تبیان، دستیار زندگی
بعد از افشای خیانت همسر چه کار باید کرد؟ باید جدا شد یا ماند؟ آیا باید به بچه ها گفت که پدر/مادرشان چه کار کرده است؟ آیا اعتماد از دست رفته را می توان به زندگی برگرداند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امنیت زندگی زناشویی را چطور تامین کنیم؟

7 پرسش مهم بعد از مواجهه با خیانت همسر

بعد از افشای خیانت همسر چه کار باید کرد؟ باید جدا شد یا ماند؟ آیا باید به بچه ها گفت که پدریا مادرشان چه کار کرده است؟ آیا اعتماد از دست رفته را می توان به زندگی برگرداند؟

راحله فلاح/کارشناسی ارشد روانشناسی-بخش خانواده ایرانی تبیان
خیانت به همسر

در این مقاله به هفت سؤال مهم درباره چگونگی مواجهه با خیانت همسر پاسخ می دهیم.

به بچه ها چه بگویم؟

یکی از نگرانی های مهم بعد از خیانت این است که چگونه این مسئله را با بچه ها مطرح کنیم. در این مورد چند نکته را در نظر داشته باشید:
اول از همه این که هر چیزی که الآن به فرزندانتان می گویید غیر قابل تغییر است. پس خوب به چیزهایی که می خواهید به آنها بگویید، چیزهایی که فعلاً نمی خواهید بگویید و چیزهایی که اصلاً نمی خواهید بگویید فکر کنید. یادتان باشد شاید بعداً فرصتی برای عوض کردن گفته هایتان نباشد و یا فرزند شما آن را باور نکند پس آینده نگر باشید و جای پشیمانی برای خودتان باقی نگذارید.
دوم؛ فرزندان شما بر حسب سن می توانند مقادیر مختلفی از واقعیت های زندگی را درک کنند پس به سؤالات هر یک از آنها به فرا خور سنشان پاسخ مناسب بدهید. گذشته از این، از گفتن حرف های قضاوتمندانه و یا جزئیات اتفاقاتِ رخ داده به آنها پرهیز کنید. راهی که معمولاً توصیه می شود این است که به آنها بگویید «در حال حاضر بین من و پدر یا مادر شما مشکلاتی به وجود آمده است اما ما داریم همه سعی مان را می کنیم که آن ها را رفع کنیم. ما می دانیم که در خانه تنش به وجود آمده ولی این تقصیر شما نیست. هر دوی ما مثل همیشه شما را دوست داریم و مراقب تان هستیم هر چند ممکن است به نظرتان اوضاع مان مثل قبل نباشد».

با چه کسی حرف بزنم؟

شما علت خیانت نیستید. پس فکرهایی مثل «اگر من جذاب تر، لاغرتر، زیباتر، جوان تر و... بودم این اتفاق نمی افتاد» را دور بریزید

گفتن از خیانت همسر پیش دیگران و عمومی کردن آن، یک جور رفتار پرخاشگرانه است که فقط به همسر خیانت کار شما آسیب نمی زند بلکه به خود شما، بچه هایتان و دیگر اعضای خانواده تان هم صدمه وارد می کند.

گذشته از این، فاش کردن چنین مسئله ای در فضاهای عمومی حال شما را بهتر نخواهد کرد. پس وقتی می خواهید مشکل تان را با کسی در میان بگذارید به این فکر کنید که آن فرد در بلند مدت چه کمکی می تواند به حل مسئله و بهبود حال شما بکند. شاید الآن دلتان بخواهد پیش همه سفره دلتان را باز کنید و در کوتاه مدت هم از این کار احساس سبکی بکنید اما مطمئناً گرفتاری هایی که این حرف ها بعد ها برایتان به وجود می آورد سنگین تر از این احساس خوب موقتی خواهد بود.

من می خواهم همه چیز را بدانم. آیا این منطقی است؟

اکثر کسانی که مورد خیانت واقع می شوند دوست دارند بیشتر از چیزی که همسرشان می گوید درباره آن بدانند. این نه فقط حق شما بلکه بخش مهمی از فرایند بهبود شما است چرا که وقتی می بینید واقعیت، به بدی قصه هایی که در ذهن تان ساخته بودید نیست حالتان بهتر می شود. توصیه مهمی که در این جا برایتان دارم این است که برای دانستن اطلاعات بیشتر درباره این مسئله، دست پاچه نشوید و اجازه بدهید که این افشاگری ها در حضور یک روانشناس زوج درمانگر انجام بشود. این برای هر دوی شما بهتر است.

اگر من رابطه جنسی بیشتری با همسرم برقرار کنم آیا خیانت او متوقف خواهد شد؟

طلاق چاره ی اجتناب ناپذیر خیانت همسر نیست. قبل از اینکه برای طلاق اقدامی بکنید، دست کم شش ماه به خودتان فرصت بدهید تا خوب به چیزی که واقعاً از زندگی تان می خواهید فکر کنید

شما علت خیانت نیستید. پس فکرهایی مثل «اگر من جذاب تر، لاغرتر، زیباتر، جوان تر و... بودم این اتفاق نمی افتاد» را دور بریزید. هر مشکلی که فرضاً بین شما و همسرتان وجود داشته است دلیلی برای خیانت او نمی شود. شاید اگر سعی کنید رابطه جنسی بیشتری با او برقرار کنید یا مثلاً وزن کم کنید، غذاهای مورد علاقه او را بپزید و یا لباس های جذاب و تحریک کننده بپوشید برای دقایقی حال بهتری داشته باشید اما مطمئناً مشکلی از شما حل نخواهد شد. پس خودتان را گول نزنید و به دنبال راه حلی واقعی و با ماندگاری بالا باشید!

آیا می توانم قانون هایی برای زندگی مان وضع کنم؟

بله. اولین قانونی که باید وضع کنید قانون «ادامه ی خیانت، ممنوع» است. «دروغ» و «پنهان کاری» را هم ممنوع کنید. همچنین درباره «در جریان خرج و مخارج قرار گرفتن»، «به موقع به خانه آمدن و در صورت تأخیر اطلاع دادن» و «تماس برقرار کردن با همدیگر در طی روز» قانون بگذارید. اگر همسر شما برای نجات زندگی تان جدی باشد به این قوانین به چشم یک فرصت نگاه خواهد کرد. برای وضع قوانین نیز می توانید از روانشناس کمک بگیرید.

آیا دوباره به او اعتماد خواهم کرد؟

ساختن اعتماد کار آسانی نیست بخصوص وقتی که این اعتماد یک بار خراب شده باشد. پس عجله نکنید. خوش بین باشید، اگر همسرتان خواهان نجات زندگی تان باشد، شما می توانید اعتمادی با کیفیتی بیشتر از قبل ایجاد کنید. شاید باور نکنید اما زن و شوهرهایی هستند که معتقدند خیانت باعث شد آن ها ترک های پنهان رابطه شان را بشناسند و همسران بهتری بشوند.

آیا باید طلاق بخواهم؟

طلاق چاره ی اجتناب ناپذیر خیانت همسر نیست. قبل از اینکه برای طلاق اقدامی بکنید، دست کم شش ماه به خودتان فرصت بدهید تا خوب به چیزی که واقعاً از زندگی تان می خواهید فکر کنید و همه جوانب تصمیمی را که می گیرید بسنجید. شاید بد نباشد که این مدت را دور از همسر سپری کنید تا فضای آرام تری برای فکر کردن داشته باشید. همچنین می توانید با کمک گرفتن از یک روانشناس یا مشاور پایه های تصمیم تان را مستحکم تر کنید.




مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.