تبیان، دستیار زندگی
اعجاز علمی قرآن بیش از 5 مورد نیست/ خلط اشارت و اعجاز در مغالطه منتقدان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعجاز علمی قرآن بیش از 5 مورد نیست/ خلط اشارت و اعجاز در مغالطه منتقدان

به گزارش تبیان خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، دیشب 24 بهمن ماه در ادامه سلسله جلسات پاسخگویی به شبهات جدید قرآنی در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در ابتدای سخنانش به عظمت تفسیر المیزان در نزد برخی از مفسران اهل سنت اشاره کرد و گفت: یکی از اندیشمندان مطرح و معروف اهل سنت و مفسر قرآن، قریش شهاب از کشور اندونزی است که بزرگترین عالم دینی این کشور است؛ وی در دیداری که بنده با او داشتم به من گفت من به دنبال نوشتن تفسیر بودم ولی وقتی المیزان به دستم رسید از نوشتن تفسیر منصرف شدم چون می‌دیدم هر چه را که من می‌خواهم بگویم در این اثر وجود دارد.
وهابیت مانع ترجمه المیزان شد
وی ادامه داد: ایشان می‌گفت به همین دلیل تصمیم گرفتم المیزان را ترجمه کنم که باز هم وهابیت وقتی متوجه این کار شدند مرا به شیعه شدن متهم کردند و با فشار مانع شدند و در نهایت تصمیم گرفتم تفسیر مصباح را بنویسم که کاملا از المیزان اقتباس شده است و در حقیقت تفسیر المیزان است.
وی در ادامه بحث خود در باره اعجاز علمی قرآن گفت: رایجترین بحث در اعجاز، اعجاز علمی است که ادعاهایی درباره آن مطرح است گاهی سست و گاهی هم متوسط و درست و به علت اهمیت این بحث، برخی محققان اعجاز علمی را شمشیری علیه غرب در دست مسلمین تعبیر کرده اند و یکی از عوامل رشد مسلمین در دوره های گذشته بوده است برخلاف تورات و انجیل محرف، که مطالب خلاف علم زیادی در آنها مطرح شده است.
رضایی اصفهانی با بیان اینکه سها در کتاب خود از صفحه 135تا 208 را به موضوع اعجاز علمی اختصاص داده و به طور تفصیل به این مسئله پرداخته است اظهار کرد: وی در این کتاب نوشته است «برخی مسلمانان متجدد تلاش کردند تا با هر ترفندی از قرآن کریم اعجاز بیرون بیاورند در حالی که قرآن بر معجزه دلالت ندارد و در قرآن کریم نیز هیچ نکته جدید و صحیح علمی وجود ندارد.
مغالطه سها
وی تصریح کرد: سها مدعی شده است که مصادیق اعجاز علمی قرآن که مسلمانان بیان می کنند صحیح نیست و مخالف نصوص قرآنی است این در حالی است که وی مغالطه کرده و میان اشارات و اعجاز نیز خلط کرده است.
رضایی اصفهانی با بیان اینکه در قرآن کریم چند سطح از مطالب علمی وجود دارد عنوان کرد: یک سطح از این مطالب، اشارات است مانند توصیه به نظر افکندن به خلقت آسمان، زمین و شتر و ... که دعوت به دقت در خلقت آنها و کشف اسرار است؛ دسته دوم شگفتی است مانند تعبیر قرآن کریم مبنی بر حرکت زمین بسان حرکت ابرها چون در گذشته تصور می کردند خورشید به دور زمین می‌گردد و زمین ثابت و محور جهان است؛ در هیئت بطلمیوسی این تصور وجود داشت و چندین قرن بعد گالیله و یا به نطر برخی ابوریحان بیرونی پرده از حرکت زمین برداشتند و امروز می دانیم که زمین با سرعت ده هزار کیلومتر در ساعت حرکت می کند.
تعریف معجزه
وی افزود: دسته دیگر معجزات علمی است؛ معجزه به چیزی می گویند که خارق عادت باشد، از مدعی نبوت و منصب الهی صادر شود، همراه با تحدی باشد برخلاف کرامات و قابل تعلیم و تعلم نباشد و اعجاز علمی نیز باید این خصوصیات را داشته باشد به همین دلیل حرکت زمین با اینکه از خبرهای قرآنی است و در زمانی که جمهور مردم تصور بر ثابت بودن زمین داشته اند از سوی قرآن بیان شده جزء اعجاز نمی دانیم.
