تبیان، دستیار زندگی
فرج الله سلحشور را باید در حوزه سینما و تلویزیون پیش قراول قرآنی محسوب کرد که با آثارش منادی فرهنگ و مفاهیم قرآن در هنر هفتم بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش قراول قرآنی سینمای ایران

فرج الله سلحشور را باید در حوزه سینما و تلویزیون پیش قراول قرآنی محسوب کرد که با آثارش منادی فرهنگ و مفاهیم قرآن در هنر هفتم بود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
جواد شمقدری

جواد شمقدری، رئیس سابق سازمان سینمایی درباره درگذشت فرج الله سلحشور، هنرمند قرآنی سینما و تلویزیون این گونه اظهار نظر کرد: فرج الله سلحشور جزء معدود هنرمندانی بود که با دغدغه قرآنی به سینما ورود کرد. برای همین به جرئت می توان گفت وی جزء پیش قراولانی است که توانست هنر هفتم را به قرآن پیوند بزند. سلحشور در این عرصه نیز کارهای بسیار خوبی در تئاتر، سینما و تلویزیون خلق کرد و در هنر این سرزمین ماندگار شد.

وی افزود: نکته قابل تأمل درباره مسیری که این هنرمند در پیش گرفت این است که به عقیده بسیاری از سینماگران پیمودن این مسیر (فیلمسازی قرآنی) در سینما و تلویزیون قابل انجام نیست، اما با تلاش و پیگیری وی این اتفاق روی داد. این مسئله را به خوبی در آخرین ساخته این هنرمند «یوسف پیامبر(ع)» می توان مشاهده کرد، زیرا این کار نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای مسلمان با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شد.

در این میان بد نیست نظری را مطرح کنم و آن اینکه عده ای معتقد هستند برخی جریانات بیداری اسلامی در شمال آفریقا تحت تاثیر این سریال روی داد؛ البته شاید این نظر جای بحث داشته باشد، اما درباره تاثیرات فوق العاده آن در کشورهای اسلامی نباید شک کرد.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: نکته جالب توجه اینجاست که بدانید سریال «یوسف پیامبر(ع)» به دلیل وجود حکومت جبار در برخی کشورهای عربی و شمال آفریقا این امکان را نداشتند که از طریق شبکه های داخلی این سریال را تماشا کنند، برای همین مردم آن کشورها از طریق شبکه های برون مرزی کشورمان و شبکه المنار این کار را  می دیدند. در این میان بد نیست نظری را مطرح کنم و آن اینکه عده ای معتقد هستند برخی جریانات بیداری اسلامی در شمال آفریقا تحت تاثیر این سریال روی داد؛ البته شاید این نظر جای بحث داشته باشد، اما درباره تاثیرات فوق العاده آن در کشورهای اسلامی نباید شک کرد.

شمقدری با بیان اینکه سلحشور خط متفاوتی از جریانات رایج سینمایی پیمود، گفت: این هنرمند کاری را آغاز کرد که هنوز به پایان نرسیده و همراهان و همفکران وی باید آن را با جدیت در سینما ادامه دهند. با این توضیح امیدوارم که فیلمنامه سریال «حضرت موسی(ع)» که به قلم این هنرمند فقید نوشته شده است به خط تولید برسد و دوستان وی این اثر قرآنی را جلوی دوربین ببرند.

وی در پایان تصریح کرد: برای من جای تعجب دارد که چگونه فیلمسازی که با ساخت کارهایی چون یوسف پیامبر(ع) و مردان آنجلس نشان داده که سلیقه تماشاگر را به خوبی می شناسد و کارش در جهان اسلام با موفقیت رو به رو شده، چگونه برای ساخت کار بعدی خود در این حوزه تا به این اندازه با محدودیت و سختی مواجه شد، اما بعد از دست دادن این هنرمندان تازه افسوس ها شروع می شود که چرا قدر چنین هنرمندانی را بیشتر ندانستیم!




منبع: ایکنا