تبیان، دستیار زندگی
دیگر عادت کرده ایم که توی صف بایستیم. یک ساعت توی صف بانک معطل می شویم تا قبض آب و برق و تلفن را بپردازیم. سه ساعت توی صف اداره پست می ایستیم تا هنگامی که نزدیک است علف زیر پایمان سبز شود موفق شویم دفترچه ثبت نام کنکور ر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبادل پول، تنها با یک کلیک

دیگر عادت کرده ایم که توی صف بایستیم. یک ساعت توی صف بانک معطل می شویم تا قبض آب و برق و تلفن را بپردازیم. سه ساعت توی صف اداره پست می ایستیم تا هنگامی که نزدیک است علف زیر پایمان سبز شود موفق شویم دفترچه ثبت نام کنکور را به مامور باجه تحویل دهیم. عادت کرده ایم که وقتمان در ترافیک تلف شود.فرقی نمی کند گرمای تابستان جانمان را به لبمان برساند یا زیر برف و باران موش آب کشیده شویم ، مهم این است که عادت کرده ایم از این سر شهر به آن سر شهر برویم.

فرقی هم نمی کند که بخواهیم چه بخریم : یک جلد کتاب ، چند تا نوار یا مثلا چند بسته چیپس و پفک. قبول که زیر ساختهای ارتباطی کشور ما هنوز برای تجارت الکترونیکی مهیا نیست، هنوز استفاده از پول الکترونیک میان ما رایج نشده و هنوز ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما با حد مطلوب فاصله بسیاری دارد اما از همین امکانات موجود هم بسیاری از ما استفاده نمی کنیم. امکانی مانند پرداخت اینترنتی قبض آب و برق و تلفن که مدتی است از سوی چند بانک ارائه می شود. چندی پیش مهندس رضا صادقی مدیرکل رایانه شرکت مخابرات استان تهران از مذاکره با کلیه بانک‌های عضو طرح شتاب خبر داد که از این پس امکان پرداخت قبوض به صورت اینترنتی از طریق کلیه بانک های عضو این شبکه فراهم گردد. اما تا هنگام اجرایی شدن این طرح شما دو راه برای فرار از صفهای بانکی دارید: اگر در یکی از بانک‌هایی که در حال حاضر این سیستم را ارائه می دهند حساب دارید که کارتان ساده است و با استفاده از رمزی که بانک در اختیارتان می گذارد می توانید نسبت به برداشت پول از حساب بانکی خود و پرداخت قبض اقدام کنید. در غیر این صورت هم می توانید با خرید کارت‌های پرداخت اینترنتی که از سوی بعضی بانکها در دفاتر پست و شعب این بانکها به فروش می رسد، مشکل را حل کنید.


خدمات نوین بانکی

در میان بانک‌های کشور چند بانک در ارائه خدمات نوین بانکی پیش قدم بوده اند. از آن جمله می توان به بانک ملت اشاره کرد. در حال حاضر دارندگان حساب جاری الکترونیک ملت (جام) از طریق کد رمزی که شعبه در اختیارشان می گذارد امکان پرداخت قبوض، کنترل موجودی و نقل و انتقال پول از حساب خود به حسابی دیگر را در اختیار دارند. این مشتریان همچنین می توانند از طریق سیستم پیام کوتاه به امور بانکی خود رسیدگی کنند. مسوول گروه کارشناسی خدمات نوین بانکی این بانک همچنین از فراهم شدن امکان خرید اینترنتی برای دارندگان عابربانک ملت خبر می دهد اما کمارجی از کارشناسان بانک پارسیان در گفتگو با کلیک در زمینه امکانات پرداخت اینترنتی که از سوی این بانک ارائه می شود گفت : ما چهار نوع کارت برای پرداخت اینترنتی داریم.

نوع اول کارت هایی است که در اختیار مشتریانمان قرار دارد و با آن می توانند از دستگاه های خودپرداز استفاده کنند. این کارت قابلیت پرداخت اینترنتی هم دارد مشروط بر آنکه صاحب کارت برای بالا رفتن امنیت کارت از یک رمز دوم که بانک در اختیارش می گذارد استفاده کند. صاحب کارت می تواند علاوه بر پرداخت قبض های آب و برق و تلفن و خرید و فروش اینترنتی سهام از مراکز طرف قرارداد بانک به صورت اینترنتی خرید کند که البته لیست این مراکز در وب سایت بانک وجود دارد: WWW.PEC.IR علاوه بر این در اختیار مشتریان شناخته شده بانک، کارت اعتباری قرار می گیرد و این افراد می توانند بدون اینکه پولی در حساب خود داشته باشند با استفاده از اعتبارشان خرید کنند. نوع دیگری از کارت ها کارت خرید است که نهادها می توانند به جای بن این کارت های خرید را در اختیار کارکنانشان قرار دهند که نسبت به بن امنیت بیشتری دارد. این کارت‌ها امکان برداشت نقدی از دستگاه های خودپرداز را ندارند و فقط می‌توانند برای خرید اینترنتی یا خرید از مراکز مجهز به کارت خوان مورد استفاده قرار گیرند.در ضمن اگر برای خرید هدیه برای دوستی مشکل دارید و از سلیقه او مطمئن نیستید و پرداخت پول نقد را هم کار چندان باکلاسی نمی دانید می توانید یک کارت هدیه به او بدهید و او را با لذت خرید اینترنتی آشنا کنید. این کارت‌ها در هر مبلغی که مایل باشید قابل شارژ هستند اما آخرین نوع کارت ها همان کارت های خرید اینترنتی است که در مبالغ 20 ، 50 و 100 هزار تومانی در بازار وجود دارد.

