تبیان، دستیار زندگی
ما قسمت دوم گفتار پیشین: كارتون‌های محبوب كودكی ما (1) مجموعه "بچه های آلپ" با نام اصلی "داستان آلپ: آنت من" از دیگر محصولات كمپانی نیپون است. داستانی كه روایتگر تلخی های زندگی، عشق، تنفر و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كارتون های محبوب كودكی ما

قسمت دوم

گفتار پیشین:كارتون‌های محبوب كودكی ما (1)

مجموعه "بچه های آلپ" با نام اصلی"داستان آلپ: آنت من" از دیگر محصولات كمپانی نیپون است. داستانی كه روایتگر تلخی های زندگی، عشق، تنفر و بخشش است. آنت دختر نوجوانی است كه برادری كوچك به نام دنی دارد. آنها با پدرشان در مزرعه ای در دامنه های آلپ زندگی می كنند و مادرشان بعد از به دنیا آوردن دنی كوچولو می میرد. در همسایگی آنها لوسین با خانواده اش زندگی می كند كه با آنت خیلی صمیمی است، تا اینكه طی حادثه ای دلخراش دنی كوچولو از پرتگاهی می افتد و فلج می شود. مقصر لوسین است و با این اتفاق تمام دوستی بین او و آنت به نفرت تبدیل می شود.

پوزو كوسبا سال 1983 مجموعه "بچه های آلپ" را در 48 اپیزود 24 دقیقه ای ساخت. كنجی یوشیدا فیلمنامه این مجموعه را بر مبنای رمانی با عنوان "گنجینه های برف" نوشته پاترشیا ام. جان نوشت. "بچه های آلپ" از 9 ژانویه سال 1983 تا 25 دسامبر همان سال پخش شد. در این مجموعه صداپیشگانی چون كیو كوهان (آنت)، ایكو یامادا (لوسین)، اوسامو كویاباشی (پییر)، سانه میوكی (دنی) و ... صحبت كردند.

مجموعه"پسر شجاع" با نام اصلی "ماجراهای دون چاك" محصول كمپانیKNACK (ژاپن) سال 1975 در 26 قسمت 30 دقیقه ای است كه دنباله آن سال 1976 در 73 قسمت ساخته شد. این كارتون و دنباله اش توانست جایگاهی میان كودكان ژاپنی پیدا كند و به محبوبیت برسد. این كارتون در میان بچه های ایرانی هم به شهرتی (شاید بیش از ژاپن) رسید؛ تقریبا همه بچه هایی كه در دهه 60 و اوایل دهه 70 تماشاگر برنامه كودك بوده اند، "پسر شجاع" را به یاد می آورند.

این مجموعه، ماجراهای یك سگ آبی جوان و شجاع به نام چاك (پسر شجاع) را بازگو می كرد كه لباس سرهمی آبی می پوشید. وقتی چاك و دوستان كوچكش به دردسر می افتادند، او معمولا سراغ پدرش می آمد تا كمك بگیرد. تمام شخصیت های اصلی این مجموعه در فارسی با نام های كلی خوانده می شدند، از جمله: پسر شجاع، خانم كوچولو، خرس مهربون، شیپورچی، خرس قهوه ای و ... پدر پسر شجاع!

مجموعه"سرندیپیتی"با نام اصلی "داستان های سرندیپیتی: دوستان در جزیره پیور" هم به كارگردانی نوبو اونكی از كارتون های مورد علاقه بچه ها بود، به ویژه كه شخصیت سرندیپیتی بچه ها را به خود جذب می كرد. داستان این مجموعه درباره یك بچه به نام كنا و یك موجود اسطوره ای با نام سرندیپیتی بود كه ناخواسته به جزیره ای ناشناخته وارد می شوند. آنها با نجات دادن حیوانات جزیره محبوب اهالی جزیره می شوند.

سونهیسا ایتو سال 1983 فیلمنامه "سرندیپیتی" را بر مبنای رمانی نوشته استن كاس رور سال 1974 در 26 اپیزود 24 دقیقه ای نوشت. این مجموعه كه از محصولات استودیو زویو است، از اول ژوئیه سال 1983 تا 23 دسامبر همان سال پخش شد. در "سرندیپیتی" صداپیشگانی چون ماری اوكاموتو (سرندیپیتی)، میچكو نومارو (كنا)، یوجی میتسویا (پیلا پیلا)، یوری ناشیبا (شاهزاده لولا) و ... صحبت كردند.

