تبیان، دستیار زندگی
جیمی ویلز موسس بزرگترین سایت دایره‌المعارف اینترنتی «ویكی‌پدیا» به زودی با همكاری غول اینترنتی آمازون و با هدف رقابت با موتور جستجوی گوگل، یك موتور جستجوی اینترنتی جدید راه‌اندازی می‌كند. موتور جستجوی جدید با نام ویكی‌ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موتور جستجوی جدید ویكی‌پدیا

جیمی ویلز موسس بزرگترین سایت دایره‌المعارف اینترنتی «ویكی‌پدیا» به زودی با همكاری غول اینترنتی آمازون و با هدف رقابت با موتور جستجوی گوگل، یك موتور جستجوی اینترنتی جدید راه‌اندازی می‌كند.

موتور جستجوی جدید با نام ویكی‌ آساری از همان ایده برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌كند‌كه سبب‌موفقیت چشمگیر دایره‌المعارف ویكی‌پدیا شده‌است.

وب‌سایت دایره‌المعارف ویكی‌پدیا (WIKIPEDIA.ORG) با بیش از100 میلیون بازدیدكننده در هر ماه یكی از پركاربردترین وب‌سایت‌های اینترنت محسوب می‌شود.

این وب‌سایت مجموعه‌ای بسیار گسترده از اطلاعات و مقالات را در230زبان مختلف و با استفاده از اطلاعات اهدا شده توسط خود كاربران، جمع‌آوری كرده كه كاربران می‌توانند مقالات ارائه شده در آن را ویرایش كنند.

نام موتور جستجوی جدید از تركیب دو لغت ویكی به معنای سریع در زبان ساكنان هاوایی و آساری به معنای جستجو در زبان ژاپنی گرفته شده‌است.

به گفته ویلز، در موتور جستجوی ویكی‌آساری مشابه آنچه در ویكی‌پدیا رخ می‌دهد، خود كاربران میزان كارآمدی اطلاعات را تعیین می‌كنند و طبقه‌بندی نتایج جستجوی هر كلید واژه با كمك خود كاربران صورت خواهد گرفت. ویكی‌آساری، سال2007راه‌اندازی خواهد شد.

منبع :همشهری آنلاین

مطالب مرتبط :

1. پر بیننده‌ترین صفحات "ویكی پدیا" معرفی شدند

2. معرفی شهرها و محله‌ها درسایت " ویكی مپیا"

3. 25 راز در معروف ترین موتور جستجوی دنیا قسمت دوم