تبیان، دستیار زندگی
در نوشتارهای گذشته درباره اهمیت اوقات فراغت و پر کردن آن گفته شد. می توان اوقات فراغت را فرصتی طلایی دانست که زمینه رشد و بالندگی افراد، به خصوص نوجوانان را فراهم می آورد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسیم گوهری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهمیت آگاهی والدین درباره اوقات فراغت

اهمیت آگاهی والدین درباره اوقات فراغت

در نوشتارهای گذشته درباره اهمیت اوقات فراغت و پر کردن آن گفته شد. می توان اوقات فراغت را فرصتی طلایی دانست که زمینه رشد و بالندگی افراد، به خصوص نوجوانان را فراهم می آورد. پدران ،مادران ومسئولان تعلیم و تربیت نیز با دغدغه چگونگی گذراندن اوقات فراغت کودکان ونوجوانان به دنبال برنامه ریزی صحیح در این زمینه هستند.

راهکارهایی برای والدین
احتمالا دغدغه اصلی بیشتر والدین در ایام تعطیلات پر کردن اوقات فراغت فرزندان خود است. برنامه ریزی والدین برای این ایام باید با مشورت و نظرخود فرزندان صورت بگیرد نه فقط با اعمال نظر والدین، زیرا درغیر این صورت مهم ترین مشخصه مفهوم اوقات فراغت کمرنگ می شود ودر نتیجه کارکردهای مطرح شده، جایگاه خود را ازدست می دهند. چیزی که  دراین زمینه اهمیت دارد ،توجه والدین به این امر است که آن ها باید همواره نقش راهنما داشته ،فرزندان را با توجه به علائق شان درجهت رشد و پرورش استعدادهای شان یاری کنند. از آنجا که بسیاری ازخانواده ها ، توان استفاده از امکانات عرضه شده، هم چون کلاس ها و اردوهای مختلف تفریحی و آموزشی را ندارند راهکارهای زیر می تواند بهره وری فرزندان آنان را ازاین ایام تا حدودی افزایش دهد.

۱- ترتیبی دهید که فرزندتان با دوستان قابل اعتماد معاشرت کند. برای اطمینان از این که آیا دوستان فرزندتان انسان های سالمی هستند یا خیر سعی کنید ارتباطی هرچند اندک با خانواده آن ها برقرار کنید.
۲- کتاب های متناسب با علائق آنان تهیه کنید. به این ترتیب هم آن ها سرگرم می شوند، و هم به کتاب خوانی علاقه مند می شوند و به این کار عادت می کنند.
۳- امکان استفاده از کتابخانه را برای آنان فراهم نمایید. معمولا کتابخانه های محلی رایگان و یا بسیار ارزان هستند..
۴- وقت بیشتری را به فرزندان تان اختصاص دهید تا درنتیجه ارتباط و شناخت متقابل شما از هم دیگر توسعه یابد.
۵- سعی کنید فرزندان خود را در کارهای منزل شریک کنید. البته انتخاب نوع کار را به عهده آن ها بگذارید. بچه ها همه به کار کردن علاقه مند هستند اما نمی خواهند کاربرای آن ها الزام و اجبار داشته باشد،نمی خواهند که کار برای آن ها تکلیف باشد.
۶- امکانات تهیه کارهای دستی ارزان قیمت را درمنزل فراهم کنید و خود نیز راهنمایی آنان را عهده دارشوید. به طور قطع شما نیز راهکارهای خلاقانه دیگری را می توانید به این فهرست اضافه نماید.

اوقات فراغت یک نیاز است و خود نیز باعث رفع نیازهایی می شود. نیاز به استراحت و رفع خستگی از جمله این نیازها است. کار پی در پی و نبود زمان استراحت و فراغت باعث خستگی روحی و جسمی و کاهش کیفیت کار و  کسالت روحی و پرخاشگری افراد می شود. ولی باید به نوجوانان این موضوع را آموزش داد که اوقات فراغت اوقات بطالت نیست. بلکه زمانی است که فرد به تمرکز اعصاب می پردازد و حاصل آن افزایش بازدهی است. بدن و ذهن آدمی پس ازمدتی کار ،خود به خود نیازمند استراحت است و به طور طبیعی بدان می پردازد. پس اوقات فراغت می تواند چنین نیازی را رفع کند.

اهمیت آگاهی والدین درباره اوقات فراغت

همه افراد به تفریح احتیاج دارند. خانواده ها باید برای نوجوانان امکانی را فراهم کنند که در ایام تعطیل بتوانند تفریح کنند. مثلا آن ها را به بیرون شهر و یا مراکز تفریحی ببرید و ساعاتی را در کنار هم تفریح کنید.

نوجوانان دارای استعدهای گوناگونی هستند که درتعریف استعداد گفته اند که آن توانایی بالقوه ای است که اگر درمحیط مساعدتری قراربگیرد، به شکوفایی می انجامد. از جمله راه هایی که می توان ازطریق آن ها مبادرت به شناخت استعدادهای کودکان ونوجوانان نمود، ملاحظه کردن کارهایی است که آنان، با علاقه انجام می دهند و نیز به تکرار آن می پردازند. پس درلحظه هایی که کودکان ونوجوانان خود مایلند به فعالیتی روی آورند ،بهتر می توان به شناخت استعدادها وعلایق آنان پی برد و تمهیدات و امکانات لازم را برای رشد وبالندگی استعدادهای شان فراهم کرد.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تهیه: نسیم گوهری 

تنظیم: مرجان سلیمانیان