تبیان، دستیار زندگی
محسن علی اکبری تهیه کننده سریال «مردان آنجلس» ضمن عرض تسلیت در گذشت شادروان مرحوم فرج الله سلحشور به جامعه فرهنگی و هنری کشور خصوصا مقام معظم رهبری ،روحانییون ومراجع محترم اعزام و عموم مردم دین پرور کشورمان از این هنرمند می گوید:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارگردانی که صراط مستقیمش سینمای قرآنی بود

محسن علی اکبری تهیه کننده سریال «مردان آنجلس» ضمن عرض تسلیت در گذشت شادروان فرج الله سلحشور به جامعه فرهنگی و هنری کشور ، مقام معظم رهبری ،روحانییون ومراجع محترم اعزام و عموم مردم کشورمان از این هنرمند می گوید:

سامیه امینی - بخش سینما و تلویزیون تبیان
محسن علی اکبری

مرحوم سلحشور هنرمندی بود که فعالیت های فرهنگی خودش را  قبل از انقلاب در دهه پنجاه با هیئت کتابخوانی در مسجد جوادالائمه ، 16متری حاجیان آغاز کرد. از همان زمان این افتخار نصیبم شد که  در کنار خدمت او باشم . سلحشور  سال 55 با اجرای تئاتر کارش را شروع کرد و  بچه ها،جوان و نوجوان را به سمت و سوی هنر سوق می داد  .تئاتر «حر»  و تئاتر «ایوب پیامبر» 2 تئاتری بود که از این مسجد و قبل از انقلاب کارگردانی کرد.
او با پیروزی انقلاب اسلامی به همراه چند تا از دوستان  حوزه هنری را تشکیل داد که بعدها این حوزه به نام حوزه هنری سازمان تبلیغات معروف شد.
در آن مقطع او و دوستانش در حوزه هنر و اندیشه فعالیتشان را آغاز کردند، ابتدا با اجرای تئاتر «حصار در حصار » بازی بسیار درخشانی  از خود ارایه کرد و در واقع به نوعی اولین تئاتر انقلابی وسیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران پخش شد و درخشید.در فیلم سینمایی« گور کن» نقش اول را بازی کرد که با بازی خوب سلحشور ماندگار شد .
سلحشور پس  از بازی در  فیلم «گور کن »  زمینه های در مختلف از قبیل نویسندگی ، کارگردانی و تهیه کنندگی فعال بود .

دغدغه های این هنرمند ایرانی کلا در ارتباط با واژهای قرآنی و دینی بود و استنباطش از این دغدغه ها را اینگونه بیان می کرد:« اگر دین جامعه حفظ شود قطعا سایر موارد دیگر بخودی خود حل خواهد شد .»

با گذشت زمان واجرای تئاتر« ایوب پیامبر» در تالار مولوی که این تئاتر بسیار مورد استقبال عموم جامعه خصوصا هنر مندان متعهد و متدین قرار گرفت که با توجه به نظر بسیار خاص و زیبای مقام معظم رهبری در مورد اجرا این نمایش نامه، تئاتر به تله تئاتر تبدیل شد و به عنوان  یک سریال تولید از شبکه دو سیما پخش شد که اولین کار نمایشی قرآنی نام گرفت .مرحوم سلحشور در تداوم این فعالیت مجموعه  « اصحاب کهف» را آغاز  کرد که «مردان آنجلس» مشهور شد.
دغدغه های این هنرمند ایرانی کلا در ارتباط با واژهای قرآنی و دینی بود و استنباطش از این دغدغه ها را اینگونه بیان می کرد:« اگر دین جامعه حفظ شود قطعا سایر موارد دیگر بخودی خود حل خواهد شد .» با این نگاه مجموعه« اصحاب کهف » را به اتفاق هم به پایان رساندیم و مورد استقبال بالایی قرار گرفت که این سریال هم در واقع مورد نظر لطف مقام رهبری قرار گرفت و ایشان از این سریال بارها و بارها تقدیر وتشکر کردند که این انرژی ما را مضاعف می کرد تا کارهای بعدی را آغاز کنیم و این خودش کمک کرد که « مریم مقدس» را با شهریار سهرابی به پایان برسانیم؛ همز مان مرحوم سلحشور سریال حضرت« یوسف پیامبر» در دست تولید گرفت. با اینکه  در این مجموعه  افتخار حضور نداشتم اما باید اعتراف کنم موفق ترین سریالهای پس از انقلاب که نه بلکه در تمامی کشورهای جهان اسلام بود و اثری تا کنون اثری با این حجم مخاطب به خودش ندیده بود چرا که کشورهای عربی حتی اهل سنت و شیعه بسیار زیاد استقبال کردند که پربیننده ترین سریال دنیا به آن لقب گرفت .
با دغدغه کار قرآنی دنیا را رها کرد و به پایان رساند، آن هم سریال «حضرت موسی علیه السلام» بود که سالهای زیادی را در پی نگارش واصلاح فیلمنامه گذراند .
در این اواخر قبل از این که به بستر بیماری بیافتد سعی کرد که تولید این سریال را آغاز کند . امیدوارم در رسانه ملی فضایی ایجاد شود که این سریال ساخته شود و مثل سریالهای قبلی به عنوان یک کار قرآنی ودینی تاثیرات لازم را در مخاطب بگذارد ؛ تا روح آن مرحوم هرچه شادمان تر باشد .
فرج اله سلحشور همیشه به  فرامین اسلامی پایدار بوده  و اعتقاد داشت باید در سینمای دینی بماند و به شاخه های دیگر سینما نرود .سلحشور حاضر نبود در هر شاخه ای فعالیت کند و آنقدر بیکار می ماند تا کاری طبق اصول خودش پیدا شود و از سینمای قرآنی و دینی که همان صراط مستقیمش بود خارج نشود.