تبیان، دستیار زندگی
برای چند لحظه دنیا را بدون اینترنت تصور کنید ، رعب انگیز است نه؟! بدون شک مانند دنیای بدون برق است ، تاریک و غیر قابل تصور . . .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینترنت 13 روز قطع می شود!

برای چند لحظه دنیا را بدون اینترنت تصور کنید ، رعب انگیز است نه؟! بدون شک مانند دنیای بدون برق است ، تاریک و غیر قابل تصور . . .

آزاده مرنی-بخش اجتماعی تبیان

اینترنت

"اینترنت برای همیشه قطع شد" ، "حذف تمامی نرم افزارهای ارتباطی از تلفن های همراه" ، "دنیای عاری از شبکه های اجتماعی" و ... . چند لحظه این جملات را در ذهنتان تصور کنید ؛ حتی تصور این قبیل وضعیت ها غیرممکن و دور از ذهن است زیرا درواقع ما به چنین فضاهایی اعتیاد پیدا کرده ایم. به طور کلی ارتباط و ارتباطات امری بدیهی و ضروری در دنیای امروز محسوب می شود اما آنچه که حائز اهمیت است نحوه ی استفاده ی درست و بهینه از این فضا می باشد.
به واقع آنچه که امروزه شاهد آن هستیم ، رشد قارچ گونه ی شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای ارتباطاتی ، بالاخص نرم افزارهای اجتماعی تلفن همراه است ، که باتوجه به عدم فرهنگ سازی درست در جامعه ی ما تبدیل به معضلی اجتماعی گشته و پیامدهای ناگواری را به همراه داشته است.
یکی از مهم ترین این معضل ها ، فردگرایی (Individualism) است که باعث برگزیدن حریم خصوصی و ترجیح آن به جمع گرایی (Collectivism) و حضور در بین دوستان و آشنایان می باشد. در این حالت فرد از لحاظ روحی و رفتاری دچار چرخشی شدید شده و تحت هیچ شرایطی از مواضع و خواسته های شخصی خود کوتاه نخواهد آمد و پیشروی چنین معضلاتی به تدریج تبدیل به بحرانی عظیم در سطح جامعه خواهد شد که به شیرازه ی جامعه آسیب های جدی و بزرگی وارد می کند.
پس برآن شدیم تا با بررسی اجمالی پیامدها و آسیب های فضای مجازی در ایام عید و همچنین راهکاری برای کاهش زمان استفاده از این فضا در روزهای تعطیلات عید به اشاعه فرهنگ دید و بازدید به عنوان یک سنت حسنه ایرانی که از دیرباز رونق داشته بپردازیم.

آسیب شناسی

گسترش فضای مجازی در ابعاد مختلف "روابط میان فردی" (Interpersonal Relationships) تاثیرات وافری گذاشته است. "روابط میان فردی" فرآیندی است که توسط آن، فردی ، احساسات خود را از کانال پیام های کلامی و غیرکلامی با فردی دیگر در میان می گذارد و این گردش پیامی منجر به تقویت و صمیمیت بین افراد می شود و زمینه ی سلامت روحی ، روانی و اجتماعی را بیش از پیش فراهم می نماید.
اما متاسفانه با فراگیر شدن فضای سایبر در جامعه ی ایرانی و عدم آموزش استفاده صحیح از این فضا ، ضربه ای مهلک بر پیکره ی روابط میان فردی وارد شده است به طوری که کم تر کسی برای جویا شدن احوال دوستان ، اقوام و حتی خانواده به حضور فیزیکی می پردازد و اکثرا از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مانند : تلگرام (Telegram) ، اینستاگرام (Instagram) ، واتس آپ (WhatsApp) و ... به این مهم می پردازیم. حال آنکه چنین فضاهایی به عنوان زندگی دوم مضرات فراوانی از جمله سردی احساسات و روابط را در پی خواهد داشت.
زندگی دوم (Second Life) به معنای "سرزمینی نو" و دنیایی مشابه دنیایی است که ما در آن زندگی می کنیم و عمده تفاوت آن ، زندگی فرد بصورت مجازی می باشد و ارتباطی لاینفک با دنیای واقعی دارد زیرا تاثیرات منفی و مثبت آن بر دنیای واقعیِ افراد بر همگان آشکار گشته است.
با علمِ به ابعاد مثبت شبکه های مجازی ارتباطاتی و اهداف خاص آنها از قبیل تامین سرعت و رفاه در برقراری ارتباط ، گسترش روابط افراد در سطح جهانی ، ایجاد دهکده ی جهانی و ... نمی توان از آسیب های آن چشم پوشی نمود آسیب هایی از جمله :
1. آسیب های رفتاری و فرهنگی
2. ایجاد خلل در روابط میان فردی و اجتماعی
3. آسیب های خانوادگی و شکاف بین اعضای خانواده
4. آسیب های مذهبی و تاثیر این قبیل شبکه ها بر اعتقادات افراد
البته یکی از مشهودترین این آسیب ها کم رنگ شدن سنت دید و بازدید دوستان ، آشنایان ، اقوام و به طور کلی صله رحم می باشد. "صله رحم" یکی از ارزش های اجتماعی و سنت های حسنه ای است که در جامعه ی ما مهجور مانده و رو به کم رنگی گذاشته است. با فرا رسیدن ایام نوروز و اوج گیری استفاده افراد از شبکه های مجازی به علت افزایش زمانِ اوقات فراغت ، و با توجه به بحران نوین"سایه تکنولوژی بر روابط میان فردی" که متاسفانه طی چند سال اخیر ، سیرِ صعودی به خود گرفته به احتمال زیاد امسال نیز با دید و بازدیدهای سرد و نسبتا بی محتوایی مواجه خواهیم بود که اگر چنین شود ، به زودی شاهد یک سونامی و شکاف شدید در روابط اجتماعی افراد جامعه خواهیم بود.
با توجه به آنچه که گفته شده و مشاهده گسترش روند تکنولوژی ارتباطی و تاثیرات منفی آن در زندگی افراد به ویژه جامعه ی ایرانی ، که آیین و سنت های خاص خود را دارد ، باید به اختلال ایجاد شده در نحوه ی تعاملات اجتماعی افراد توجه بیشتری نموده و با فرهنگ سازی و آموزش های لازم ، این روند نامناسب را متوقف و یا سرعت پیشروی آن را به حداقل برسانیم ؛ درغیر این صورت ضربه ی سهمگینی بر پیکره ی اجتماعی مان وارد خواهد شد که بعضا غیرقابل جبران است.