تبیان، دستیار زندگی
در میان اعضای جامعه روحانیت، هیچ کدام به اندازه او در چندسال اخیر برای به وحدت رساندن اصولگرایان وقت نگذاشته اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیش و مات انتخاباتی

در میان اعضای جامعه روحانیت، هیچ کدام به اندازه او در چندسال اخیر برای به وحدت رساندن اصولگرایان وقت نگذاشته اند. بعد از شکست اصولگرایان در انتخابات سال 1392 او به میدان آمد تا اصولگرایان متشتت را سروسامان دهد و برای دوسال و نیم بعد آماده کند تا مجلس دهم همچون دولت یازدهم به رقیبان واگذار نشود.

بخش سیاست تبیان
حجت الاسلام والمسلمین رضا تقوی

حجت الاسلام والمسلمین رضا تقوی حتی این شائبه را که سمت "رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه" با کار سیاسی-جناحی اش در تضاد است به چیزی نگرفت و در کسوت قائم مقام دبیرکل جامعه روحانیت،به فعالیت هایش ادامه داد. سهم او از لابی های گسترده با جریانها و شخصیت های سیاسی عضویت در کمیته ای شد که صلاحیت اصولگرایان را برای قرارگرفتن در لیست این جناح سیاسی بررسی می کرد.
با این حال، او نه تنها رئیس این کمیته نشد بلکه درجلساتی نشست که غلامعلی حدادعادل بر آن ریاست می کرد و قرار بود در کنار حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران، محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، حجت الاسلام محمدرضا آشتیانی روحانی نزدیک به جبهه پایداری، صادق محصولی قائم مقام جبهه پایداری و عبدالحسین روح الامینی نماینده محسن رضایی ، صلاحیت نامزدهای اصولگرا را بررسی کند.
ترکیب آرای این کمیته7نفره از پیش معلوم بود. او در بهترین شرایط فقط می توانست محمدرضا باهنر و نماینده محسن رضایی را با خود همراه کند و 4نفر باقیمانده،برای وتو کردن هر آنچه به ذهن او می آمد،همداستان بودند.ضمن اینکه باهنر هم به دلیل کنارکشیدن از عرصه انتخابات،انگیزه ای برای چالش با دوستان قدیمی اش در کمیته نداشت و طبیعتا باید به سمت آنها می رفت.
آیا روحانی میانسالی که قائم مقامی دبیرکل جامعه روحانیت را برعهده دارد، می توانست طراح بازی باشد؟ خروجی جلسات نشان می دهد که او در جلسات،کاملا دست بسته بوده. جامعه روحانیت که در همه دوره های گذشته مجلس حداقل 5تا7 نامزد را در لیست اصولگرایان داشته، در انتخابات مجلس دهم به دو نامزد بسنده کرده است:محمدحسن ابوترابی و غلامرضا مصباحی مقدم. اگر تقوی عضو کمیته هم نبود، دست کم همین سهم به جامعه روحانیت داده می شد.
 سید اصولگرا، این روزها در رسانه ها آفتابی نمی شود. آفتابی شود که چه بگوید؟ او بازی ای را باخته که خود طراحی کرده و در واقع با فن خودش خاک شده است. شاید او برای هم قطارانش در جامعه روحانیت هم حرفی برای گفتن نداشته باشد و نتواند توضیح دهد که درکمیته7نفره، چگونه او را  در یک بازی سیاسی هوشمندانه، و با چندحرکت نه چندان پیچیده، ابتدا "کیش" و سپس "مات "کردند.

برای شرکت در نظر سنجی دهمین دوره انتخابات مجلس اینجا کلیک کنید
شما به چه کسی رای می دهید؟(نظر سنجی)


منبع : خبرآنلاین