تبیان، دستیار زندگی
در آغاز راه شراکت یک عمر زندگی درعین حال که باید حفظ حرمت بزرگترها را مورد توجه قرار داد هرگز نیز نباید اجازه داد سنت های شیرینی که بوی تجمل و اشرافیت به خود گرفته اند، شادی کنارهم بودن های اولین روزهای نوروز را از بین ببرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقدیم به خانواده همسرم

در آغاز راه شراکت یک عمر زندگی درعین حال که باید حفظ حرمت بزرگترها را مورد توجه قرار داد هرگز نیز نباید اجازه داد سنت های شیرینی که بوی تجمل و اشرافیت به خود گرفته اند، شادی کنارهم بودن های  اولین روزهای نوروز را از بین ببرد.

نسرین صفری - بخش کلوب ازدواج تبیان
گل ،عشق

مراسم ازدواج برای خانواده ما پر است از باید و نبایدهای تعریف شده! ما رسم داریم در اعیاد کوچک هم به عروس و داماد هدیه بدهیم، حال عید نوروز جای خود دارد. از نظر خانواده من ،هدیه مناسب برای این ایام، تنها طلاست و پدرم، از پانزده روز مانده به عید، هدیه ای گران قیمت برای نامزدم تهیه کرده است اما می دانم همسرم توان تهیه چنین هدیه گران بهایی را برای من ندارد؛ نمی دانم چگونه به خانواده و خویشاوندانم توضیح دهیم که دور برخی از آداب و رسوم را فاکتور بگیرند. بسیار نگران از آبروریزی پیش اقوام هستم و این موضوع بر روابط من و همسرم تاثیر گذاشته است.

برخی از هدایای دوران نامزدی و عقدکردگی، بخصوص در ایام خاصی چون نوروز، حلاوت بی بدیل عشق و محبت را به مانند جریمه های طولانی معلمی نمایانده است که شاگرد مجبور است از یک کلمه صد بار بنویسد!

بسیاری از جوانان، چون جوان داستان ما، در واپسین روزهای سال کهنه و در آغازین ایام  شروع سال نو، به جای ان که به فکر شادی و نشاط بی نظیرترین دوران زندگی و اولین نوروز زندگی مشترک شان باشند، درگیر حرف ها و آداب و رسومی می شوند که پشتوانه منطقی ندارد. بسیاری از هزینه ها و مراسمی که در دوران عقد و نامزدی مرسوم است، ریشه در تاریخ و سنت دیرینه ما ایرانیان دارد و هر یک نشانه ای از رسم و آیین ویژه است. هدیه دادن یکی از خوشایندترین رسومی است که در دوران عقد و نامزدی انجام می گیرد و به عنوان روشی برای ابراز محبت بیشتر  و به نشان از عشق و علاقه راستین طرفین نسبت به یکدیگر معنا می شود. هدیه قراراست الفت و مهربانی را زیاد کند پس باید خودجوش باشد، نه آنکه به مانند تکالیف اجباری دوران مدرسه، فرد را کنسل کند. متاسفانه چند سالی است در فرهنگ ما، برخی از هدایای دوران نامزدی و عقدکردگی، بخصوص در ایام خاصی چون اعیاد مذهبی، نوروز ، شب چله ای و...) حلاوت بی بدیل عشق و محبت را به مانند جریمه های طولانی معلمی نمایانده است که شاگرد مجبور است از یک کلمه صد بار بنویسد! در چنین شرایطی هدیه می تواند کارکردی کاملا متفاوت داشته باشد، درست مثل آب دریا که بجای رفع عطش، بر تشنگی می افزاید چون شور است، افراط در تدارک هدایای نوروزی نیز، موجب اختلافات می شود چون آن هم شور شور است.

به کجا چنین شتابان؟!

در مناسبت های خاصی چون سال نو، مرسوم است نامزدها و عقدکرده ها به یکدیگر هدیه و کادو دهند و چه بسا بسیاری از خویشاوندان و دوستان تازه عروس و داماد نیز، کنجکاو این مساله هستند که آقا داماد چه به عروس خانم هدیه کرده و یا عروس و خانواده اش برای آقای داماد چه عیدی داده اند؛ به همین دلیل خانواده ها احساس اجبار در تهیه هدیه ای برای تازه نامزدشان می کنند که به لحاظ اقتصادی، ارزش گزافی داشته باشد و صد البته چشم کورکن!
اصرار به تدارک هدایای گران قیمت و ارزشمند، گاه به عنوان یک مساله لاینحل، زوج جوان و خانواده هایشان را به زحمت بسیار می افکند، چرا که بهترین و به چشم بودن، ارزشی بس والا نسبت به فلسفه حقیقی این امر دارد.

