تبیان، دستیار زندگی
هر چیزی که در تلگرام و بقیه نرم افزارهای اجتماعی می خوانید درست و قابل اعتماد نیست.خیلی از سایت های خبری دارای مجوز هم همیشه درگیر و دار راستی و درستی اخبارشان هستند، چه برسد به یك مشت كانال تلگرامی و گروه واتس آپی و وایبری. شما می توانید با ورزش های فکری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنجش وعده های انتخاباتی کانال ها با ورزش!

ورزش های فكری برای بالا بردن قدرت تحلیل  موثر است

هر چیزی که در تلگرام و بقیه نرم افزارهای اجتماعی می خوانید درست و قابل اعتماد نیست.خیلی از سایت های خبری دارای مجوز هم همیشه درگیر و دار راستی و درستی اخبارشان هستند، چه برسد به یك مشت كانال تلگرامی و گروه واتس آپی و وایبری. شما می توانید با ورزش های فکری، وعده های انتخاباتی کانال ها را بسنجید.

فرآوری:ه. منفرد -بخش خانواده ایرانی تبیان
ورزش‌های فكری

در همین مدت كوتاه از ورود وایبر و واتس آپ و تلگرام به عرصه ارتباط موبایلی در كشور، صدها و شاید هزاران خبر دروغ  و نادرست بین مردم دست به دست گشته است؛ خبرهایی كه بعضا منجر به ترس عمومی شده و پاسخ و تكذیب و تلاش در جهت آرام سازی جو روانی كشور توسط مسئولان را به همراه داشته است. پیش بینی زلزله قریب الوقوع در تهران، سوسیس و كالباس و پفك و نوشابه آلوده، حمله داعش به مرزها، شیوع گسترده آنفلوآنزا در پایتخت و شهرهای بزرگ، آلوده كردن مواد غذایی توسط تروریست ها و... نمونه هایی از این دروغ ها هستند كه زاده ذهن خراب و مریض رفقای تولیدكننده محتوای موبایلی بوده اند.

در مدت باقیمانده تا انتخابات با همراهی فرزندتان حتما اخبار را ببینید. او را تشویق كنید تا نظراتش را بگوید و حتی مسئول خرید گاه گاه روزنامه هم باشد. مسئله مهمی است ؛ او برای نخستین بار سرمایه ای به اسم حق رأی دارد

این روزها كه تنور انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری داغ است، خیلی از كاندیداها برای تبلیغاتشان دست به گریبان ابزارهای موبایلی و تولیدكنندگان محتوای این ابزارها می شوند. ابزارهایی كه به خاطر ارزانی و در دسترس همه بودن، مقدار قابل توجهی از بار تبلیغات انتخاباتی را به دوش خواهند كشید. خیلی از همین تبلیغات انتخاباتی توسط كاربرانی انجام خواهد شد كه شاید ارتباط مستقیمی با كاندیدای موردنظر ندارند و فقط محض خوش خدمتی یا طرفداری، هر وعده و وعیدی را از جانب او توی كانال ها و گروه ها روانه می كنند. این البته روایت همراه با خوش بینی قضیه است.
روایت بدبینانه اش این است كه شاید بعضی از كاندیداهای محترم به خاطر چهارتا رأی بیشتر هرجور وعده ای كه دلشان می خواهد را به ملت بیچاره می دهند و بعد از نماینده شدن یادشان می رود كه چه حرف ها و قول هایی را تندتند توی كانالشان فرستاده بودند.
تكرار یك تجربه شكست خورده از صدبار شكست بدتر است. حالا كه نمی شود به صحت محتوای نرم افزارهای موبایلی مطمئن بود، بیایید حواسمان این روزها به گوشی هایمان باشد؛ حواسمان باشد كه جو ایجاد شده توی كانال ها و پیج ها برایمان نماینده مجلس انتخاب نكند. حواسمان باشد كه ادعاهای هر كدام از كاندیداهایمان را با برنامه و عملكرد گذشته شان مقایسه كنیم و به حرف های احساسی توی اینستاگرام دل ندهیم. برای اینکه کمی دقیق تر و درست فکر کنیم بد نیست کمی ورزش های فکری انجام دهیم تا آنچه می بینیم و می شنویم قبول نکنیم.
ورزش فقط برای قوی شدن تن نیست، تمرین هایی كه توان فكری را هم تقویت می كند ورزش است. موقعیت هایی كه نوجوانان برای آن انگیزه دارند مثل شوق شركت در انتخابات  و حق رأی داشتن یكی از بسترهای رشد عقلانی آنهاست. آیت الله خامنه ای هم می فرمایند: «بنده طرفدار این هستم كه جوان ها در جریان مسائل سیاسی كشور قرار بگیرند و بتوانند تحلیل كنند.» پیشنهادهای ما را خانوادگی با نوجوان تان که تازه حق رای پیدا کرده است، انجام دهید تا هم بیشتر با هم صمیمی شوید و هم اینكه به قدرت تحلیل فكری نوجوان خود و خودتان بیشتر كمك كنید.

