تبیان، دستیار زندگی
چطور می توان دوره های آموزشی آنلاین را به یک تجربه بازی فوق العاده تبدیل کرد؟ بازی سازی یا Gamifying می تواند به این سوال پاسخ داده و دوره های آموزشی را ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی در مورد استفاده از بازی در دوره های آموزش الکترونیک (1)

خلاصه: چطور می توان دوره های آموزشی آنلاین را به یک تجربه بازی فوق العاده تبدیل کرد؟ بازی سازی یا Gamifying می تواند به این سوال پاسخ داده و دوره های آموزشی را به یک تجربه به یادماندنی تبدیل کند.

دوره های آموزشی که به صورت آنلاین برگزار می شود به منظور هیجان آور یا سرگرم کننده بودن، تولید نمی شوند. با این حال به کار بردن بازی های جدی در این نوع از آموزش ها می تواند آن ها را یه یک چالش ارزشمند مبدل سازد. در این مقاله با ارائه نکاتی به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید دوره های آنلاین خود را با استفاده از بازی های فوق العاده زیبا متحول کنید و یا اینکه به اشتراک گذاری بازی ها با افراد بپردازید.

نکاتی در مورد استفاده از بازی در دوره های آموزش الکترونیک (1)

به عنوان یک یادگیرنده ترجیح می دهید دوره های آموزشی آنلاین خود را تکمیل کنید و یا اینکه ساعت ها در ترافیک باشید؟ می توان با اطمینان گفت که کم نیستند افرادی که انجام کارهای روزمره شامل ظرف شدن و جارو زدن و یا حتی در ترافیک به موسیقی گوش دادن را راحت تر از به پایان رساندن دوره های آموزشی خود می دانند! دلیل شاید عدم جذابیت دوره های آموزشی آنلاین باشد. حال چگونه می توان دوره های بی روح و خسته کننده آنلاین را به یک دوره ارزشمند و هیجان انگیز تبدیل کرد؟
در این مطلب می خواهیم 6 نکته بیان کنیم که با استفاده از آن ها می توان دوره ها را برای برخی افراد که شرکت در آن ها از جانب سازمانشان اجباری است با استفاده از Gamification به یک تجربه بازی تبدیل کرد تا در حین آموزش، یک تجربه به یادماندنی برای آن ها رقم بخورد.

- بر روی اهداف واقع بینانه و مرتبط تمرکز کنید.
کلید استراتژی های موفق در بازی سازی تمرکز بر اهداف واقع بینانه و در دسترس است. اهدافی که به بهبود عملکرد کمک می کند و مجموعه مهارت های به دست آمده توسط افراد را گسترش می دهد. به عبارت ساده تر، بهتر است در بازی سازی خود دقت به خرج دهید چرا که در صورت عدم انطباق با محتوای دوره، بعد از مدتی بازی از دوره شما حذف خواهد شد.

استفاده از بازی در دوره های آموزش الکترونیک منوط بر آن است که به شرکتی که با آن همکاری دارید، اطمینان دهید که با استفاده از این شیوه می توان در پیشبرد هرچه بهتر مهارت های کلیدی ارائه شده به افراد موفق ظاهر شد و Gamification دست یابی به اهداف و خواسته هایشان را آسان تر خواهد کرد.

ابتکار عمل به خرج دهید و بازی ها را در تمامی بخش های دوره خود جای دهید. به تک تک مخاطبان خود توجه کنید تا بهبود مهارت و یادگیری در تمامی قسمت های دوره و برای همه افراد به وقوع بپیوندد. از طرف دیگر، به شرکتی که با آن همکاری دارید، اطمینان دهید که با استفاده از این شیوه می توان در پیشبرد هر چه بهتر مهارت های کلیدی ارائه شده به افراد موفق ظاهر شد و با استفاده از Gamification دست یابی به اهداف و خواسته هایشان آسان تر از قبل شود. در واقع شما  به عنوان یک فرد حرفه ای می بایست این فرصت را به سازمان مربوطه بدهید تا بتوانند بر روی ایده های شما فکر کرده و تصمیم گیری کنند. به آن ها بگویید که با استفاده از بازی سازی، سریع تر از قبل می توانید به ایده ها و مفاهیم مد نظرشان دست یابند. در ویرایش نهایی دوره ساخته شده دقت بالایی یه خرج دهید تا مطمئن شوید که اهداف و طرح های مورد نظر در تمامی بخش ها اجرا شده اند. حتی کوچکترین نقطه ای که از دید شما پنهان بماند، اعتبارتان را زیر سوال خواهد برد.

- بازخورد سریع ارائه دهید.
فراموش نکنید که هدف اصلی شما در استفاده از Gamification ارائه بازخوردهای ضروری به سازمان و کاربران است تا بتوانند عملکردهای خود را بهبود بخشند. در نتیجه تنها هدف استفاده از بازی سازی سرگرم کردن دوره نخواهد بود.
اگر شما نتوانید بازخوردهای سریع در اختیار یادگیرندگان قرار دهید آن ها مانند سابق به مسیر اشتباه خود ادامه خواهند داد درحالی که با ارائه  Feedbackهای مناسب می توانند مهارت ها و عملکردهایشان را بهبود بخشند. در حالت ایده آل سیستمی را طراحی کنید که در برگیرنده عناصر بازی باشد به عنوان مثال نقطه و خط، مدیر و کارمند.

همان طور که در نظر گرفتن پاداش برای افراد از الزامات بازی سازی به شمار می آید، باید برای افرادی هم که دچار شکست های متوالی می شوند نیز نقشه راهنما قرار دهید. حتی افرادی که با داشتن تلاش زیاد باز هم دچار اشتباه می شوند باید نظراتی را از سوی شما دریافت کنند تا بتوانند به پیروزی دست یابند.

همان طور که در نظر گرفتن پاداش برای افراد از الزامات بازی سازی به شمار می آید، باید برای افرادی هم که دچار شکست های متوالی می شوند نیز نقشه راهنما قرار دهید. حتی افرادی که با داشتن تلاش زیاد باز هم دچار اشتباه می شوند می بایست نظراتی را از سوی شما دریافت کنند تا بتوانند به پیروزی دست یابند.

نکاتی در مورد استفاده از بازی در دوره های آموزش الکترونیک (1)

در مسیر بازی منابع کافی را برای روشن شدن راه مخاطبان در نظر بگیرید تا عملکرد افراد بدین وسیله بهبود یابد. توجه داشته باشید که تبیین منابع کافی تنها در دوره های مبتنی بر Gamification کاربرد ندارد بلکه در دوره های آموزشی عادی نیز می توانید از مواردی مانند لینک های کمکی و ... استفاده کنید.

ادامه دارد....

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان