تبیان، دستیار زندگی

اندر فواید بخور دادن

اگر هنوز هم نتوانسته‌اید آنفلوانزا، بینی کیپ شده، سرفه، آنژین و به طور کلی مشکلات برجا مانده از سرما را با دارو حل و فصل کنید، بهتر است به سراغ بخورهای گیاهی بروید. بخور گیاهانی مانند اوکالیپتوس، آویشن و غیره برای پاکسازی مخاط فوق‌العاده هستند و سرماخوردگی و مشکلات ناشی از آن را از جانتان به در می‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 بخور دادن

بخور با گل درختچه‌ی آقاطی سیاه برای برطرف کردن سرماخوردگی و گریپ

بخور با گل‌های درختچه‌ی آقطی سیاه(Sambucus nigra)  که در ایران به انگور کولی یا خمان کبیر نیز معروف است، یک روش سنتی برای برطرف کرن گریپ و سرماخوردگی است.

روش استفاده

برای این کار کافیست یک قاشق چایخوری گل آقطی سیاه را در یک پیاله آب داغ به مدت پنج دقیقه بجوشانید. سپس حوله‌ای بر سر انداخته و با بخار آن بخور بگیرید. توصیه می‌کنیم که هر روز دو تا سه مرتبه به مدت 10 دقیقه بخور بگیرید.

توجه داشته باشید که بخور این گیاه برای بچه‌های زیر شش سال و خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

عصاره‌ی روغنی نعنا فلفلی بسیار غلیظ است و نباید از آن زیاد استفاده کرد. می‌توانید با عطار یا داروساز مشورت کنید تا بهترین میزان مصرف آن را بر حسب مشکل‌تان تجویز کند

 

بخور با اوکالیپتوس برای باز کردن بینی

اوکالیپتوس یکی از گیاهان فوق‌العاده‌ی زمستانی است. این گیاه در باز کردن مجاری تنفسی عالی تاثیر می‌کند. روغن اکالیپتوس نیز حاوی مواد ضدعفونی کننده و ضدالتهابی است. این گیاه به دفع خلط هایی که باعث سرفه می‌شوند، کمک می‌کند و مانع از انتشار باکتری‌ها می‌شود.

می‌توانید از این گیاه برای برطرف کردن سرماخوردگی، ویروسی که بینی را کیپ می‌کند و همچنین برای رفع سرفه‌های خلط دار استفاده کنید.

روش استفاده

دو قطره عصاره‌ی روغنی اوکالیپتوس را در یک قاشق چایخوری الکل 90 درصد بریزید. این ترکیب را داخل یک کاسه آب داغ بریزید و بخور بدهید. توصیه می‌کنیم که هر روز دو تا سه مرتبه تا بهبودی کامل به مدت 5 تا 10 دقیقه بخور بدهید.

توجه داشته باشید که استفاده از اوکالیپتوس برای کودکان زیر شش سال و خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. این بخور همچنین برای افراد مبتلا به آسم نیز مناسب نیست. یادتان باشد درمان های گیاهی عاری از عارضه نیستند و باید به میزان مصرف آنها دقت کرد.

 

بخور با عصاره‌ی روغنی سرو برای رفع سرفه

درخت سرو بخصوص سروناز برای مقابله با اختلالات مربوط به نارسایی عروق مانند واریس، ورم پا یا هموروئید شهرت زیادی دارد، اما می‌توان از این درخت برای برطرف کردن سرفه نیز استفاده کرد.

روش استفاده

دو قطره عصاره‌ی روغنی سرو(Cupressus sempervirens)  را در یک قاشق الکل حل کنید و داخل یک پیاله آب داغ بریزید. یک حوله روی سرتان بیاندازید و بخور دهید. می‌توانید روزانه دو تا سه بار و هر بار به مدت 5 تا 10 دقیقه بخور دهید.

بخور با چند عصاره‌ی روغنی ضدسینوس

اگر بینی‌تان گرفته و یا به دلیل سرماخوردگی ویروسی، سینوزیت یا رینیت دچار آبریزش بینی شده اید، می‌توانید به سراغ عصاره‌های روغنی بروید. عصاره‌ی روغنی اوکالیپتوس و نعنا فلفلی و غیره می‌تواند مشکل شما را حل کند. اوکالیپتوس یک گیاه ضدباکتری است که مجاری تنفسی را باز می‌کند.

«منتول» موجود در نعنا فلفلی یک ضداحتقان طبیعی بینی محسوب می‌شود. ترکیبات موجود در عصاره‌ی روغنی گیاه ملالوکا نیز برونش‌ها را تمیز و با عفونت‌ها مقابله می‌کند.

توجه داشته باشید که عصاره‌ی روغنی نعنا فلفلی بسیار غلیظ است و نباید از آن زیاد استفاده کرد. می‌توانید با عطار یا داروساز مشورت کنید تا بهترین میزان مصرف آن را بر حسب مشکل‌تان تجویز کند.

روش استفاده

یک قطره عصاره‌ی روغنی نعنا فلفلی، یک قطره عصاره‌ی روغنی اوکالیپتوس و یک قطره عصاره‌ی روغنی گیاه ملالوکا را با یک قاشق چایخوری الکل مخلوط کرده و در یک کاسه آب داغ بریزید.

یادتان باشد که آب نباید در حال جوش باشد. حوله‌ای روی سرتان بکشید و بخور بدهید. می‌توانید این کار را یک بار در روز و به مدت 5 دقیقه انجام دهید تا علائم برطرف شوند.

می‌توانید از گیاه اوکالیپتوس برای برطرف کردن سرماخوردگی، ویروسی که بینی را کیپ می‌کند و همچنین برای رفع سرفه‌های خلط دار استفاده کنید

 

بخور با آویشن برای رفع آنژین و برونشیت

آویشن یک ماده ضدعفونی کننده‌ی طبیعی است و باید در هر خانه‌ای وجود داشته باشد. این گیاه ضدباکتری و ضدویروس برای مقابله با مشکلات گوش، حلق و بینی مانند آنژین، برونشیت، سینوزیت، رینیت یا گریپ موثر عمل می‌کند. این گیاه همچنین برای تحریک دستگاه ایمنی بدن و مقابله با مشکلات و بیماری‌های زمستانی مفید است.

روش استفاده
یک قطره عصاره‌ی روغنی آویشن را با دو قطره عصاره‌ی روغنی اسطوخودوس در یک قاشق چایخوری الکل حل کنید. این ترکیب را داخل یک کاسه آب داغ بریزید. حوله‌ای روی سر انداخته و با آن بخور بگیرید. توصیه می‌کنیم که روزانه دو تا سه مرتبه با این ترکیب و هر بار به مدت 10 دقیقه بخور دهید.

توجه داشته باشید که عصاره‌ی روغنی آویشن در دوره‌ی بارداری، شیردهی و همچنین برای کودکان زیر شش سال توصیه نمی‌شود.

توجه توجه

یادتان باشد که در حین بخور نباید طلا و جواهر، عینک و یا لنز داشته باشید. بهتر است چشم‌هایتان را ببندید تا اذیت نشوند. استفاده از دستگاه‌های بخور مخصوص، راحت‌تر و مطمئن‌تر هستند.

اگر بعد از یک هفته علائم‌تان برطرف نشد و یا تب داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.


 

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.