تبیان، دستیار زندگی
در چارچوب های ذهنی خود گرفتار نشوید. فراموش نکنید که شیوه های آموزشی از نسلی به نسل دیگر متفاوت است. با حرکت بر یک خط تک بعدی نه تنها ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به یک طراح آموزشی تبدیل شوید (3)

خلاصه: در چارچوب های ذهنی خود گرفتار نشوید. فراموش نکنید که شیوه های آموزشی از نسلی به نسل دیگر متفاوت است. با حرکت بر یک خط تک بعدی نه تنها موفقیتی به دست نخواهید آورد بلکه بعد از گذشت مدتی افراد شما و دوره هایتان را به فراموشی خواهند سپرد.

از نظرات و پیشنهادات افراد در کار خود استفاده کنید. منتقدان را به گروه های مختلف تقسیم کنید. به عنوان مثال با افراد حرفه ای در این حوزه به صورت جداگانه ملاقات کنید تا بتوانید نظریات آن ها را در دوره های خود جای دهید. از طرف دیگر مخاطبانی که از دوره شما استفاده می کنند را در گروهی دیگر قرار دهید. آن ها می توانند به بهبود شرایط دوره شما کمک کنند. بررسی نیازهای هر یک از آن ها می تواند به عنوان یک ایده جدید در کار شما باشد که اعتبار شما را افزایش می دهد.

به یک طراح آموزشی تبدیل شوید (3)

همان طور که در قسمت های قبل مطرح کردیم
به یک طراح آموزشی تبدیل شوید (1)
به یک طراح آموزشی تبدیل شوید (2)

شما حتی اگر یک طراح باشید باز هم جایگاه خود را به عنوان یک یادگیرنده فراموش نکنید چرا که آموزش های مستمر و پیگیری در مورد ابزارها و شیوه های مدرن می تواند شما را در برابر خواسته اطرافیان قدرتمند سازد.

10. فلسفه های ذهنی خود را توسعه دهید.
هیچ راه منحصر به فردی شما را به سمت طراحی آموزشی هدایت نمی کند. در این راه تئوری های متعددی وجود دارد اما در نهایت طرح درس ارائه شده بر پایه تفسیرها، نظریه ها و ذهنیت شما خواهد بود. بنابر این اگر بر پایه روش های خود حرکت می کنید آن ها را توسعه دهید و به روز باشید. "از گذشته درس بگیرید، در زمان حال بایستید و خود را برای اتفاقات آینده آماده کنید."

اگر چه حرفه طراحی دوره نیازمند آموزش و کسب تجربه در کنار اساتید بزرگ است و باید از نظرات مخاطبان در مورد چگونگی یادگیری نیز استفاده کرد اما در نهایت طرح درس ارائه شده بر پایه تفسیرها، نظریه ها و ذهنیت شما خواهد بود.. پس روی روش ها و فلسفه های ذهنی خود کار کنید، و آنها را رشد دهید.

اگر چه این حرفه نیازمند آموزش دیدن و کسب تجربه در کنار اساتید بزرگ است و می بایست از نظرات مردم در مورد چگونگی یادگیری استفاده کنید اما در نظر داشته باشید در نهایت شما و تفکراتتان است که یک دوره آموزشی را می سازد. پس روی روش ها و فلسفه های ذهنی خود کار کرده، تک بعدی کار نکنید.

"Hadiya Nuriddin"

11. نسبت به چگونگی یادگیری افراد درک داشته و از خود اشتیاق نشان دهید تا بتوانید تفاوت شیوه یادگیری از نسلی به نسل دیگر را درک کنید.
حتی بخشی از طراحی آموزشی خود را ارزان نفروشید و خود را دست کم نگیرید. همیشه و در همه حال تجربیات سمعی-بصری و تجربیات یادگیرندگان حائز اهمیت است. ممکن است شما برای افرادی به طراحی دوره بپردازید که هرگز آن ها را ندیده باشید. بنابراین یافتن سبک مورد نیاز و مناسب مخاطبان بسیار مهم است و اینکه چه نوع طراحی آموزشی را ارائه دهیم. طراحی آموزشی باید در برگیرنده المان های سمعی-بصری و انتظارات یادگیرندگان باشد.
تنها به قسمت های فنی کار خود اهمیت ندهید. برآورده شدن نیازهای افراد به واسطه دوره شما می تواند تعیین کننده میزان موفقیت طراحی شما باشد. توجه به عناصری همچون سن افراد، میزان تحصیلات، فنی بودن یا نبودن و ... می تواند تاثیر به سزایی بر کار شما داشته باشد.

"James R.Andersen"
از نظرات و پیشنهادات افراد در کار خود استفاده کنید. منتقدان را به گروه های مختلف تقسیم کرده و با آنها مصاحبه کنید، آن ها می توانند به بهبود شرایط دوره شما کمک کنند.در مورد ایجاد یادگیری پی در پی و قابل توسعه مطالعه و بررسی کنید.

نظریه های مختلف در حوزه یادگیری را مطالعه کنید. در حقیقت منظور از نظریه، آن هایی هستند که مورد قبول واقع شده و دارای محبوبیت هستند. مطالعه تئوری های طراحی را در دستور کار خود قرار دهید. به عنوان مثال تئوری هایی که در مورد یادگیری بزرگسالان است و یا تئوری هایی که مبتنی بر مغز ارائه شده را مطالعه کنید. با مطالعه موارد عنوان شده می توانید درکی از طراحی دوره آموزشی تاثیرگذار کسب کنید.

"DR. Kelly Edmonds"

12. واکنش مخاطبان خود را مورد ارزیابی قرار دهید.
آیا مخاطبان می توانند تلاش شما برای برقراری ارتباط با آن ها را مشاهده کنند؟ آیا افراد در حال یادگیری هستند؟ آیا در عملکرد آن ها بهبود را می بینید؟
اگر به دنبال کسب موفقیت هستید، مخاطبان خود را زیر ذره بین قرار دهید تا قادر به فراهم کردن نتایج دلخواه آن ها باشید. با دنبال کردن عملکرد یادگیرندگان طراحی دوره خود را توسعه دهید. در برقراری رابطه خود با مخاطبان تغییرات شگرف ایجاد کنید. در نهایت شاهکاری ارائه دهید تا توانایی پاسخگویی به مخاطبان و نیازهایشان را داشته باشد.

"Kenney Reynolds
به یک طراح آموزشی تبدیل شوید (3)

13. اگر نویسنده خوبی نیستید، مهارت های نوشتاری خود را تقویت کنید.
حرفه ای ترین و عالی ترین طراحان دوره آموزشی، نویسندگان چیره دستی هستند. آن ها می دانند که برای پیشرفت چگونه باید نکات آموزشی را به روشن ترین شکل ممکن ارائه دهند. مهارت های نوشتاری خود را تقویت کنید!

"Valerie Sunyak"

ادامه دارد ... (لطفا به مطلب بعدی لینک شود)

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان