تبیان، دستیار زندگی
حجاب یکی از زیبایی های دین مقدس اسلام است که علت وجوب آن را آیات قرآن و سیره رسول خدا و اهل بیت پاک او می دانیم، اما در این بین، هستند نویسندگان و متفکرانی که دلایل عقلی و منطقی دیگری برای داشتن حجاب در جامعه عنوان می کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجاب چه فایده هایی دارد؟

حجاب یکی از زیبایی های دین مقدس اسلام است که علت وجوب آن را آیات قرآن و سیره رسول خدا و اهل بیت پاک او می دانیم، اما در این بین، هستند نویسندگان و متفکرانی که دلایل عقلی و منطقی دیگری برای داشتن حجاب در جامعه عنوان می کنند که دانستن آنها نیز خالی از لطف نیست.

فرآوری :نرگس درخشانی-بخش زیبایی تبیان
حجاب

حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در كنار یكدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممكن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی توان گفت كه حجاب اسلامی محقق شده است.
دو واژه ی «حجاب» و «عفت» در اصل در معنای منع و امتناع مشترک اند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی های عمومی انسان است؛ بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است؛ بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه ی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش تری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش تر و بهتر در مواجهه با نامحرم می َگردد.

علاوه بر رابطه ی قبل، بین پوشش ظاهری و عفت باطنی، رابطه ی علامت و صاحب علامت نیز هست؛ به این معنا که مقدار حجاب ظاهری، نشانه ای از مرحله ی خاصی از عفت باطنی صاحب حجاب است. البته این مطلب به این معنا نیست که هر زنی که حجاب و پوشش ظاهری داشت، لزوماً از همه ی مراتب عفت و پاکدامنی نیز برخوردار است.

1-فایده ی حجاب در بُعد خانوادگی

استفاده از حجاب و پوشش، به ویژه در شكل چادر مشكی، به دلیل سادگی و ایجاد یكدستی در پوشش بانوان در بیرون منزل، می تواند از بُعد اقتصادی نیز تأثیر مثبت در كاهش تقاضاهای مدپرستی بانوان داشته باشد؛ البته به شرط این كه خود چادر مشكی دست خوشِ این تقاضاها نگردد!

یكی از فواید مهم حجاب در بُعد خانوادگی، اختصاص یافتن التذاذهای جنسی، به محیط خانواده و در كادر ازدواج مشروع است. اختصاص مذكور، باعث پیوند و اتصال قوی تر زن و شوهر، و در نتیجه استحكام بیش تر كانون خانواده می گردد؛ و برعكس، فقدان حجاب باعث انهدام نهاد خانواده است. یكی از نویسندگان، تأثیر برهنگی را در اضمحلال و خشكیدن درخت تنومند خانواده، این گونه بیان كرده است:
در جامعه ای كه برهنگی بر آن حاكم است، هر زن و مردی، همواره در حال مقایسه است؛ مقایسه ی آنچه دارد با آنچه ندارد؛ و آنچه ریشه ی خانواده را می سوزاند این است كه این مقایسه آتش هوس را در زن و شوهر و مخصوصاً در وجود شوهر دامن می زند. زنی كه بیست یا سی سال در كنار شوهر خود زندگی كرده و با مشكلات زندگی جنگیده و در غم و شادی او شریك بوده است، پیداست كه اندك اندك بهار چهره اش شكفتگی خود را از دست می دهد و روی در خزان می گذارد. در چنین حالی كه سخت محتاج عشق و مهربانی و وفاداری همسر خویش است، ناگهان زن جوان تری از راه می رسد و در كوچه و بازار، اداره و مدرسه، با پوشش نامناسب خود، به همسر او فرصت مقایسه ای می دهد؛ و این مقدمه ای می شود برای ویرانی اساس خانواده و بر باد رفتن امید زَنی كه جوانی خود را نیز بر باد داده است؛ و همه ی خواهران جوان لابد می دانند كه هیچ جوانی نیست كه به میانسالی و پیری نرسد و لابد می دانند كه اگر امروز آنان جوان و با طراوت اند در فردای بی طراوتی آنان، باز هم جوانانی هستند كه بتوانند برای خانواده ی فردای آنها، همان خطری را ایجاد كنند كه خود آنان امروز برای خانواده ها ایجاد میکنند.

2- فایده ی حجاب در بُعد اجتماعی

یكی از فواید مهم حجاب در بُعد اجتماعی، حفظ و استیفای نیروی كار در سطح جامعه است. در مقابل، بی حجابی و بدحجابی باعث كشاندن لذت های جنسی از محیط و كادر خانواده به اجتماع، و در نتیجه، تضعیف نیروی كار افراد جامعه می گردد. بدون تردید، مردی كه در خیابان، بازار، اداره، كارخانه و...همواره با قیافه های محرّك و مهیّج زنان بدحجاب و آرایش كرده مواجه باشد، تمركز نیروی كار او كاهش می یابد.
اسلام می خواهد با رعایت حجاب و پوشش، محیط اجتماع از این گونه لذت ها پاك شده، و لذت های جنسی، فقط در كادر خانواده و با ازدواج مشروع انجام شود.

3- فایده ی حجاب در بُعد اقتصادی

استفاده از حجاب و پوشش، به ویژه در شكل چادر مشكی، به دلیل سادگی و ایجاد یكدستی در پوشش بانوان در بیرون منزل، می تواند از بُعد اقتصادی نیز تأثیر مثبت در كاهش تقاضاهای مدپرستی بانوان داشته باشد؛ البته به شرط این كه خود چادر مشكی دست خوشِ این تقاضاها نگردد. متأسفانه بعضاً مظاهر مدپرستی در چادرهای مشكی نیز مشاهده می گردد، به گونه ای كه برخی از بانوان به جای استفاده از چادرهای مشكی متین و باوقار، به چادرهای مشكی، توری، نازك و دارای طرح های جِلف و سبك كه با هدف و فلسفه حجاب و پوشش تناسبی ندارند روی می آورند.
یكی از دانشجویان محجبه درباره ی رواج فرهنگ مدگرایی در خاطرات قبل از انقلاب خود گفته است:
یادم می آید آن وقت ها كه حجاب نداشتم، اگر دو روز پشت سر هم قرار بود كه به خانه ی كسی بروم، لباسی را كه امروز پوشیده بودم، حاضر نمی شدم فردا بپوشم! احساس می كردم مسخره است و سعی داشتم حتی اگر شده، لباس دیگران را به عاریه بگیرم و بپوشم، تا من هم با لباس جدیدی رفته باشم.


منبع : سایت رشد
دانشنامه موضوعی قرآن


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.