تبیان، دستیار زندگی
بهترین کیفیت را برای دوره های خود در نظر بگیرید، در آن جذابیت ایجاد کنید اگر چه ایجاد این جذابیت ممکن است باعث شود تا مخاطبان مجبور باشند کمی دوره طولانی تری را بگذرانند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی در مورد استفاده از بازی در دوره های آموزش الکترونیک (2)

بهترین کیفیت را برای دوره های خود در نظر بگیرید، در آن جذابیت ایجاد کنید اگر چه ایجاد این جذابیت ممکن است باعث شود تا مخاطبان مجبور باشند کمی دوره طولانی تری را بگذرانند اما جذابیت اگرچه کمی دوره را هم طولانی کند اما در آموزش مخاطب را خسته نخواهد کرد. بخشی از این جذابیت با استفاده از Gamification به کاربران ارائه می شود

اگر شما به دنبال یک نرم افزار آنلاین رایگان هستید تا به کمک آن بتوانید بازی های آموزش الکترونیک را در استراتژی توسعه آموزش الکترونیک مربوط به خود یکپارچه سازی کنید، این مطلب به کار شما می آید.

نکاتی در مورد استفاده از بازی در دوره های آموزش الکترونیک (2)

در قسمت قبل عنوان کردیم که برای برداشتن قدم اول از تحقیقات استفاده کنید. بررسی نیازها و خواسته های یادگیرندگان به شما کمک می کند تا تمرکز بیشتری بر اهداف واقع بینانه داشته باشید. همچنین شما می توانید در این میان از بازخوردهای مخاطبان به عنوان یک نیروی کمکی بهره ببرید چرا که توجه به نیاز افراد به بهتر شدن کار شما کمک خواهد کرد.

مطلب قبل را می توانید از اینجا مطالعه کنید

- از پیچیده کردن داستان خودداری کنید
وجود اتفاقات مختلف در یک فیلم یا بازی می تواند مخاطبان را دچار سردرگمی کند. حال تصور کنید همین پیچیدگی در دوره های آموزشی نیز وجود داشته باشد مطمئنا انگیزه افراد برای به پایان رساندن دوره کم خواهد شد. پیچیدگی های زیاد را از دستور کار خود حذف کنید تا بتوانید دوره ای ساده را ارائه دهید. البته ساده بودن به معنای عدم وجود ابتکار و خلاقیت در کار نخواهد بود. خلاقیت را به ساده ترین شکل ممکن ارائه دهید تا مخاطبان بتوانند بهترین استفاده را از دوره شما داشته باشند. در حقیقت نکته اصلی آن است که تنها اطلاعات کلیدی را در اختیار افراد بگذارید نه بیشتر و نه کمتر.

- راه هایی را برای هدایت مخاطبان انتخاب کنید.
درست است که بازی سازی ذاتا یک روش موثر در آموزش به شمار می آید اما اگر نتوانید حتی با این شیوه نیز هیجان مخاطبان خود را برانگیزید، مطمئنا با شکست مواجه خواهید شد. در صورتی که پاداش های در نظر گرفته شده از جانب شما درصدد درست انجام شدن بازی برای کاربران اهمیتی نداشته باشد، می بایست جایگزین های مناسب را مد نظر داشته باشید.

پاداش ها می بایست به افراد انگیزه درونی دهد و به صورت ذاتی برایشان حائز اهمیت باشد. بهتر است قبل از شروع هر کاری در مورد یادگیرندگان و نیازهایشان تحقیق کنید. در مورد اینکه افراد واقعا به دنبال یادگیری چه چیزی هستند و یا اینکه میزان درصد یادگیری به چه میزان برایشان با ارزش خواهد بود.
شما می توانید از تمامی اطلاعات کسب شده در دوره خود استفاده کرده و کاری را انجام دهید که در ذهن افراد هک شود. این موضوع قابل انکار نیست که برخی از افراد در شرکت ملزم به آموختن برخی مطالب هستند، استفاده از استراتژی بازی سازی باید به گونه ای باشد که حس اجبار را از افراد دور کند و در آن ها علاقه ای نسبت به یادگیری ایجاد کند. تمامی تلاش و ابتکار خود را به کار بگیرید تا انگیزه درونی در فرد به وجود آید و نه بیرونی!

- از تعریف نقش در ایجاد ارتباط استفاده کنید.
تصور کنید کسب مهارت برای فردی که در یک سازمان مشغول به کار است اجباری بوده و هیچ تمایلی از جانب شخص وجود ندارد حال شما به عنوان ارائه دهنده آموزش الکترونیک می بایست دوره را به گونه ای ارائه دهید که فرد بتواد ارتباطی تعاملی با دوره برقرار سازد. اگر شما بتوانید با این روش آموزش را در ذهن افراد هک کنید مطمئنا اصلی ترین گام برای حرفه ای شدن را برداشته¬اید.

نکاتی در مورد استفاده از بازی در دوره های آموزش الکترونیک (2)

با ترکیب داستان سرایی و Gamification می توانید یک جنبش حسی، چه مثبت و چه منفی را در مخاطبتان به وجود آورید و این امر موجب واقعی جلوه دادن دوره شما خواهد شد. به عنوان مثال می توانید یک فروشنده را به عنوان نقش اصلی دوره خود قرار دهید تا انگیزه هدایت در شرکت کنندگان ایجاد شود. می توان از طریق تحقیق در مورد مخاطبان نقش اصلی را انتخاب کرد. مثلا در دوره مخصوص فروشندگان، نقش اصلی می تواند فروشنده یا مشتری باشد، شما می توانید فرآیند یادگیری را در پس زمینه مسئولیت های فرد قرار دهید. به عبارت دیگر مهم است که شما مسئولیت های کاری افراد را بدانید تا با توجه به آن بتوانید ارتباطی بهتر با یادگیرندگان برقرار کنید و دوره بهتری طراحی نمایید.

- به جای زمان بر کیفیت تمرکز کنید.
همواره کیفیت را به کمیت ترجیح دهید. به جای آن که بر سرعت یادگیری مخاطبان خود توجه داشته باشید، عاقلانه تر رفتار کرده و همین تمرکز را بر کیفیت تجربه آموزش آنلاین بگذارید. درست است که زمان کمتر مصادف با دارایی بیشتر است اما بدانید که آموزش الکترونیک مبتنی بر بازی سازی، بهتر و تاثیرگذارتر خواهد بود. تصور نکنید که همواره باید کار را کوتاه تحویل دهید چرا که در برخی اوقات لازم است به منظور تکمیل آموزش ارائه شده، زمان بیشتری را در نظر گرفت و کوتاه کردن آن تنها مساوی با ناقص شدن کارتان است. به خاطر داشته باشید که استفاده از Gamification هیجان دوره را افزایش و خستگی را کاهش می دهد. به همین دلیل این امکان وجود دارد تا مخاطبان را مدت زمان طولانی تری بر روی صندلی بنشانید بدون آن که نگران لطمه خورد تجربه یادگیری و خسته شدن آنها باشید. در برگزاری دوره های آنلاین دو ویژگی خسته کننده و نفرت انگیز بودن را تا حد امکان کاهش دهید.

در حقیقت Gamification امکان ایجاد تغییرات مثبت را فراهم آورده و تنها نتیجه ای که به دنبال خواهد داشت فراموش نشدن دوره شما توسط کاربران خواهد بود. با توجه به نو بودن آموزش الکترونیک، می توانید استانداردهای طلایی ارائه دهید تا برای ساخت دوره های بعدی نیز مورد استفاده واقع شود.

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان