تبیان، دستیار زندگی
غ " «تهیه کننده زیر تیغ : « زیر تیغ » عزای جعفر نیست برای از بین رفتن محبت‌ها عزاداری می‌كنیم در خانه پرستویی مستاجر نشسته بود تهیه‌كننده‌ی سریال «زیر تیغ» درباره فضای سنتی این سریال یادآور شد: برای پیدا كردن این خ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عزاداری برای مرگ محبت ها در " زیر تیغ "

«تهیه کننده زیر تیغ : « زیر تیغ » عزای جعفر نیست برای از بین رفتن محبت‌ها عزاداری می‌كنیم

در خانه پرستویی مستاجر نشسته بود

تهیه‌كننده‌ی سریال «زیر تیغ» درباره فضای سنتی این سریال یادآور شد: برای پیدا كردن این خانه‌ها خیلی زحمت كشیدم. بافت قدیمی تهران از بین رفته است و ما در عین ناباوری موفق به پیدا كردن این خانه‌ها شدیم.

محمدعلی اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در خانه‌ای كه متعلق به پرویز پرستویی است مستاجر نشسته بود و با مشقت بسیار آن‌ها را راضی كردیم. ضمن این كه برخی بازسازی‌ها نیز در این خانه‌ها انجام شد.

وی كه سریال‌هایی چون «رعنا» و «حكایت مسافر گمنام» را در فضاهایی سنتی تهیه كرده است، خاطرنشان كرد:‌ علاقه‌ی شخصی من و نویسنده به زندگی سنتی و میراث فرهنگی كشورمان باعث شد كه داستان «زیر تیغ» در فضایی سنتی روایت شود.

 سلیقه و انتظار مخاطب پایین آورده شده

تهیه‌كننده سریال «زیر تیغ» درباره انتقادهایی كه به برخی صحنه‌های عزاداری این سریال شده بود، گفت: به این مساله كه «زیر تیغ» دارای فضایی غمگین است اعتقاد ندارم، بلكه تم این كار تراژدی است كه در زندگی روزمره همه‌ی آدم‌ها دیده می‌شود.

اسلامی درباره فضاهای «زیر تیغ» اظهار كرد: برای این كه بیننده را به نتایجی كه مد نظر قرار داده‌ایم برسانیم طبیعی است كه دو قسمت به عزاداری بپردازیم. ضمن این كه حرف‌های اصلی از این به بعد شروع می‌شود.

وی ادامه داد: شاید تولید و پخش سریال‌های ضعیف و سطح پایین باعث شده كه سلیقه مخاطب پایین بیاید به نحوی كه دیگر ظرفیت دیدن واقعیت‌ها را نداشته باشند.

محمدعلی اسلامی در عین حال گفت: ممكن است فضای سریال «زیر تیغ» در برخی موارد غمگین باشد، اما این فضا نه تنها غیرقابل تحمل نیست كه مثبت هم است.

 گریه تماشاگر تزکیه است

گریه تماشاگر پس از دیدن صحنه‌های عزاداری، همانند تزكیه در تراژدی است كه در نهایت بیننده را به آرامش می‌رساند. این صحنه‌ها یاس و ناامیدی در مخاطب ایجاد نمی‌كند.

تهیه‌كننده‌ی «زیر تیغ» اعلام كرد: من بارها چه به هنگام تولید و چه به هنگام پخش با این صحنه‌ها گریه كرده‌ام و حسرت می‌خورم كه چرا عشق و انسانیت از بین رفته است؟!

وی تاكید كرد: در سریال «زیر تیغ» ما در عزای جعفر نیستیم، بلكه برای از بین رفتن محبت‌ها و حریم‌ها عزاداری می‌كنیم.

محمدعلی اسلامی، استقبال مخاطبان از سریال «زیر تیغ» را گسترده خواند و افزود: طبق نظرسنجی‌هایی كه به ما اعلام شده، این مجموعه تلویزیونی در میان تمام سریال‌ها و حتی فیلم‌های خارجی، بیشترین درصد رضایتمندی مخاطبان را داشته است.

سه سال بر روی فیلمنامه کار کردیم

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره این كه كدام عامل را در موفقیت «زیر تیغ» موثرتر می‌داند، یادآور شد: با آقای محلوجیان سه سال بر روی این فیلمنامه كار كردیم و متن 3 تا 4 بار بازنویسی شد.

زمانی كه فیلمنامه را می‌نوشتیم به مدیر گروه فیلم و سریال گفتم كه پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا مناسب این نقش‌ها هستند. برای ساخت یك كار خوب به تهیه‌كننده‌ای باتجربه با شعور و فهیم نیاز داریم.

ضمن این كه كارگردان و بازیگران مجموعه هم بسیار تاثیرگذار هستند. من بی‌جهت این كارگردان را انتخاب نكرده‌ام. آقای هنرمند به عنوان كارگردان كارهای كمدی شناخته شده‌اند، اما ایشان اشراف خوبی به سنت‌ها و شیوه زندگی ایرانی دارند و كارگردان بسیار قدر و حرفه‌یی هستند.

وی در پایان به تصمیماتی كه پیش از این برای پخش این سریال در ماه مبارك رمضان گرفته شده بود، اشاره كرد و گفت: «زیر تیغ» در دو نوبت قرار بود برای ماه مبارك رمضان ساخته شود. اما من حاضر نبودم كه ضرب‌العجلی كار كنم. در چنین شرایطی باید چند بازیگر به همراه كارگردانی سرعتی را وارد كار می‌كردم. اما معیارهای معنوی و فرهنگی، مانع قبول چنین تصمیمی شد.

منبع : ایسنا