ورزش های سؤالی

خانوادگی تمرین كنید كه در موقعیت های مختلف، زیاد این سؤال ها را از هم بپرسید. حالا هم در موقعیت انتخابات فرصت به ذهن سپاری خوبی برای این سؤالات است كه قدرت عمیق فكر كردن را بالا می برد: 1- چرا اینطوری فكر می كنی؟ 2- آیا این دلیل خوبی است؟ 3- چه كسانی با این حرف موافق هستند؟ 4- چه كسانی با این فكر یا فرد مخالفند، آیا افراد خوب آن را تأیید می كنند یا افراد خطا دار؟

ورزش های ملاكی

ملاك مثل یك چهارچوب است كه كمك می كند افراط و تفریط یا گم كردن مهم و واجب ها كم شود؛ اینكه فرزند شما خودش ملاك بسازد یا ملاك او شما باشید یا فرد دیگری را امتحان كنید. بعد از مدتی كه از مطالعه و مشورت او گذشت از او ملاك بخواهید تا نظراتش را ببینید. راه دیگر، اعتماد به لیست های سیاسی است. اینكه ملاك را از دیگر متخصصان بگیرد شبیه تقلید كردن مسائل شرعی است. می تواند در مورد یك حزب یا گروه تحقیق كند كه آنها باید و نبایدهای درستی داشته باشند و بعد، از پیشنهادهای آنها برای رأی دادن كمك بگیرد.

بیایید حواسمان این روزها به گوشی هایمان باشد؛ حواسمان باشد كه جو ایجاد شده توی كانال ها و پیج ها برایمان نماینده مجلس انتخاب نكند

ورزش های اطلاعاتی

در مدت باقیمانده تا انتخابات با همراهی فرزندتان حتما اخبار را ببینید. او را تشویق كنید تا نظراتش را بگوید و حتی مسئول خرید گاه گاه روزنامه هم باشد. مسئله مهمی است؛ او برای نخستین بار سرمایه ای به اسم حق رأی دارد كه ارزش اش با رأی رهبر و رئیس جمهور و هر فرد مهم دیگری یكی است. او را عادت دهید تا جوزده نشود و به افرادی كه همه را سیاه و خود را سفید می كنند، بد اخلاقی می كنند و تجربه ندارند اعتماد نكند.

ورزش های مشاوره ای

از نظر تقسیم بندی دوران رشد در اسلام، نوجوانی فرصت خوب پایه گذاری مهارت مشورت گرفتن است. وقتی تبلیغات انتخابات، خبر اخبار و... یك كاندیدا را شنیدید در مورد او سؤال و ابهام هایی را مطرح كنید. منتظر باشید تا عكس العمل فرزندتان را ببینید و جوابگوی تردیدها و سؤال های او باشید. احتمالا جریان پرسش و پاسخ شما به نقطه ای هم برسد كه شما به آن آگاه نباشید؛ این نقطه آغاز آموزش مشورت خواهی است. برای قدم اول، خیلی روشن و عادی بگویید كه نمی دانم و این اشكالی ندارد. قدم دوم این است كه با هم به این فكر كنید كه چه كسی صلاحیت جوابگویی به شما را دارد. قدم سوم هم می تواند مراجعه شما و فرزندتان به یك سایت معتبر، فامیل آگاه و... باشد. یادگیری فرهنگ مشورت خواهی احتمال و ریسك خطر كردن در برابر آسیب های اجتماعی را كم می كند.


منبع:همشهری دو


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.