بد نیست بدانید که امسال سازمان سنجش این امکان را فراهم کرده بود که داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد با استفاده از کارت‌های اعتباری که همراه دفترچه کنکور دریافت می کردند ، نسبت به ثبت نام اینترنتی و پرداخت آنلاین وجه ثبت نام اقدام کنند و دیگر از ثبت نام سنتی خبری نبود البته برای ثبت نام کنکور کارشناسی علاوه بر شیوه سنتی قدیمی، شیوه ثبت نام اینترنتی هم وجود دارد و به این ترتیب دوستانی که معتقدند تفاوتی میان معطلی در صف پستخانه و معطلی در صف بانک برای دریافت فیش بانکی وجود ندارد بهانه ای برای گریز از ثبت نام اینترنتی ندارند. اما در این میان برخی بانک ها علاوه بر فراهم کردن امکان بهره گیری از خدمات بانکداری الکترونیکی از طریق اینترنت برای مشتریان خود که منجر به استفاده از امکاناتی از قبیل انواع خرید های اینترنتی و پرداخت قبوض و غیره می شود، این امکانات را بر روی تلفن همراه به مشتریان خود ارائه می دهند. البته برای استفاده از این امکان باید اشتراک دیتا بر روی گوشی تلفن همراه مشترک فعال باشد تا امکان اتصال به اینترنت از طریق تلفن همراه ایجاد شود. همچنین با استفاده از خدمت SMS BANKING مشتریان این بانک ها می توانندبا ارسال SMS از وضعیت حسابهای خود ، کارت بانک ، نرخ ارز مطلع شوند و همچنین قبوض خود را از طریق SMS پرداخت کنند. گفتنی است که برای استفاده از این خدمات نیازی به تنظیم گوشی همراه برای اتصال به اینترنت و یا فعال کردن اشتراک دیتا روی آن نیست.


کالاهای خود را در اینترنت بفروشید

این قضیه خرید و فروش اینترنتی از آن طرف هم قابل توجه است. یعنی به هرحال باید فروشنده ای وجود داشته باشد که مایل به فروش اینترنتی باشد تا شما به عنوان یک خریدار موفق شوید کالای مورد نیازتان را تهیه کنید. اما بیایید فرض کنیم شما کالایی برای عرضه دارید که به هر دلیل نمی خواهید یا نمی توانید معامله حضوری و فیزیکی داشته باشید. مثلا پول ندارید که یک مغازه اجاره کنید. خوب در این صورت هم وب به دادتان می رسد. با همه محدودیتهای موجود شرکتهایی هستند که در این زمینه فعالیتهای خوبی انجام داده و پیشنهادات خوبی را به مشتریان خود ارائه می نمایند. به عنوان مثال می توان از سیستم فروشگاه ساز جهان دیتا نام برد که به شما به عنوان یک فروشنده امکان می دهد تا فروشگاه اینترنتی خود را در این سایت برپا کنید: HTTP://WWW.JAHANDATA.IR در این سیستم علاوه بر استفاده از سیستم پست برای ارسال بسته سفارشی مشتری امکان استفاده از سیستم بانکی شتاب نیز فراهم است.

وجود امکان پرداخت ارزی توسط کارتهای اعتباری نیز از دیگر مزایای این سیستم است.

سیستم فروشگاهی واسطه نیز یکی دیگر از این سیستم‌هاست که متعلق به شهرداری تهران است.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که نخستین درگاه فروشگاهی الکترونیکی کشور با همکاری فروشگاه ساز اینترنتی ایران و با معرفی بیش از 10 هزار کالا و با حضور بیش از 200 فروشگاه اینترنتی راه اندازی شده است.

این درگاه امکان جستجو و معرفی کالاهایی در دسته بندی هایی از جمله هنری، فرهنگی، صنعتی، خانگی، الکترونیک را دارد. همچنین در این درگاه کاربر پس از یافتن کالا و انتخاب فروشگاه خود می تواند از طریق پرداخت توسط کارت های بانکی مجاز و یا سرویس پست خرید الکترونیک شرکت پست ( وجه نقد در زمان تحویل کالا) و حواله اینترنتی خرید خود را تکمیل و فاکتور الکترونیکی خود را دریافت کند. امکان خرید در 24 ساعت، امکان پیگیری سفارش و دریافت فاکتور و صورتحساب به صورت الکترونیکی ، صرفه جویی در هزینه رفت و آمد ، ارتباط بی واسطه با تولید کننده ، استفاده از تخفیف های ویژه فروشگاه های الکترونیکی از مزایای استفاده از این سرویس است. برای آگاهی از این خدمات می توانید به آدرس WWW.ENTEKHAB.COM مراجعه کنید.

منبع : روزنامه جام جم


مطالب مرتبط :

1. ایجاد کلمات عبور امن

2. تجارت الكترونیكی

3. خطرات زندگى الكترونیكى