رامكال و استرلینگ، خانواده دكتر ارنست در آن جزیره دورافتاده، ای كیو سان باهوش و دوست‌داشتنی و بارباها كه هر لحظه به شكلی درمی‌آمدند، از دیگر كارتون‌های محبوب یكی دو دهه پیش نسل "ما" هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه "رامكال" با عنوان اصلی "راسكال" از محبوب ترین كارتون های كمپانی نیپون میان بچه های ژاپنی است كه بعد از پخش در ایران هم به كارتون مورد علاقه بچه های ایرانی بدل شد. در این قصه این بار حیوانات و انسان ها كنار هم در یكی از محصولات نیپون نقش آفرینی می كنند. گرچه این همزیستی پایدار نیست؛ استرلینگ نورث، پسر خوش قلبی است كه حیوانات را خیلی دوست دارد. او یك روز یك بچه راكن را در جنگل پیدا می كند.

استرلینگ راكن را راسكال (رامكال) می نامد و به خانه می برد. از این به بعد، رامكال همراه همیشگی استرلینگ می شود. همه چیز به خوبی پیش می رود، تا آنكه یك روز ذرت شیرین زیر زبان رامكال مزه می كند و او شبانه به مزرعه ذرت همسایه یورش می برد. استرلینگ درك می كند كه همزیستی انسان با حیوانات وحشی واقعا دشوار است. داستان زمانی كه باد و بوران سنگین، گله دام های پدر استرلینگ را به كلی از بین می برد تلخ تر می شود.

استرلینگ باید به دبیرستانی در میلواكی برود. رامكال حالا بزرگ شده و استرلینگ تصمیم می گیرد او را به محیط طبیعی اش در میان درختان جنگل بازگرداند. او رامكال را كنار دریاچه می برد و رها می كند تا به میان درختان برود. خود او هم روز بعد شهرش را با قطار ترك می كند و به سوی میلواكی می رود.

هیروشی هایتو به همراه سی جی اندو و شیگئو پوشی سال 1977 این انیمیشن را در 52 اپیزود 24 دقیقه ای ساختند. این كارتون ژاپنی از دوم ژانویه 1977 تا 25 دسامبر همان سال به نمایش درآمد. فیلمنامه این مجموعه بر مبنای رمانی باعنوان "خاطراتی از یك دوران بهتر" نوشته استرلینگ نورث نوشته شد. نورث سال 1963 این كتاب را نوشت و با آن توانست نام خود را برای همیشه در ادبیات كودكان ماندگار كند. در "رامكال" صداپیشگانی چون توشی هیكو اوتسامه (استرلینگ)، ماساكو نوزوا (مادر استرلینگ)، یوجی كاماتا (اسكار)، مینا تومیناگا (آلیس) و ... حضور داشتند.

مجموعه"خانواده دكتر ارنست" با عنوان اصلی "فلون در جزیره شگفت انگیز" از محصولات كمپانی نیپون است كه سال 1983 بر مبنای رمان مشهور"خانواده سوئیسی رابینسن" نوشته یوهان داوید ویس ساخته شد. تم داستان این مجموعه شبیه داستان مجموعه "مهاجران" است. خانواده هایی كه زادگاهشان را ترك می كنند و می خواهند به استرالیا مهاجرت كنند. با این تفاوت كه در "مهاجران" خانواده سالم به مقصد می رسد و در آنجا مشكلات شان شروع می شود، اما خانواده دكتر ارنست كه با كشتی قصد داشتند به استرالیا بروند در راه گرفتار توفان شده و به ناچار وارد جزیره ای ناشناخته می شوند.