این قرآن‌پژوه با بیان اینکه خبر غیبی چیزی است که قبل از قرآن بیان نشده و  قرآن فرموده و بعد از آن نیز کشف شده است اظهار کرد: در قرآن بیش از دو هزار آیه علمی وجود دارد اما آیا می توان گفت همه آنها معجزه هستند قطعا نه.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با اشاره به ادعای دکتر سها مبنی بر 7 مورد اعجاز علمی که مسلمین بیان کرده و هفت مورد هم غلط است گفت: اولا این ادعا درست نیست زیرا اعجاز علمی که ما آن را تایید می کنیم بیش از 5 مورد نیست و اغلب مفسران نیز بر همین 5 نکته تاکید دارند بنابراین 7 مورد اعجاز صحیح نیست ثانیا وی میان اعجاز با شگفتی و اشارات خلط کرده است و ثالثا وی هفت موردی را که به عنوان اعجاز نام می برد ما به عنوان معجزه علمی قرآن قبول نداریم.
اعجاز علمی قرآن 5 مورد بیشتر نیست
رئیس مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی(عج) تصریح کرد: اعجاز علمی قرآن 5 مورد بیشتر نیست و بنده در یکی از آثارم که در ابتدای دهه 80 چاپ شده و چندین بار در سطح ملی جایزه گرفته است به این 5 مورد به صورت تفصیلی پرداخته ام و اگر آقای سها به خود زحمت دیدن این کتاب را می‌داد مرتکب چنین اشتباهی نمی شد.
وی اظهار کرد: اولین معجزه علمی قرآن نیروی جاذبه است در جایی که فرموده است که آسمان با ستون هایی که شما نمی بینید رفیع شده اند و امام رضا(ع) نیز در ذیل این آیه روایتی فرموده اند که آسمان ستون دارد اما ما نمی توانیم ببینیم یعنی از جنس نیرویی است.
وی ادامه داد: دومین معجزه، حرکت خورشید است که در آیه «والشمس تجری لمستقر لها» فرموده است و برخی مفسران تا 36 حرکت برای خورشید بیان کرده اند و نوع بیان قرآن در جاری بودن خورشید نشان دهنده این است که خورشید گلوله محکم و سفتی نیست که حرکت کند بلکه از درون دچار انفجار و زیر و زبر می شود.
نمونه‌ای از معجزه قرآن
نویسنده تفسیر مهر گفت: معجزه دیگر قرآن کریم، زوجیت عام است که امروز کشف شده همه ذرات عالم زوج خلق شده اند همچنین چهارمین معجزه لقاح ابرها توسط باد و پنجمین آن نیز مراحل خلقت انسان است.
رضایی اصفهانی تصریح کرد: موریس بوکای فرانسوی در کتاب خود «مقایسه‌ای میان تورات، انجیل، قرآن و علم» روشن کرده است که قرآن موافق علم است برخلاف دو کتاب دیگر و در تایید حرف خود به دقت قرآن در بیان مراحل خلقت انسان اشاره کرده یعنی  ده ها قرن بعد از قرآن، علم پزشکی مراحل خلقت را همان طور که قرآن فرموده کشف کرده است.
وی بیان کرد: وی تاکید می کند چنین چینشی در مراحل خلقت قبل از قرن 17 سابقه نداشته و از اخبار غیبی قرآن کریم است.
رضایی اصفهانی در جمع‌بندی مباحث خود تاکید کرد: هیچ یک از هفت موردی که سها ذکر کرده جزء اعجاز نیست و ما آن را رد می کنیم و جزء اشارات و یا شگفتی های قرآن است که وی میان آنها خلط کرده است و وی مغالطه ای عجیب به خرج داده است و سراغ موارد منفی رفته و آن را اعجاز گرفته و به وسیله آن اعجاز علمی قرآن را رد کرده است و از طرف دیگر نیز نظر مفسران را عین نظر قرآن دانسته است و ممکن است مفسری به اشتباه میان این مقولات خلط کرده باشد ولی دلیل بر نظر قرآن نیست.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .