تبیان، دستیار زندگی
مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکترین استکبارستیزی، شب عروسی، سبقتی خائنانه، مردم فراموشکار

مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.

گروه دین تبیان
هفتم اسفند دین

آیا باید شرعاً در انتخابات شرکت کنیم؟ 

بر اساس آموزه های اسلامی همه افراد نسبت به یکدیگر مسئول و دارای وظایف مشخص می باشند. عرصه انتخابات و برگزیدن نماینده اصلح دریچه ای به سوی گره گشایی از کار مسلمانان است؛ چرا که وضع قوانین کارآمد می تواند به این امر کمک شایانی نماید. با این مقدمه می توان گفت کسی که حاضر به شرکت در انتخابات نیست، مشمول این روایت زیبا از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) می شود که فرمودند...

مهمان ناخوانده شبِ عروسی 
روزترین شبِ زندگی اش نزدیک می شد. خودش را به سرعت، برای آن «بهترین شب» آماده می کرد. یک «دختر» است و یک «شب عروسی». مگر چند بار اتفاق می افتد؟!

دکترین استکبارستیزی در یک نهضت ماندگار
 در حقیقت ماهیت انقلاب امام، قیام برای خدا بود. این قیام، قیامی نبود که از رویِ هوای نفس و رسیدن به جاه و مقام و قدرت باشد. لذا الگوی این قیام دستوراتی است که از ناحیه اسلام ناب و قرآن رسیده است. امام با تمام وجود تابع دستورات اسلام ناب بوده و همه را به تبعیت از این نوع نگرش توصیه می کردند.

سبقتی خائنانه!
در یک جامعه مردم سالار که آحاد ملت حق دخالت در سرنوشت خود را دارند، برای تعیین مدیران اجرایی و یا قانونگذار، انتخابات صورت می گیرد. از آنجا که بر سر کار آمدن فرد منتخب اثر مستقیم بر روی زندگی مردم دارد، انتخاب افراد صالح و لایق باید مهمترین دغدغه فکری در زمان انتخابات باشد.

شهادت حضرت زهرا س

واکاوی جریان تشکیک در شهادت صدیقه کبری علیهاالسلام
مدتی است یک تفکر در میان برخی از مردم ایجاد شده است که می کوشد با وجود اعلام شیعه بودن نسبت به شهادت حضرت زهراء علیهاالسلام شک کند و در اسناد و تاریخ اتفاقات مربوطه خدشه وارد کند. حقیقت چیست؟

نسخه ای اخلاقی از یک بانوی نمونه
نسخه هاى رفتارى حضرت فاطمه سلام الله علیها بهترین الگو براى پرورش انسان ها و تكمیل شخصیت اجتماعى است. تمام ابعادى كه براى زن و براى یك انسان متصور است، در فاطمه جلوه كرده است.

یا صاحب الزمان

واجب فراموش شده در میان مردم فراموشکار
بشر در جهان امروز با همه ی دگرگونیها و رفاه و آسایشی که به ظاهر برای او فراهم است دائماٌ در گرداب بحران سرگردان است. زمانی که او به درون خویش می نگرد اساس خود را روحی غیرمادی می یابد که با آن  نمی تواند به شناخت خود دست یابد و زندگی سراسر آسایش برای خود رقم زند.

فاطمه سلام الله علیها الگوی والای منتظران
جامعه جهانی نیازمند الگویی است تا با تمسک به آن بتواند نقشه زندگی خود را ترسیم نماید. متاسفانه در جوامع مختلف الگوهای اشتباه زندگی انسانها را به تباهی کشیده است. حتی در برخی از اجتماعات اسلامی این تقلید اشتباه صورت گرفته بدون آنکه متوجه الگوهای ناب خود باشند. در این نوشتار برآنیم تا ترسیم مختصری از بهترین الگوی بشریت فاطمه زهرا سلام الله علیها داشته باشیم.

دو نعمت بزرگی که قدرش را نمی دانیم
مهمترین و با ارزش ترین نیازهای هر جامعه انسانی در زندگی فردی و اجتماع  استفاده و بهره مندی از عنصر آرامش و امنیت بوده است.
در طول تاریخ، جامعه بشری سعی داشته، با فراهم نمودن اسباب مختلف این نیاز اصلی خود را برطرف نماید و موانع پیشروی آن را بردارند.

ویژگی های یک مدیر اجرایی در بیان نهج البلاغه
هر چند واژه رئیس جمهور، نماینده مجلس و ... در نهج البلاغه وجود ندارد؛ اما ویژگی هایی که امیر مومنان علی علیه السلام برای یک کارگزار و یا یک مدیر و مسئول در جامعه و حکومت اسلامی بر می شمرد کاملا بر «رئیس جمهور،نماینده مجلس که آنها نیز یک مدیر و مسئول کلان در جامعه اسلامی است قابل تطبیق و استفاده است.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.