تبیان، دستیار زندگی
استفاده مناسب از داستان، آموزش شما را از سنتی بودن خارج کرده و هیچ ردپایی از کسالت و بی حوصلگی باقی نمی گذارد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقدمه ای بر داستان سرایی دیجیتالی (1)

در دنیای امروز می توان از اسطوره و داستان به منظور آموزش استراتژی های کسب و کار، سیاست و یا فراهم کردن یک تیم آموزشی برای انتقال دانش استفاده کرد که افراد بتوانند به هنگام مواجه شدن با مشکلات از دانشی که کسب کرده اند، بهره ببرند.

مقدمه ای بر داستان سرایی دیجیتالی
بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان- تهیه: سیدخاموشی

آموزش را از داستان جدا کنید!

روزی روزگاری طراحی خلاق و شجاع در میان جنگل های بزرگ و تاریک در یک سرزمین دوردست زندگی می کرد. صد سال پیش از آن دوره، قصه گویی حیله گر در قصر پادشاهی زندگی می کرد و با سرقتی که انجام داد، خشم پادشاه را برانگیخت و این موجب شد سلطان، داستان سرای حیله گر را از شهر خود بیرون کند و تمامی کتاب ها و داستان ها را به آتش بکشد و داستان پردازی ممنوع شود. اما پس از سال ها همه چیز تغییر کرد.

آن جایی که طراح قصه ما از جنگل خود بیرون آمد و از این هنر ممنوعه در جهت انتقال دانش به افراد استفاده کرد به صورتی که بتواند با مردم ارتباط برقرار کند و حس لذت را به آن ها منتقل کند. پادشاه از این کار طراح بسیار خشمگین شد و او را به قصر خود احضار کرد. سلطان به طراح گفت به شرط آن که بتواند اژدهای آتشین را بکشد اجازه داستان پردازی را به او خواهد داد و در غیر این صورت به زندگی طراح پایان می بخشد. با این تصمیم خنده و شادی پادشاه تمام فضای قصر را فرا گرفت و طراح شجاع ما در تاریکی کوه گرفتار شد...

داستان فوق را کریستوفر پیپاس (یکی از برجسته ترین طراحان دوره های آموزش الکترونیک) در ابتدای مقاله خود جهت ارزش و اهمیت داستان سرایی عنوان کرده و می گوید:

"همه ما داستان خوب را دوست داریم اما چگونگی عنوان شدن داستان نیز در خوب بودن آن تاثیرگذار است. داستان سرایی یک مکانیزم قدرتمند برای به یادماندنی شدن آموزش شماست. در حقیقت زمانی که شما داستانی را به دوره خود اضافه می کنید همان دانشی است که قصد انتقال آن را داشتید."
توسعه دهندگان آموزش الکترونیک می توانند از داستان های به کار گرفته شده در پروژه های بزرگ، ایده بگیرند. مثلا می توانند از فیلم هایی که حتی در سال های بسیار گذشته تبدیل به اسطوره شده اند نیز در داستان خود استفاده کنند.

توجه داشته باشید که ایده گرفتن حتی در ساخت بازی های آنلاین نیز به کار می رود. دقت کنید بازی های کامپیوتری بسیاری از انیمیشن ها و فیلم ها اختباس شده است، داستان های دیجیتالی نیز می توانند بخشی از بازی های آنلاین تعاملی، فیلم ها و یا حتی بخشی از تجربه های جامعه شناختی باشند.

اولین نمونه از داستان سرایی ها به صورت اسطوره بوده است. اگر بخواهیم در مورد قدرت اسطوره صحبت کنیم، می توان به گفته های پژوهشگر و کارشناس اسطوره " Joseph Campbell " اشاره کنیم. او در مورد عملکرد اسطوره ها این گونه بیان می دارد که:

" قدرت اسطوره به اندازه ای است که می تواند خمیر مایه اولیه یک چارچوب فرهنگی در جامعه باشد. همچنین شما می توانید برای آموزش جوانان از داستان های اسطوره ای استفاده کنید تا آن ها بتوانند پله پله در مراحل زندگی، از تولد تا مرگ از آن ها به عنوان ابزارهایی برای مقابله و عبور از مشکلات استفاده کنند."
مطمئنا شعرهای مختلفی را خوانده اید که یک داستان را عنوان می کنند. داستان پردازی حتی در شعر گفتن نیز مورد توجه قرار گرفته است. برای آن که بتوانید این اشعار را درک کنید می توانیم به نمونه ای مانند شعر عبید زاکانی که "موش و گربه" نام دارد اشاره کنیم که در آن به بیان مسائل کشوری پرداخته شده است. همین نمونه نیز می تواند تمایل ما به داستان سرایی را عنوان کند.

مقدمه ای بر داستان سرایی دیجیتالی

آیا به روند تغییر و رو به رشد فیلم ها و نحوه پخش شدن آن ها فکر کرده اید؟ در گذشته برای مشاهده فیلم ها حداکثر امکانات در اختیار، تلویزیون های سیاه و سفید و یا ویدیو کلوپ ها بودند و این روند تا به امروز ادامه یافته و حال افراد در خانه های خود از تلویزیون های Full HD استفاده می کنند.

اما هدف از بیان این مسائل چیست؟

اگر کمی دقت کنید می بینید که از زمان های گذشته تا به حال، ما به نوعی با فیلم و تماشای آن درگیر هستیم. فیلم نسخه جدیدی از قصه های بزرگ تر ها در زمان های نه چندان دور است، داستان هایی که نمایشی و با جزئیات بیشتر در دنیای امروز نمایش داده می شود.

تحقیقات نشان می دهد داستان ها و فیلم هایی که مفاهیم آموزشی عمیق تری را منتقل می کنند بیش از آنهایی که تنها به هدف سرگرمی ساخته می شوند در ذهن باقی می مانند

فیلم دیدن نیز مانند قصه گویی های قدیم که در قهوه خانه ها فردی به حکایت رستم و سهراب می پرداخت یک کار دسته جمعی است، افراد زیادی در جایی مانند سینما جمع شده و به تماشای یک فیلم می پردازند. برخی داستان ها در مقطعی جذابیت دارند و برخی چنان ماندگارند که نسل به نسل مفاهیم آن منتقل می شود، توجه داشته باشید که تحقیقات نشان می دهد داستان ها و فیلم هایی که مفاهیم آموزشی عمیق تری را منتقل می کنند بیش از آنهایی که تنها به هدف سرگرمی ساخته می شوند در ذهن باقی می مانند، فکر می کنید آموزش شما باید چه ویژگی هایی داشته باشد که بتواند نسل به نسل منتقل شود؟

ادامه دارد...

تنظیم: مرجان سلیمانیان