تبیان، دستیار زندگی
مکاشفه یکی از موضوعات جذاب و جالب برای همه انسانهایی است که به عالم غیرمادی و متافیزیک اعتقاد وعلاقه دارند. باید پذیرفت این توانایی صرفنظر از ویژگی های خاصی که دارد به دلیل احراز پیش نیازهای لازم در دسترس همه نیست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم جعفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مکاشفه یا هیپنوتیزم؟!!

مکاشفه یکی از موضوعات جذاب و جالب برای همه انسانهایی است که به عالم غیرمادی و متافیزیک اعتقاد وعلاقه دارند. باید پذیرفت این توانایی صرف نظر از ویژگی های خاصی که دارد به دلیل احراز پیش نیازهای لازم در دسترس همه نیست.

بازآوری: دکتر جعفری/استاد دانشگاه - بخش اعتقادات شیعه تبیان
مکاشفه یا هیپنوتیزم؟

در این گونه مسائل معمولا کسانی هستند که از این محدودیت و عدم دسترسی همگانی به جهت داشتن شرایط لازم نه غیر ممکن، سعی می کنند سوء استفاده کنند و به همین دلیل ادعاهای دروغی را مطرح می کنند از جمله اینکه این توانائی را دارند و همچنین می توانند دیگران را نیز با خود به عالم مکاشفه ببرند. در این فرصت می خواهیم درباره صحت این ادعا بگوئیم و آن را ملاکی برای شناخت ادعاهای دیگر اینگونه افراد قرار دهیم.

حقیقت مکاشفه

باید دید منظور این افراد از مکاشفه چیست؟

آیا کسی را می توان به عالم مکاشفه برد؟ پاسخ مثبت است اما افرادی مثل ائمه اطهار (علیهم السلام) توان این کار را دارند و دیگران نمی توانند، اگر چه این افراد امکان انجام کارهایی مثل هیپنوتیزم کردن و از این قبیل را دارند

اگر مکاشفه آن است که انسان باید با تهذیب نفس و سالها روی خود کار کردن به آن برسد، پس پاسخ منفی است زیرا کسی که چنین مراحلی را طی نموده محال است چنین ادعائی بکند. به همین دلیل کسی نمی تواند دیگران را به عالم مکاشفه ببرد مگر کسانی مانند ائمه اطهار (علیهم السلام) که آنقدر قدرت دارند که می توانند دیگران را که در این عالم در حال زندگی هستند، به عالم ملکوت ببرند.
ولی اگر مراد آنها این است که به عنوان مثال هیپنوتیزم می کنند یا کارهایی از این قبیل پاسخ مثبت است. باید گفت بله ممکن است توان این کار را داشته باشند. آنچه که قابل توجه هست اینکه اگر نگوییم صد درصد اما بیش از نود درصد از این ادعاها، ادعاهای کذب است و صحت ندارد و نهایتاً نوعی چشم بندی است.
متأسفانه بعضی از این افراد مدعی اتاق را تاریک می کنند و به قول خودشان می خواهند افراد را به عوالم دیگری ببرند. این کارها در واقع به نوعی با هیپنوتیزم ارتباط دارد. از نظر علمی در مراحل هیپنوتیزم می توانند به شخص مطالبی را القاء کنند که تصور کند واقعا دارد چیزی را می بیند. خیالاتی را می بیند و فکر می کند در آن قرار دارد و از آن عبور می کند و وقتی که از آن تاریکی بیرون می آید دقیقاً تصور می کند چیزی را دیده یا با کسی حرف زده است. متأسفانه برخی به خیال جاهلانه خود با این مسائل می خواهند اعتقادات افراد را درست کنند یا ارتقاء دهند.
بخش اعظمی از این حرف ها را قبول نکنید. از طرفی اصل این فعالیت ها از نظر اسلام پسندیده نیست.

کسانی مانند ائمه اطهار (علیهم السلام) که آنقدر قدرت دارند که می توانند دیگران را که در این عالم در حال زندگی هستند، به عالم ملکوت ببرند

نکته دیگری که جای تأمل دارد اینکه آیا جایز است انسان وقت خود را صرف این کارها از جمله احضار روح و  وارد عالم مکاشفه شدن، بکند؟
همانطور که گفتیم انسان باید با تهذیب نفس به عالم مکاشفه برسد در آن حالت بطور ارادی می تواند وارد یا خارج شود.

هر زمان بخواهد می تواند چشم برزخیش را به کار بیندازد و اگر نخواهد به کار نمی اندازد. بنابراین اصل این تلاش ها را پسندیده نمی بینیم، اگرچه تهذیب نفس بسیار عالی است.
انسان با تقوا علاوه بر واجبات با عبادت و انجام مستحبات می تواند به مقامهایی برسد. اما نباید به خاطر رسیدن به آن مقام ها این کارها را انجام بدهد.

حاصل سخن

اولاً تلاش برای دیدن و همراه کردن دیگران با خود به منظور دیدن عالم غیرمادی و همچنین ادعا کردن از نظر اسلام پسندیده است.
ثانیاً درصد بسیار بالایی از کسانی که این ادعاها را می کنند دروغ می گویند و هدف کلاهبرداری و فریب مردم است.
ثالثاً در این مورد که آیا کسی را می توان به عالم مکاشفه برد؟ پاسخ مثبت است اما افرادی مثل ائمه اطهار (علیهم السلام) توان این کار را دارند و دیگران نمی توانند اگر چه این افراد امکان انجام کارهایی مثل هیپنوتیزم کردن و از این قبیل را دارند.


برگرفته از: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی، موجود در سایت رادیو معارف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.