تبیان، دستیار زندگی
«قطب» به قسمت هایی از کره زمین گفته می شود که در شمالی ترین و جنوبی ترین بخش های آن قرار دارند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطب کجاست؟ (بخش دوم)

قطب کجاست؟(بخش دوم)

«قطب» به قسمت هایی از کره زمین گفته می شود که در شمالی ترین و جنوبی ترین بخش های آن قرار دارند. محوری که زمین به دور آن می چرخد، از قطب ها می گذرد. این مناطق به علت زاویه تابش خورشید، آب و هوایی بسیار سرد و خشک دارند و با یخ پوشیده شده اند.

وسایل مورد نیاز

سفر به قطب با سفرهای عادی تفاوت های زیادی دارد. قبل از هر چیز باید از آمادگی بدنی و شرایط جسمی مناسب خود مطمئن شویم. باید هر چیزی را که لازم داریم(از وسایل شخصی گرفته تا دارو) با خودمان ببریم. باید گواهی سلامت همراه داشته باشیم و کمی هم کمک های اولیه بدانیم. داشتن این وسایل در قطب ضروری است. چوب اسکی، کوله پشتی، لباس مناسب، عینک ایمنی، عینک آفتابی قطبی، ماسک صورت، کِرِم ضد آفتاب، دارو و ...

لباس قطبی

هوای قطب بسیار سرد و خشک است. شرکت های مسافرتی معمولاً تابستان را برای رفتن به قطب انتخاب می کنند. پوشیدن چکمه مناسب برای محافظت از پاها لازم است. دو جفت جوراب، دستکش، کلاه و شال گردنِ پشمی، پوششی برای گوش و پیشانی، لباس پشمی یا ابریشمی از زیر و کاپشن و شلوارِ زمستانی از رو لازم است. در قطب باید لایه لایه لباس بپوشیم. یعنی چند لباس روی هم. لباس و دستکش هایمان هم باید ضد آب باشند. برای اینکه نور منعکس شده از یخ و برف چشم را آزار ندهد، عینک آفتابی قطبی را فراموش نکنیم.

قطب کجاست؟(بخش دوم)

دیدنی ها

خرس قطبی مهم ترین جانور قطب شمال است. حیواناتی مثل گوزنِ کانادایی، گوزنِ شمالی، راسوی دم کوتاه، گوسفندِ دال، گرگ، روباه، خرگوشِ قطبی، کوسه، جغد برفی و ... همه در اطراف قطب شمال زندگی می کنند.

اما می رسیم به قطب جنوب. پستاندارانی که در خشکی زندگی می کنند، در قطب جنوب وجود ندارد. اما پنگوئن مخصوص این منطقه از جهان است.

بعضی از پرندگان، نهنگ، شیر دریایی و فک در هر دو قطب وجود دارند. در قطب ها دنبال حشرات، عنکبوت و سوسک ها نباشید. شرایط برای زندگی آنها مناسب نیست و آن طرف ها آفتابی نمی شوند.

سرگرمی ها

زمین در هر دو قطب، صاف و هموار است. اسکی و بازی های یخی، برای قطب نوردان، همیشه جذاب است. ماهیگیری هم یکی از سرگرمی های اصلی قطب شمال است.

مشکلات و خطرات قطبی

 - سرمای شدید

 - تاریکی

 - فشار هوا و ارتفاع زیاد

 - قرار گرفتن در برابر اشعه های ماورا بنفش

 - باد و طوفان خطرناک

خواندنی

 - بارش برف در قطب جنوب بسیار کم است.

 - مقدار زیادی از نفت جهان در قطب شمال است.

- قطب جنوب، پاکیزه ترین آب و هوای کره زمین را دارد.

- شرایط قطب جنوب از بعضی جنبه ها شبیه مریخ است.

 - 90 درصد یخ های کره زمین در قطب جنوب است.

- قطب جنوب نسبت به قطب شمال بسیار سردتر است چون یخ های آن هیچ وقت ذوب نمی شود.

 - قطب جنوب به هیچ کشوری تعلق ندارد.

- ماهی هایی که در آب های قطب جنوب زندگی می کنند، به زندگی در آب های یخ زده عادت دارند.

koodak@tebyan.com

تهیه: سید علیرضا نوابی

تنظیم: فهیمه امرالله

شبکه کودک و نوجوان تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.