تبیان، دستیار زندگی
از شامگاه سوم اسفندماه 1362 تا پایان روز سوم اسفندماه 1365، شاهد سه عملیات بزرگ هستیم که یکی پشتیبان عملیاتی بزرگ، دیگری عملیاتی از نوع آبی خاکی و آن دیگری تکمیل کننده یک عملیات مهم علیه دشمن بعثی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عملیات در پی عملیات

از شامگاه سوم اسفندماه 1362 تا پایان روز سوم اسفندماه 1365، شاهد سه عملیات بزرگ هستیم که یکی پشتیبان عملیاتی بزرگ، دیگری عملیاتی از نوع آبی خاکی و آن دیگری تکمیل کننده یک عملیات مهم علیه دشمن بعثی است.

فرآوری: سامیه امینی-بخش فرهنگ پایداری تبیان
والفجر ۶

پایان والفجر، ۶ آغاز خیبر

نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساعات باقی مانده تا عملیات بزرگ خیبر و برای انهدام بخشی از توان جنگی قوای دشمن، عملیات «والفجر ۶» را طرح ریزی کردند تا در منطقه مرزی «چزابه» به اجرا درآید. حمله در ساعت ۲۳ و ۲۰ دقیقه دقایق اولیه سوم اسفندماه ۱۳۶۲ و با رمز «یا زهرا (سلام الله علیها)» به مرحله اجرا درآمد.
در محور تنگه چزابه در شمال شرقی «بستان» نیروهای سپاه موفق به شکستن خطوط دفاعی دشمن شده و تا سحرگاه که نبرد به جنگ تن به تن کشیده شد، محور جاده سوبله به چزابه، تحت سلطه نیروهای ایران درآمد.
با آغاز عملیات خیبر در منطقه «هورالهویزه» و «هورالعظیم» عملیات دوروزه والفجر ۶ به اتمام رسید.

توقف یک عملیات عظیم

در سوم اسفندماه 1365 یعنی سومین سالگرد عملیات بزرگ خیبر برای بیرون آمدن از محاصره با به کارگیری توان زرهی و تمرکز آتش توپخانه و انجام حمله محدودی توانست ضلع جنوبی کانال پرورش ماهی را باز پس بگیرد

3 اسفند 62 بود که عملیات خیبر با رمز یا رسول الله (ص) آغاز شد. در شب و روز اول، نیروها در محور شمالی به جاده بصره  العماره رسیدند؛ اما در جنوب (محور زید) نیروها نتوانستند از موانع عبور کنند و عملیات در آنجا خیلی زود متوقف شد. بااین حال موفقیت محور شمالی امیدوارکننده بود.یگان های ایران در طلاییه و مجنون شهدای زیادی دادند.

کربلای ۵ کامل شد

بعد از انجام عملیات کربلای 5 که منجر به انهدام بخشی از ماشین جنگی عراق شد ارتش شکست خورده عراق ناگزیر از وضعیت پیش آمده و در حال آسیب پذیری فوق العاده در منطقه کانال زوجی  تا نهر جاسم گرفتار بود.
این چنین در سوم اسفندماه 1365 یعنی سومین سالگرد عملیات بزرگ خیبر برای بیرون آمدن از محاصره با به کارگیری توان زرهی و تمرکز آتش توپخانه و انجام حمله محدودی توانست ضلع جنوبی کانال پرورش ماهی را باز پس گرفته و به دنبال آن با اقدامات مهندسی سنگین سه دژ 500 1000 و 1500 متری را برای جلوگیری از ادامه حمله نیروهای ایرانی در منطقه احداث نماید. برای بازپس گیری ضلع جنوبی کانال پرورش ماهی قرارگاه کربلا توسط سپاه پاسداران طرحی را ارائه نمود تا با حمایت و پشتیبانی یگان های نیروی زمینی ارتش و یورش غافلگیرانه به یگان های عراقی بتواند مواضع بهتری را در منطقه اشغال نماید. این عملیات با رمز مقدس یا زهرا (س) آغاز شد.


منابع: وب سایت شجره طیبه صالحین آذربایجان غربی/مشرق/فاتحان