تبیان، دستیار زندگی
ت ! از سالهای دور همه علاقمندان فوتبال باشگاه استقلال را به عنوان باشگاهی که در آن مسائل فرهنگی و تربیتی از جایگاه خاصی برخوردار است ، می شناسند ، در تمام سالهایی که از سابقه 60 و چند ساله ی این باشگاه می گذرد، همواره...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقلال جای بی تربیت ها نیست !


از سالهای دور همه علاقمندان فوتبال باشگاه استقلال را به عنوان باشگاهی که در آن مسائل فرهنگی و تربیتی از جایگاه خاصی برخوردار است ، می شناسند ، در تمام سالهایی که از سابقه 60 و چند ساله ی این باشگاه می گذرد، همواره یکی از ضرورت های عضویت در این باشگاه توجه به اخلاقیات و مسایل فرهنگی بوده است . مرحوم علی دانایی فرد که اولین تیم فوتبال باشگاه تهرانی دوچرخه سواران را تاسیس کرد ، همواره بر این رکن اساسی اهتمام ورزید .

او چنان بر اخلاق ، تحصیل و سپس ورزش تاکید داشت و این اصول را در میان شاگردانش در استقلال آن زمان و تیمهای وابسته تعلیم داد که بعدها همه ی آبی پوشان به اینکه پیرو مکتب ورزشی دانایی فرد هستند به خود افتخار می کردند.

آبی پوشان در تمام سالها به وجود کسب عنوان های قهرمانی متعدد بیشتر به دلیل رعایت اصول جوانمردی و اخلاقی محبوب هواداران و مقبول فوتبال دوستان بوده اند .

بازیکنان استقلال در تمام طول حیات این باشگاه ( بجز 2 ، 3 سال اخیر) همواره جزو محجوب ترین بازیکنان فوتبال ایران محسوب شده اند و آوازه جوانمردی آنان حتی در قیاس با بازیکنان رقبای دیرینه ، شهره خاص و عام بود.

بی شک فهرست اسامی الگوهای اخلاقی که استقلال طی عمر 62 ساله ی این باشگاه به جامعه ورزش معرفی کرده است ، از حوصله ی این مجال خارج است اما تنها نگاهی به نامهایی چون دانایی فرد ، جدیكار، محمد رنجبر، عزت جان ملكی، منصور پور حیدری ، برادران معینی ، پرویز ابوطالب ، عبدالعلی چنگیز ، مجید نامجو مطلق، امیرقلعه نویی، جواد زرینچه، علیرضا منصوریان و ... نشان از میزان توجه به اصول اخلاقی در این باشگاه فرهنگی ، ورزشی است.

اصلی که این روزها بدون تعارف کمرنگ شده است.

صد البته زنگ خطر برای استقلال چند سالی هست که به صدا درآمده ؛ از آن زمان که در جذب بازیکنان دیگر به ویژگی های اخلاقی آنان و ظرفیت شخصیتی شان بی توجهی شد و تنها کارنامه گلزنی هایشان و مشخصه های فنی آنان مدنظر قرار گرفت. دردی که البته تنها به استقلال محدود نمی شود.

بسیار جای تاسف است بگوئیم در حالی که رعایت اصول اخلاقی این روزها در تمام باشگاههای کوچک و بزرگ دنیا یکی از مهمترین فاکتورهای استخدام بازیکنان است ، در کشور ما و در بزرگترین باشگاههای ما ویژگی های ناچیز فنی اکنون بیشتر مدنظر مدیران فنی باشگاهها برای جذب بازیکنان قرار می گیرد.

از طرفی در حالی که بازوبند کاپیتانی در فرهنگ ما جایگاه ویژه ای دارد و ارزش معنوی آن بسیار بیشتر از آن چیزی ست که در تصور جامعه جهانی فوتبال وجود دارد ، متاسفیم که چرا امروزه کاپیتانهای ما خود همواره در تنش های غیر ورزشی داخل میادین فوتبال نقش اساسی دارند و با عملکردشان هم تیمی های جوان و بی ادب های تازه وارد را گستاخ تر می کنند!

و با ابراز تاسف عمیق ، این مشکلات این روزها در استقلالی که همواره از پرچمداران اخلاقیات در ورزش بوده است ، بیشتر رخ می نماید.

آقایان ! یادمان باشد که وقتی پیراهن یک باشگاه با تاریخ 60 و اندی ساله را به تن یک نفر می کنیم ، خواسته یا ناخواسته هویت تمامی این سالها نیز همراه اوست و همین هویت از او الگویی برای جوانهای جامعه می سازد؛ حال اگر این نفر فاقد صلاحیت لازم برای تحمل این مسوولیت سنگین باشد نه تنها هویت باشگاه را خدشه دار می سازد ، بلکه خود زمینه ساز کجروی جوانهای آینده خواهد بود.

تردیدی نیست که تداوم عمر قهرمانی هر ورزشکار نیز رابطه ای مستقیم و غیر قابل انکار با میزان توجه او به اخلاقیات و حرکت در چارچوب اصول و قواعد اجتماعی و فرهنگی جامعه دارد و ماندگاری او در یادها نیز با همین معیار رقم می خورد.

شاید وقت آن رسیده که در برخی از تصمیم گیری ها تجدید نظر شود ، شاید وقت آن رسیده به هنگام انتخاب ها در تعیین شاخصه ها ، بیشتر به اصول اخلاقی توجه شود و لباس با ارزش تیمی مثل استقلال و البته والاتر از آن تیم ملی را به تن آدمهای کوچکی که این لباس ها برایشان خیلی خیلی گشاد است ، نکنیم.

و شاید وقت آن رسیده که تیشه به ریشه علفهای هرزی زد که گویا هرچه کارت قرمز و محرومیت های چند جلسه ای به خود می بینند ، عبرت نمی گیرند و باز همچنان به حرکات غیرقابل توجیه خود در جامعه ورزش ادامه می دهند!

آشتی کنان خاطیان دیدار سرخابی در هتل المپیک

کتک‌کارى‌ بازیکنان استقلال در تمرین