تبیان، دستیار زندگی
در نظام آموزشی کشور های پیشرفته، توجه ویژه ای به آموزش کار آفرینی، فرهنگ سازی، توسعه و تقویت روحیه و رفتار کار آفرینانه در افراد می شود در نتیجه آن ها توانسته اند بحران های اقتصادی را به خوبی مدیریت کنند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا انصاری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کآشف(کارآفرینان شایسته فردا)
کآشف (کارآفرینان شایسته فردا)

در نظام آموزشی کشور های پیشرفته، توجه ویژه ای به آموزش کار آفرینی، فرهنگ سازی، توسعه و تقویت روحیه و رفتار کار آفرینانه در افراد می شود در نتیجه آن ها توانسته اند بحران های اقتصادی را به خوبی مدیریت کنند و با ایجاد فرصت های شغلی، مشکل بیکاری را در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی برطرف نمایند. در حالی که در کشور ما برنامه های آموزشی، برای همگان یکسان تعریف شده و به تفاوت های فردی آن ها توجه نشده است. هر فرد اگرچه ممکن است که دارای نقاط مشترک با دیگران باشد، اما دارای استعداد وعلایق منحصر به فرد است و باید متناسب با توانایی ها و استعداد های خویش پرورش یابد، و توجه به این واقعیت سبب رشد خلاقیت، نو آوری و رفتار های کار آفرینانه در افراد می شود.

با توجه به اینکه ویژگی های اصلی کار آفرینان از قبیل ابتکار عمل، ریسک پذیری، استقلال طلبی، خلاقیت،.... اکتسابی و یاد گیرنده است؛ بنابر این آموزش کار آفرینی امروزه به یکی از اساسی ترین فعالیت ها در نظام های آموزشی کشور های پیشرفته تبدیل شده است؛ به این صورت که با فراهم کردن محیط مناسب و ارائه آموزش های لازم، نسبت به توسعه ویژگی های فردی اقدام می شود.
ر این اساس طرح ملی كآشف (کارآفرینان شایسته فردا) با هدف تربیت دانش ‌آموزان ایرانی به عنوان كارآفرینان شایسته فردا در نظر دارد تا پس از ارزیابی توانایی دانش آموزان در این زمینه، با آموزش و تقویت مهارت ها و ویژگی های کارآفرینانه آن ها، افرادی خلاق، نوآور، ریسک پذیر، متعهد و فرصت آفرین پرورش دهد تا ضمن خلق ایده های جدید، با عملی کردن آن به سوی جامعه ای سعادتمند و متعالی گام بردارند.

کآشف (کارآفرینان شایسته فردا)

این طرح در سطح ملی، استعداد های کار آفرینی نوجوانان و جوانان را شناسایی و ضمن ارائه بازخورد مناسب به هر فرد منجر به ارتقای فردی می شود. همچنین به نظام آموزشی کشور در سطح ملی جهت طراحی و پیاده سازی برنامه های مناسب برای ارتقای این استعداد ها، کمک خواهد کرد. این طرح با همكاری دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران و از آذر ماه سال ١٣٩٠ آغاز به كار نمود. در این مدّت، از همكاری بیش از ١٢٠ نفر از كارشناسان و پژوهشگران، تحت نظر كمیته علمی استفاده نموده و پس از دوسال تلاش شبانه روزی، اینك آماده است تا دستاوردهای خود را با افتخار به هموطنان عزیز ارائه نماید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: زهرا انصاری، تنظیم: نیلوفر یاقوتی