توجه کند تا لحظه آخر گمراه شیطان نشود.

انتهای پیام


ISNA News Feed

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .