تبیان، دستیار زندگی
بنده بارها تذکراتی داده ام و طی ارائه ی نظریاتی کاربردی و دقیق ، پیش بینی کرده ام که طی چند سال آینده دشمن از کدام کانال به سیاست ما ضربه خواهد زد اما واکنشی را مشاهده نکرده ام اما امیدوارم مسئولین به زودی بیدار شوند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشگوی سیاسی ایران

بنده بارها تذکراتی داده ام و طی ارائه ی نظریاتی کاربردی و دقیق ، پیش بینی کرده ام که طی چند سال آینده دشمن از کدام کانال به سیاست ما ضربه خواهد زد اما واکنشی را مشاهده نکرده ام اما امیدوارم مسئولین به زودی بیدار شوند ...

آزاده مرنی-بخش سیاست تبیان
 دکتر حسن عباسی

دکتر حسن عباسی سخنران ، سیاستمدار و رئیس "اندیشکده یقین" درباره اوضاع سیاسی جامعه امروز گفت : اوضاع سیاسی کنونی کشور ما بسیار حساس است و باید مراقب باشیم تا خوراک خبری رسانه های دشمن نشویم. بسیاری از انبیای ما همچون حضرت نوح (سلام الله) فرزندشان دچار انحراف شد ، همسر حضرت لوط (سلام الله) نیز دچار مشکل و انحراف شد، از بین یازده امام ما که شهید شدند ؛ دو تن توسط همسرانشان به شهادت رسیدند. در صدر اسلام می بینیم که اطرافیان پیامبر (صلوات الله علیه و آله) و اطرافیان امیرالمومنین (علیه السلام) چه ظلم هایی به ایشان کردند. قداست بیت هر نبی یا معصوم یا ولی فقیه ای ، به خاطر مسئولیت خاص  وی است. در حال حاضر هم ما انتظار داریم بزرگان نظام نسبت به دیگران در راستای انجام وظایف و مسئولیت های خود ، پیشی گرفته و الگوی جامعه باشند و اختلافات خود را به سطح جامعه و اذهان عمومی نکشند و فضا را غبارآلود و بحرانی جلوه ندهند.

دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی تمام تلاش و توان خود را به کار گرفته اند تا در دنیا از ایران ، چهره ای منفور و خشن را به نمایش بگذارند و یکی از ابزارهای اصلی آنها در این راستا ، فضای مجازی است

مسئله نفوذ

عباسی در این راستا به اصطلاح "نفوذ"  اشاره کرد و گفت : در مسئله ی نفوذ (Influence) یکی از نکات کلیدی ، بستر نفوذ است. در واقع یکی از بسترهای کنونی نفوذ فضای سایبر یا مجازی است که چند وجه دارد : وجه اول آن که ؛ زیرساخت های فضای مجازی در کشور ما متاسفانه عاریتی است و اکثر این فضاها توسط سازمان های جاسوسی کشورهای غربی از جمله آژانس امنیت ملی آمریکا (National Security Agency) طراحی و اداره می شوند و به همین خاطر اشراف کاملی بر محتویات آن دارد. به همین دلیل است که این فضا ، مخاطرات فراوانی را به همراه داشته و دارد که البته راه کارهایی برای کاهش این قبیل خطرات پیش بینی کرده ایم مانند پروژه ی "زمین بازی از غرب ، قواعد بازی از ایران" اما همکاری های لازم در این زمینه از سوی مسئولان آنطور که ما انتظار داریم صورت نمی گیرد.
نکته ی بعدی این است که ما نهاد متولی مشخصی برای فضای سایبر نداریم و دشمن نیز باتوجه به این نقطه ضعف ما ، با پیش بردن مسیر تهاجم فرهنگی ، سعی در دستیابی به اهداف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود را دارد که متاسفانه نیز در این مسیر با موفقیت هایی هم روبرو گشته است. 
در واقع وزارت ارتباطات ساختاری مخابراتی و ارتباطاتی دارد و این فضا ، فضای سایبرنتیک و فضای مجازی محسوب نمی شود. در حالی که خط مشی فضای مجازی در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا ، هیچ ربطی به وزارت ارتباطات ندارد و این فضا تحت نظر و ساطه ی کامل وزارت دفاع آمریکا می باشد تا توان دفاع از این حریم را داشته باشند. اما در ایران ما این فضا را به سازمان های غیرنظامی سپرده ایم که علم و سواد دفاع را نمی دانند و انتظار داریم از نفوذ که یکی از مسایل مهم عرصه ی سیاست محسوب می شود ، جلوگیری شود.

ما نهاد متولی مشخصی برای فضای سایبر نداریم و دشمن نیز باتوجه به این نقطه ضعف ما ، با پیش بردن مسیر تهاجم فرهنگی ، سعی در دستیابی به اهداف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود را دارد

وی ادامه داد : در دانشگاه های ما اینترنت در قالب واحدی تحت عنوان کامپیوتر، تدریس می شود و جزو دانش های کامپیوتری قرار گرفته است در حالی که دانش کامپیوتر ، کاربری اینترنت است و علم و دانش ریاضیات (امنیتی) را لازم دارد. همان طور مشاهده می کنیم در آژانس امنیت ملی آمریکا بیش از ده هزار ریاضی دان شاخص برای این مهم به کار گرفته شده اند ، به همین دلیل این مسئله در کشور ما مخاطره آمیز شده چون ما حیطه ی فضای سایبر را از تدریس واحد کامپیوتر در دانشگاه ها می طلبیم در حالی که شناختی از ابعاد اطلاعاتی و امنیتی این فضا نداریم.
این در حالی است که غربی ها امروزه با توجه به اولویت فضای مجازی ، به اِعمال قدرت و پیگیری اهداف سیاسی خود پرداخته اند و ما به دلیل سطح پایین سواد رسانه ای و اطلاعاتی در جامعه ی کنونی ، با مشکلات فراوانی روبرو شده ایم.

تاثیر فضای مجازی بر سیاست

دکتر عباسی با انتقاد از عملکرد مسئولین حوزه سایبر گفت : دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی تمام تلاش و توان خود را به کار گرفته اند تا در دنیا از ایران ، چهره ای منفور و خشن را به نمایش بگذارند و یکی از ابزارهای اصلی آنها در این راستا ، فضای مجازی است و با توجه به جذب حداکثری افراد در این قبیل فضاها ، می توان از آن به عنوان بهترین بستر برای اِعمال سیاست هدفمند یاد کرد. دولت های غربی نیز دریافت این مسئله ی مهم برنامه ریزی های دقیق و موشکافانه ای را داشتند که متاسفانه امروزه شاهد نتیجه ی آن در فضای مجازی کشورمان هستیم. این در حالی است که بنده بارها تذکراتی داده ام و طی ارائه ی نظریاتی کاربردی و دقیق ، پیش بینی کرده ام که طی چند سال آینده دشمن از کدام کانال به سیاست ما ضربه خواهد زد اما واکنشی را مشاهده نکرده ام اما امیدوارم مسئولین به زودی بیدار شوند و جلوی این هجمه ی سنگین را بگیرند تا بیش از این متضرر نشویم.