اما به راستی به کجا چنین شتابان؟!

آیا بهترین و گران قیمت ترین هدایا، می توانند سعادت و خوشبختی زوج جوان را تضمین کنند؟ آیا محبت و صمیمیت زوج تازه جوان، به صرف تهیه یک هدیه ارزشمند، افزایش می یابد؟
بی تردید، تقدیم هدیه ای ارزشمند به یگانه شریک زندگی و یا دریافت گران بهاترین کادو از نامزد، آرزوی هر زوج جوانی است و این چه زیبا نیکو منش ستودنی است؛ بی شک، ارزانی داشتن بهترین اسباب برای همسفر زندگی، نشانه ای از دوست داشتن و دوست داشته شدن است اما آیا به زحمت مقروض شدن می ارزد؟
جیب خالی و پز عالی، حکایت به روز بسیاری از زوج های جوان ایرانی است؛ بسیاری از جوانان تا به دیروز، دوران مجردی شان را می گویم، خیلی چیزها به مزاج شان خوش نبود اما امروز به محض چشیدن نام تاهلی، آرزوهای محال به کام می کنند و ناپسندها را به شیرینی چون عسل گوارای وجود خود و نامزدشان می دانند.

تقدیم هدیه ای در باب ارادت

بهتر است هدایای عیدانه را هدایای زیبایی انتخاب کنید که می توانند به عنوان یک یادگاری ماندگار ، سالیان سال در خاطره ها باقی بمانند

شایسته است در خریدهای عیدانه، رعایت اعتدال و انصاف کنید، به صرف خریدن یک هدیه گران بها،  نخستین روزهای شیرین سال نو را،نه برای خود و نه برای والدین تان تلخ نکنید. تقدیمی خود را آبرومند و معقول انتخاب کنید  به یقین بپذیرید هدایای شما نباید بزرگ و یا گران قیمت باشند البته نباید هم کوچک و کم اهمیت به نظر آیند. بهتر است هدایای عیدانه را هدایای زیبایی انتخاب کنید که می توانند به عنوان یک یادگاری ماندگار ، سالیان سال در خاطره ها باقی بمانند.
از سوی دیگر، اگر چه شاید درست است که نباید اجازه دهید خود و همسرتان، نزد دیگران، احساس کمبود کنید اما منطقی و عاقلانه هم نیست که به خاطر دیگران، خود و شرایط مالی تان را فراموش کنید. آیا همین کافی نیست که نامزدتان متوجه ارادت بسیار شما نسبت به خود شود؟!
البته توصیه می کنیم  برای پرهیز از بسیاری از حرف و حدیث ها که ممکن است موجبات تکدر یکی از طرفین را موجب می شود، سعی کنید هدیه ای مناسب برای این ایام خاص سال تهیه کنید مثلا، می توانید با یک تیر دو نشان بزنید اگر برایتان مقدور است بخشی از مجموعه خریدهای عروسی را به عنوان هدیه و یا هدایای سال نو تقدیم عروس و داماد کنید.

هدیه به خانواده نامزد فراموش نشود

در این شیرین ایام سال نو، به هنگام ملاقاتهای عیدانه خویش از خانواده نامزد، شایسته است دست پر به منزل شان بروید. با توجه به فرهنگ، شان، سن و سال، جایگاه ،جنسیت و شخصیت هر یک از اعضای خانواده ، هدیه ای مناسب انتخاب کنید، چه بسا همان طور که دادن هدیه کینه ها را از بین می برد گاهی انتخاب نامناسب ان نیز، می تواند باعث ایجاد کینه شود. بهتر است هدایا را همزمان با هدایای نامزدتان همراه با یک جعبه شکلات و شیرینی و یا دسته گل تقدیم کنید. البته لازم است هدیه دادن را با توقعات کاذب و تجملات بی شماری همراه نکنید که بعدها جنبه وظیفه پیدا داشته باشد.

چشمها را باید شست جور دیگر باید دید

هدیه بدهید و هدیه بگیرید اما با نگاهی متفاوت تر دیگران هدایای تقدیمی خود را انتخاب کنید. یادتان باشد
در آغاز راه شراکت یک عمر زندگی درعین حال که باید حرمت بزرگترها را حفظ کنید هرگز نیز نباید اجازه دهید سنت های شیرینی که بوی تجمل و اشرافیت به خود گرفته اند، شادی کنارهم بودن های  اولین روزهای نوروزتان  را از بین ببرد.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.