تبیان، دستیار زندگی
در دوره های آنلاین بین شما و مخاطبان ارتباط تنها از طریق لحن و نوع محاوره امکان پیر است. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 پیشنهاد برای داشتن یک میزبانی موفق وبینار (3)

خلاصه: در دوره های آنلاین بین شما و مخاطبان ارتباط تنها از طریق لحن و نوع محاوره امکان پیر است. یک لبخند نیز می تواند بر کار شما تاثیرگذار باشد، ارائه خود را مانند یک نوار ضبط شروع و به پایان نرسانید. باید از خسته کننده بودن ارائه جلوگیری کنید در نتیجه در کار خود خلاقیت به خرج دهید و در این میان از اسلایدهای متنوع، موسیقی و ... استفاده کنید.

وبینار یک راه آموزشی مقرون به صرفه و در عین حال تاثیرگذار است که می تواند در صرفه جویی زمان یادگیرندگان بسیار موثر باشد. حال برای آن که بتوانید یک تجربه ارزشمند از آموزش الکترونیک را برای کاربرانتان فراهم کنید می توانید یک راه جدید پیش روی آن ها قرار دهید که بتوانند نظرات خود را با دیگران در یک مکان واقعی به اشتراک بگذارند.

7 پیشنهاد برای داشتن یک میزبانی موفق وبینار (3)

همان طور که در قسمت قبل اشاره کردیم داشتن تمرین، میزان اعتماد به نفس و تسلط بر ارائه را بالا می برد. در کنار تمرین های زیاد توجه به مخاطبان خود را فراموش نکنید چرا که هر یک از افراد شرکت کننده در سمینار شما میزان موفقیت کار شما را تعیین خواهند کرد. با ما همراه باشید.

4. توجه مخاطبان را جلب کرده و در حفظ آن کوشا باشید.

میانگین طول توجه مخاطبان به یک موضوع در یک سمینار حضوری حدود 10 دقیقه خواهد بود. این زمان می تواند در یک همایش به کمتر از زمان مطرح شده برسد چرا که ارائه بر روی صفحه نمایش کامپیوتر، تبلت و لپ تاپ است. در صورتی که اسلایدهای ارائه شده از جانب شما خاص و جذاب نباشند بعد از مدت کوتاهی نمی توانید توجه مخاطبان را جلب کنید و توجه آن ها را متمرکز دارید.

متن ها را در اسلایدها به حداقل رسانده و به جای آن یادگیرنده ها را در گفتگو درگیر کنید تا بتوانند چالش هایی هر چند کوچک و ظریف را حس کنند. از تصاویر غنی، موسیقی، فیلم های کوتاه و ... استفاده کنید. از حضار سوال پرسیده و از آن ها بخواهید پاسخ دهند یا حتی نظر خود را بر روی کاغذ بیاورند.

5. ارائه را با پرسش و پاسخ بشکنید.

بهترین راه برای حفظ تعادل، پرسش و پاسخ است. مطمئن باشید گوش دادن به حرف دیگری آن هم بدون وقفه نه تنها برای آن ها بلکه برای شما نیز خسته کننده خواهد بود. در نتیجه می توانید حتی برای آن که خود استراحت کنید پرسشی را مطرح کرده و آن ها را به چالش و تعامل بکشانید. زمانی که در حال سخنرانی هستید آن ها را با کلمه "شما" خطاب کنید. به عنوان مثال به جای آن که بگویید کسی سوالی ندارد؟ می توانید برخی از افراد را مخاطب قرار داده و بگویید "شما سوالی ندارید؟" تا این احساس به افراد منتقل شود که شما به تمامی افراد حاضر در جمع توجه دارید در نتیجه با تمرکز بیشتری بحث را دنبال خواهند کرد.

6. در کنار رسمیت، شوخ طبعی را فراموش نکنید.

از شوخی هراسی نداشته باشید اما مرتبط بودن آن با موضوع وبینار خود را فراموش نکنید. مطمئن شوید که شوخی شما حس توهین را به کسی منتقل نکند. زمانی که با افراد تعامل می کنید مسائلی را عنوان کنید که در عین جالب بودن واقعیت داشته باشند. خود را به جای مخاطبانتان قرار دهید مطمئنا شنیدن داستان هایی که در زندگی واقعی رخ داده باشد برایتان جذاب تر خواهد بود. وبینارهای خود را با نمودارها، آمار و ارقام، خسته کننده نکنید. از دنیای واقعی و مطالعات موردی استفاده کرده و از داستان های واقعی موفق برای ارائه به مخاطبان استفاده کنید.

وبینارهای خود را با نمودارها، آمار و ارقام، خسته کننده نکنید. از دنیای واقعی و مطالعات موردی استفاده کرده و از داستان های واقعی موفق برای ارائه به مخاطبان استفاده کنید.

تمامی این موارد به عنوان نقاط قوت شما در کنفرانستان ظاهر خواهند شد. بیان این مسائل از جانب شما باید به گونه ای باشد که در ذهن مخاطب شما هک شود و یادگیری را به دنبال داشته باشد.

7. فراموش نکنید که صدا یک پل ارتباطی با افراد است.
در بین سخنان خود از وقفه های کوتاه استفاده کنید. اگر وقفه هایتان طولانی باشد ممکن است مخاطبان تصور کنند که صدای شما قطع شده، اگر نیاز به سکوت طولانی دارید و علت آن را برای افراد بیان کنید. به طور مثال بگویید شما 3 دقیقه زمان دارید تا صفحه نمایش داده شده را مطالعه کنید پس من 3 دقیقه سکوت می کنم سپس از شما سوالات مرتبط خواهم پرسید

به لحن محاوره توجه کنید.
به یاد داشته باشید که مخاطبان شما انسان هستند و نه ماشین. تصور کنید که در جمع دوستان خود هستید، چگونه صحبت خواهید کرد؟ درست است که نمی توان جمع دوستان را با یک وبینار رسمی مقایسه کرد اما هدف اصلی ما از مطرح کردن این سوال بررسی و توجه شما به لحن گفتارتان است. در یک همایش که افراد زیادی حضور دارند و ممکن است اکثریت را نشناسید، داشتن رابطه دوستانه کمی دشوار است اما با کمی تلاش می توانید لحنی مناسب را برگزیده و در کنار رسمی برگزار شدن جلسه، صمیمیت را حفظ کنید.

7 مورد برای داشتن یک میزبانی موفق در وبینار را بیان کردیم. با بررسی و داشتن موارد عنوان شده می توانید از میزان موفقیت خود آگاه شوید تا کنترل کاملی بر ابزارهای آموزش الکترونیک داشته باشید و مخاطبان خود را به صورت هوشمندانه ای برای خود حفظ کنید تا هر روزه بر تعداد یادگیرندگان وبینارهای خود بیافزایید. در نهایت صدا و صمیمیت کلام را فراموش نکنید، محل و ابزارهای وبینار خود را با در نظر داشتن بالاترین کیفیت برگزیده و خود را همواره به جای مخاطبانتان قرار دهید تا بتوانید درک بالایی از وضعیت فعلی افراد داشته باشید.

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان