تبیان، دستیار زندگی
چرا تمام بگم بگم ها در زمان انتخابات رخ می دهد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بگم بگم انتخاباتی!

مردم باید کسانی را که بی اخلاقی می کنند شناسایی کرده و تصمیم مناسبی در انتخابات بگیرند اخیرا یکی از افراد اعلام کرده یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار پول بلوکه شده گم شده است مگر می شود یک دلار هم گم شود؟

بخش سیاست تبیان

جهانگیری

به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرا از صحبت های یکی از کاندیداهای انتخابات مجلس دهم شروع شد. "الیاس نادران" در یکی از محافل تبلیغاتی درباره پول های بلوکه شده از آمریکا گفت: "رژیم سابق برای خرید تسهیلات نظامی مبلغی را به آمریکا داده بود اما با پیروزی انقلاب این پول بلوکه شده بود و در جریان مبادلات جاسوسان آمریکایی تصمیم گرفته شد این پول ها در مقابل آزادی اعضای سفارت به ایران برگردانده شود".

وی ادامه داد: "در آن زمان مذاکره کنندگان می دانستند به دلیل تحریم های سیستم بانکی امکان دریافت دلار از این طریق وجود ندارد به همین دلیل تقاضا کردند دلارها دستی دریافت شود آمریکایی ها هم دلارها را در گونی تحویل دادند اما اکنون دولت یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار پول های بلوکه شده در آمریکا را دریافت کرده بدون اینکه کسی بداند این پول ها چه شده و یا به کجا رفته است".

ادعای طرح شده از سوی این کاندیدای مجلس به حدی  مورد توجه بود که نه تنها در روزهای گذشته افکار عمومی را به خود مشغول کرده بود بلکه در نهایت باعث شد معاون اول رئیس جمهور در همایش تبیین برنامه ششم توسعه زبان بگشاید و مقابل دوربین های خبری از موضوع پول های گمشده سخن بگوید.

جهانگیری گفت: "مردم باید کسانی را که بی اخلاقی می کنند شناسایی کرده و تصمیم مناسبی در انتخابات بگیرند اخیرا یکی از افراد اعلام کرده یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار پول بلوکه شده گم شده است مگر می شود یک دلار هم گم شود؟ این افراد واقعا اگر تردید دارند سوال بپرسند و ما نیز پاسخ دهیم نه اینکه موضع گیری ها را اینچنین بیان کنند".

ساعتی بعد محمد باقر نوبخت در نشست خبری که در سالن اجلاس سران برگزار می شد با تعجب از سوال یکی از خبرگزاری ها مبنی بر دریافت پول هایی با منشأ نامشخص در زمان دبیرکلی حزب اعتدال و توسعه گفت: "تمام اسناد پول های دریافت شده در این حزب مشخص است و من تعجب می کنم که این حرف ها در زمان نزدیک به انتخابات مطرح می شود توقع نداشتم در چنین زمانی این موضوع در رسانه ها مطرح شود".

گزارش/افسانه

وی ادامه داد:"اگر هم تخلفی بوده است با ایمانی که از قوه قضاییه سراغ دارم تاکنون به این موضوع رسما رسیدگی می کرد و چقدر خوب بود که اگر کسی شکی دارد شخصا به من نامه می نوشت تا من هم به صورت واضح پاسخش را می دادم تا اذهان عمومی مخدوش نشوند".

در این میان سوالی مطرح می شود این است که چرا تمام این "بگم بگم ها" در زمان انتخابات اوج می گیرد؟ چرا خبرگزاری هایی که هر کدام حامی جناح هایی هستند، در این زمان یادشان می افتد خرابکاری های جناح های دیگر را رو کنند و چرا پیش از این ساکت بودند؟

پاسخ کاملا واضح است یکی از تکنیک های انتخاباتی که قدیمی هم محسوب می شود "دو قطبی سازی" و یا همان روش "دیو و دلبر" است. احزاب و جریان های سیاسی در این تکنیک سعی دارند عرصه رقابت را سیاه و سفید کنند که واضح است خودشان را سفید می نامند و دیگری را سیاه. درست است که این روش با احساساتی کردن فضا می تواند در جمع آوری آرا نقش موثری داشته باشد اما فضا را تا حدی هیجانی می کنند که نیازهای مردم در نظر گرفته نشود.

اکنون هم در فضای پسابرجام دو قطبی هایی در جامعه نزدیک به انتخابات ما رخ داده است، گروهی فضا را فضای پسابرجام را سفید و بدون ایراد می دانند عده ای دیگر نیز آن را کاملا سیاه نمایی می کنند.

باید توجه کرد هرچه شمارش معکوس انتخابات به روزهای پایانی نزدیک می شود چنین مسائلی بیشتر دیده می شوند فارغ از اینکه کدام جناح درست می گوید مردم باید از خود بپرسند اگر تخلفاتی به این گستردگی وجود داشت چرا تاکنون شخصی این موضوع را به قوه قضاییه اطلاع نداده است تا به آن رسیدگی شود و این سوال آنها را می تواند به این سمت پیش ببرد که چنین اظهاراتی له و یا علیه یک جناح صرفا کاری تبلیغاتی است که برای جمع آوری آرای بیشتر مطرح می شود نه واقعیت های موجود در جامعه.

این گفته ها تنها باعث می شود مردم کشور به هر دو جناح سیاسی بی اعتماد شده و مانع می شوند تا آنها با قدرت بر سر صندوق های رأی حاضر شوند که باعث شاد شدن دشمنان ایران می شود.


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .