تبیان، دستیار زندگی

بیماری‌های کودکی که در بزرگسالی هم می‌گیریم

اغلب ما در دوران کودکی و نوجوانی دچار بیماری‌های خاص این دوران مانند آبله مرغان و یا غیره شده‌ایم. هر چند که بیمار شدن در دوران کودکی بسیار آزاردهنده است، اما ابتلا به همین بیماری‌ها در بزرگسالی می‌تواند به مراتب سخت‌تر باشد. در این مطلب قصد داریم به معرفی شش بیماری مربوط به دوران کودکی بپردازیم که ممکن است در سنین بزرگسالی هم دامن گیرمان شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرفه

سیاه سرفه

سیاه سرفه یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌ها در کودکان است. اگرچه وحشتناک است، اما باید بدانید عدم کنترل این سرفه‌ها برای بزرگسالان نیز می‌تواند خطر آفرین باشد. اگر در معرض سرفه‌های یک فرد آلوده قرار بگیرید شما نیز مبتلا خواهید شد.

علائم سیاه سرفه شامل علائم معمول سرماخوردگی (تب، احتقان، عطسه) و سرفه‌های شدید یک تا دو هفته‌ای است. بدانید که باید سرفه‌ها را جدی بگیرید.

راه درمان: آنتی‌بیوتیک‌ها بهترین راه درمان سیاه سرفه هستند. اما همان طور که می دانید پیشگیری بهتر از درمان است!

بیش فعالی

هر کسی ممکن است دچار فراموشی ها و آشفتگی های روزانه شود، اما اگر شما به طور مداوم چیزهایی را فراموش می کنید، همیشه دیر به محل کار و یا سر قرار می رسید، همیشه آشفته اید و به طور کلی غرق در زندگی روزمره هستید، می توان حدس زد که دچار بیش فعالی هستید و احتمالا این بیماری در تمام دوران زندگی با شما همراه بوده است.

اگر یک فرد بزرگسال هستید و تا به حال به آبله مرغان مبتلا نشده‌اید، بیش از دیگران مراقب باشید. در صورت ابتلا برای تسکین خارش‌ها، از لوسیون‌های مخصوص، استحمام و بلغور جو دو سر کمک بگیرید

برخی از بچه ها با بیش فعالی تشخیص داده نشده قادرند هر کار غیرمنتظره‌ای را انجام دهند و بعدا توسط پزشک تشخیص داده می‌شوند. اما بسیاری از پزشکان عقیده دارند که بزرگسالان نمی‌توانند به بیش فعالی مبتلا باشند و اغلب آن را با افسردگی اشتباه می‌گیرند.

بی‌قراری، از یاد بردن جزئیات، عدم تمرکز، انجام وظایف به سختی و... می‌توانند از نشانه‌های بیش فعالی در بزرگسالان باشند.

راه درمان: اگر شک دارید که شما نیز دچار این مشکل هستید، جهت بررسی کامل به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید. یادگیری تکنیک‌های خودکنترلی نیز بسیار به شما کمک خواهد کرد. همچنین مصرف برخی داروها، ورزش و برنامه غذایی سالم نیز می‌تواند به شما کمک کنند.

آلرژی

آلرژی یکی از بیماری‌های مزمن شایع است. بدن هر فرد می‌تواند به هر کدام از آلرژن‌ها واکنش نشان دهد، مثل موی حیوانات، گرده‌ی گل‌ها، گرد و خاک، شته، داروها، برخی مواد موجود در سبزیجات مانند گوجه و بادنجان و... .

گاهی آلرژی به شکل جدیدی خود را نشان می‌دهد، برای مثال اگر شما از کشوری به کشور دیگر سفر کنید ممکن است به دلیل وجود آلرژن‌های متفاوت دچار آلرژی جدید شده و یا حتی اگر قبلا با این مشکل مواجه نبوده‌اید، دچار آن شوید.
خارش گلو، آبریزش و خارش بینی و قرمزی چشم ها از نشانه‌های آلرژی هستند.

راه درمان: نزد یک پزشک متخصص بروید. او حتما برای شما داروهای آنتی هیستامین و یا یک داروی استروئیدی خاص تجویز خواهد کرد.

آسم

آسم سبب تورم مجاری عبور هوا و اسپاسم (گرفتگی) آن‌ها می‌شود. تنفس هوای آلوده و یا مواد آلرژیک در هنگام ورزش و راه رفتن و دویدن منجر به بروز این مشکل خواهد شد.

خس خس سینه، تنگی نفس، درد قفسه سینه و سرفه مداوم از نشانه‌های حتمی آسم هستند.

راه درمان: دور ماندن از محرک های بروز آسم، مهم ترین راه درمان این بیماری است. بهتر است در این مدت زیر نظر یک پزشک متخصص نیز قرار بگیرید.

آبله مرغان

این روزها بچه‌ها کمتر از گذشته به آبله مرغان دچار می‌شوند و یا اغلب دچار علایم خفیف آن می‌شوند. افراد مسن غالبا ناچارند با علائم شدیدتر این بیماری دست و پنجه نرم کنند و حتی گاهی به همراه آن، دچار پنومونی باکتریایی و عفونت نیز می‌شوند.

بثورات پوستی خارش‌دار که به تاول آبکی شبیه است، تب بالا، خستگی، کاهش اشتها و سردرد از علائم آبله مرغان محسوب می‌شوند.

راه درمان: بهترین راه پیشگیری است. اگر یک فرد بزرگسال هستید و تا به حال به این بیماری مبتلا نشده اید، بیش از دیگران مراقب باشید. در صورت ابتلا برای تسکین خارش ها، از لوسیون‌های مخصوص، استحمام و بلغور جو دو سر کمک بگیرید.

دیابت نوع یک

دیابت نوع یک به نام دیابت نوجوانی شناخته می‌شود، اما بسیاری از مردم در سنین بزرگسالی به آن مبتلا می‌شوند.

دیابت نوع یک، نوعی بیماری خودایمنی است که طی آن سیستم ایمنی بدن به طور اشتباه به جزایر لانگرهانس پانکراس (سلول های تولید کننده انسولین) حمله می کند و بدن دیگر قادر نخواهد بود برای جمع‌آوری قند از خون و کاهش قند خون از انسولین استفاده کند، در نتیجه قند خون افزایش خواهد یافت. هنوز کسی دلیل اصلی این اشتباه را نمی‌داند، اما سابقه‌ی خانوادگی و ابتلا به یک ویروس خاص می‌تواند از جمله عوامل تشدیدکننده باشد.

تشنگی شدید، تکرر ادرار، افزایش اشتها، خواب آلودگی، تغییر در بینایی، کاهش وزن ناگهانی، تنفس بد بو، تنفس سنگین و سخت و زخم‌هایی که در طولانی مدت بهبود می یابند، از علائم دیابت نوع یک هستند.

راه درمان: در صورتی که علائم این بیماری را مشاهده کردید، آزمایش‌های تأیید دیابت را انجام دهید. اگر وجود بیماری تأیید شد، تحت مراقبت یک پزشک متخصص قرار گرفته و انسولین تزریق کنید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.