تبیان، دستیار زندگی
ما در طی زندگی روزمره دست به انتخاب های متعددی می زنیم. از انتخاب های کوچک مثل انتخاب لباس برای یک مهمانی و یا انتخاب غذا در رستوران گرفته تا انتخاب های بزرگ مثل انتخاب مدیر، نماینده مجلس و رئیس جمهور. برای این که در هر مسئله ای بتوانیم بهترین انتخاب را ا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا بهترین ها را انتخاب کنیم؟

ویژگی های یک انتخاب برای سرنوشت خوب

ما در طی زندگی روزمره دست به انتخاب های متعددی می زنیم. از انتخاب های کوچک مثل انتخاب لباس برای یک مهمانی و یا انتخاب غذا در رستوران گرفته تا انتخاب های بزرگ مثل انتخاب مدیر، نماینده مجلس و رئیس جمهور. برای این که در هر مسئله ای بتوانیم بهترین انتخاب را انجام بدهیم باید با ویژگی های انتخاب درست آشنا باشیم.

راحله فلاح-کارشناسی ارشد روانشناسی
بخش خانواده ایرانی تبیان
بهترین انتخاب

این یا آن؟ مسئله این است!

انتخاب یکی از با اهمیت ترین موضوعاتی است که به صورت روزمره در زندگی همه ی انسان ها اتفاق می افتد. وقتی ما برای رسیدن به هدفی و یا تأمین نیازی با چندین گزینه که هر کدام محاسن و معایب خود را دارند مواجه می شویم، ناگزیریم دست به انتخاب بزنیم و گزینه ای را انتخاب کنیم که بیشترین هماهنگی را با هدف و نیاز ما داشته باشد.

انتخاب های منطقی، انتخاب هایی هستند که در طی گذر زمان مستحکم باقی می مانند و در تمام دورانِ حیاتشان شما را از منافع خود بهره مند می کنند

چرا انتخاب کردن، مهم است؟

هر انتخابی بسته به پیامدها و نتایجی که با خود به همراه می آورد، از درجه ای از اهمیت برخوردار است. برای مثال، انتخاب اسم برای فرزند، به خاطر همراهی و تأثیر بلند مدتش بر زندگی و آینده او، از انتخاب کفش در یک فروشگاه مهم تر است. یا انتخاب همسر، از انتخاب خانه ای که می خواهیم بخریم مهم تر است. به همین ترتیب، هر چقدر طول، عرض و عمقِ تبعات و پیامدهای موضوعی که می خواهیم درباره آن دست به انتخاب بزنیم بیشتر باشد، حساسیت ما در مورد آن و نیز اهمیت انتخاب ما بیشتر می شود.

ویژگی های یک انتخاب خوب کدامند؟

برای این که بتوانیم در مورد هر موضوعی بهترین ها را انتخاب کنیم باید به چند نکته مهم توجه کنیم:

آگاهی

نقش آگاهی برای انتخاب کردن مانند نقش هوا برای زنده ماندن است. به عبارت دیگر بدون آگاهی نمی توان انتخاب درستی انجام داد. یک انتخاب آگاهانه یعنی انتخابی که در درجه اول ما در آن نسبت به خودمان آگاهی داشته باشیم. بدانیم چه نیازهایی داریم، چه انتظاراتی داریم، چه هدف هایی داریم و چه گزینه هایی داریم. همچنین باید از مختصات و ویژگی های موضوعات و یا افرادی که می خواهیم انتخاب کنیم به اندازه لازم و کافی اطلاع داشته باشیم.

اراده آزاد

وقتی پای انتخاب پیش می آید، پای عواملی که سعی می کنند بر انتخاب ما تأثیر بگذارند هم وسط می آید. برای مثال، شب شده و شما از صبح چیزی نخورده اید و تصمیم گرفته اید با دو سیخ کباب کوبیده بی تابی های معده تان را ساکت کنید. به رستوران می روید و میزتان را انتخاب می کنید. کارمند رستوران به سراغتان می آید و قبل از این که شما چیزی بگویید فهرست بلند بالای غذاهایی را که سرو می کنند به اطلاع شما می رساند و در مورد هر کدام هر چند کلمه ای تعریف و توصیف به کار می برد. ناگهان شما به خودتان می آیید و می بینید برای مثال در حال خوردن بیف استراگانف هستید. چرا این اتفاق می افتد؟ واقعیت این است که ما هیچ گاه از تأثیر محیط بر خودمان آزاد نیستیم. در این شرایط مؤثرترین کاری که می توانیم انجام بدهیم این است که از این تأثیرات آگاه بشویم و سعی کنیم بفهمیم که آنها چطور می توانند بدون اینکه ما مطلع باشیم انتخاب ما را تحت تأثیر قرار بدهند.

معیار

هر انتخابی مستلزم داشتن یک یا چند معیار است. برای مثال اگر شما بخواهید لباس بخرید، با یک سری معیارها وارد فروشگاه می شوید مثلاً چه رنگی باشد، چه طرحی داشته باشد، مناسبِ مهمانی های رسمی باشد یا مخصوص دور همی های خودمانی و... داشتن معیار به شما کمک می کند تا با احتمال موفقیت بیشتری به لباسی که برآورده کننده هدف  و نیازتان است دست پیدا کنید.

هر انتخابی بسته به پیامدها و نتایجی که با خود به همراه می آورد، از درجه ای از اهمیت برخوردار است

حاکمیت منطق

یک انتخاب درست، انتخابی است که بر اساس عقل و منطق انجام شده باشد و نه بر مبنای هیجان ها. انتخاب های منطقی، انتخاب هایی هستند که در طی گذر زمان مستحکم باقی می مانند و در تمام دورانِ حیاتشان شما را از منافع خود بهره مند می کنند اما انتخاب های هیجانی معمولاً به مرور بر علیه تان وارد عمل می شوند و بیشتر از این که به شما سود برسانند  متضررتان خواهند کرد. یک راه خوب برای منطقی انتخاب کردن ، توجه به سود و زیان هر انتخابی است. به این ترتیب که شما منافع و مضرات هر گزینه ای را که پیش رویتان قرار دارد، در قالب دو ستون روی یک ورقه کاغذ بنویسید و با در نظر گرفتن سنگینی کفه منفعت های این ترازو به انتخاب اصلح اقدام کنید.

آینده نگری

یکی از مهمترین شاخصه های عقل، آینده نگری است یعنی شما همین حالا سعی کنید آثار و نتایج آتی انتخاب هر گزینه را تصور کنید. برای مثال شما به عنوان مرد خانه سعی دارید با کم کردن هزینه های جاری خانواده مبلغی را به صورت ماهیانه برای آینده بچه ها پس انداز کنید. فهرستی از مواردی که باید در مورد آنها کنترل بیشتری به خرج بدهید تهیه می کنید، آخر از همه به سراغ مواد غذایی می روید. این فکر به ذهن تان می رسد که اگر هر هفته یک وعده به جای گوشت، از فرآورده های گوشتی مثل سوسیس و کالباس استفاده کنید می توانید پول کمتری را برای این بخش از هزینه های خانه خرج کنید. حالا دو گزینه پیش روی شما قرار گرفته است: گوشت یا فرآورده های آن؟ اگر به چند سال بعد فکر کنید یعنی به وقتی که شما پیر تر شده اید و بچه ها هم بالغ تر، و تصور کنید که چگونه مجبورید چند برابر پولی را که از این طریق صرفه جویی کرده بودید خرج دکتر و دارو کنید، مسلماً انتخاب بهتری را انجام خواهید داد.




مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.