در این نسخه كارتونی، فلون دختر 10 ساله و پرجنب و جوش خانواده، محور داستان است و خانواده دكتر ارنست تلاش می كنند تا خود را با وضعیت تازه تطبیق دهند و با استفاده از منابع غنی موجود در جزیره و بقایای كشتی شكسته، زندگی را از نو سر و سامان دهند. در این میان، سازندگان كارتون قصد داشته اند با روایت ماجراهای فلون كنجكاو و پرشور، بر اهمیت نقش خانواده و لذت زندگی در میان طبیعت بكر تاكید كنند.

مجموعه"ای كیو سان"از محصولات كمپانی تویی انیمیشن در سال 1975 به كارگردانی كی میو یابوكی در 298 اپیزود ساخته شد. تاداكی یامازاكی فیلمنامه این مجموعه را نوشت و از 15 اكتبر سال 1975 تا 28 ژوئن سال 1982 در ژاپن پخش شد.

ای كیو در اصل پسر یك امپراتور بود كه در دوره حكومت شوگون ها كه حكومت را از دست امپراتورها خارج كردند، مادرش مجبور شد به همسری یك شوگون درآید و برای همین او را به معبد فرستاد. این كودك در معبد خیلی زود پیشرفت می كند و در همه كار خلاقیتش را نشان می دهد. او هر زمان كه می خواست تمركز خود را جمع كند. دو انگشتش را روی سرش می چرخاند و بعد شروع به فكر می كرد. داستان زندگی ای كیو و افسانه های پیرامون او، یكی از داستان های مورد علاقه مردم ژاپن است و تا به حال یك سریال و دو كارتون از آن تهیه شده است.

مجموعه"بارباپاپا"از دیگر كارتون های مورد علاقه بچه ها بود، چرا كه آنها در هر موقعیتی كه قرار می گرفتند با تغییر شكل كارها را انجام می دادند. داستان این مجموعه روایت گر بارباپاپا و باربامامان است كه هفت فرزند به نام های باربازو (زرد، پسر، عاشق حیوانات)، باربالالا (سبز، دختر، عاشق موسیقی)، باربالیب (نارنجی، دختر، عاشق كتاب)، باربابو (سیاه و پشمالو، پسر، عاشق هنر)، باربابل (ارغوانی، دختر، عاشق زیبایی)، باربابرایت (آبی، پسر، عاشق علوم) و باربابراوو (قرمز، پسر، عاشق قدرت و پهلوانی) دارند.

این مجموعه بر مبنای كتابی به همین نام نوشته آنت تیسون و تالوس تیلور در سال 1975 در 40 اپیزود پنج دقیقه ای در فرانسه ساخته شد. مجموعه كتاب های مصوری كه نخستین بار در دهه هفتاد به زبان فرانسه انتشار یافت و سپس به دهها زبان دیگر ترجمه شد. كلمه بارباپاپا به قرینه از واژه فرانسویbarbe à papa ساخته شده كه به معنای پشمك است.

"كارتون‌های محبوب دوران كودكی ما" را در حالی به پایان می‌بریم كه خودمان هم می‌دانیم جای خالی مجموعه‌ها و كارتون‌هایی مثل "سندباد"، "گالیور"، "بچه‌های مدرسه والت"، "همینه" یا همان پت و مت، "نیك و نیكو"، "خانواده وحوش"، "دهكده حیوانات"، "پلنگ صورتی"، "یوگی و دوستان"، "تنسی تاكسیدو و چاملی"،‌ "پینوكیو"، "پت پستچی"، "مزرعه سبزیجات"، "هاچ زنبور عسل"، "گوریل انگوری"، "مسافر كوچولو"، "هاكلبری فین"، "رابین هود"، "معاون كلانتر"، "مورچه و مورچه‌خوار"، "پروفسور بالتازار"، "سایمن در سرزمین نقاشی‌ها"، "الفی اتكینز"، "واتو واتو"، "لولك و بولك"، "افسانه سه برادر" و ... اینجا خالی است.


منبع: مهر

لینك مطالب مرتبط:

می دونید داش سیا رو كی ضایع می كنه !

بازی‌های رایانه‌ای؛ ازخشونت تا اعتیاد(1)

بازی‌های رایانه‌ای؛ ازخشونت تا اعتیاد (2)

سلطه صهیونیسم در دنیای كودكان

خالق داش سیا و هوتن و ...