تبیان، دستیار زندگی
تمام فناوری ها به دنبال کاربر پسند شدن و مقرون به صرفه بودن هستند. تمامی گجت ها در حال ورود به عرصه آموزش هستند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 پیشنهاد جنجالی در حوزه آموزش موبایلی در سال 2016 (3)

خلاصه: تمام فناوری ها به دنبال کاربر پسند شدن و مقرون به صرفه بودن هستند. تمامی گجت ها در حال ورود به عرصه آموزش هستند. در حقیقت می توان گفت تمامی تکنولوژی ها این پتانسیل را دارند که سناریوهای آنلاین و شبیه سازی های مربوطه را به حالت دینامیک و پویا تبدیل کنند، و تلفن همراه پیشتاز این روند است...

نمی توانیم با ماشین زمان به آینده سفر کنیم تا از حوادث و اتفاقات مطلع شویم اما می توانیم با بررسی آمارها، فناوری ها و حقایق آخرین روندها را پیش بینی کنیم و بدانیم که در چند سال نه چندان دور به چه چیزی خواهیم رسید. یکی از اتفاقات جنجالی در آموزش الکترونیک آموزش مبتنی بر موبایل است.

در دو مطلب قبل به 4 مورد از 6 پیشنهاد جنجالی در حوزه آموزش موبایلی اشاره نمودیم که شامل:
خداحافظی با فلش و جایگزینی HTML5، استفاده از نرم افزارهای Big Data (تواند به منظور تجزیه و تحلیل دقیق خواسته های افراد) و  تکنولوژی های پوشیدنی (در جهت پویایی آموزش) و استفاده از موبایل به عنوان پشتیبان (از مخاطب بدون محدودیت های زمانی و مکانی) عوامل اشاره شده بود ... در ادامه به دو مورد آخر اشاره خواهیم کرد.

6 پیشنهاد جنجالی در حوزه آموزش موبایلی در سال 2016 (3)

مطالب قبل در لینک های زیر در دسترس هستند:
6 پیشنهاد جنجالی در حوزه آموزش موبایلی در سال 2016 (1)
6 پیشنهاد جنجالی در حوزه آموزش موبایلی در سال 2016 (2)

5. طراحی تعاملی
دوره هایی که بر مبنای تعامل یا به عبارت دیگر "پرسش و پاسخ" ساخته می شوند، که به آن ها سیستم های responsive گفته می شود، به هنگام قرارگیری بر روی تلفن های همراه، خود را منطبق با ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری این دستگاه ها می کنند. (به عنوان مثال وضوح برنامه با توجه به میزان رزولوشن دستگاه تغییر پذیر است)

در سیستم های مدیریت آموزشی پاسخگو (RLMS) محل قرارگیری تصاویر بر روی صفحه موبایل با توجه به نوع دستگاه تغییر می دهند. بدین معنا که با این دسته از نرم افزارها کوچک یا بزرگ بودن صفحه نمایش گوشی های همراه تاثیری بر یادگیری افراد نخواهد گذاشت.


در سیستم های مدیریت آموزشی پاسخگو Responsive Learning Management System -(RLMS) محل قرارگیری تصاویر بر روی صفحه موبایل با توجه به نوع دستگاه تغییر می دهند. در نتیجه می توان اطمینان حاصل کرد که تجربه های به دست آمده توسط همه مخاطبان یکسان خواهد بود. به عبارت دیگر می توان گفت کوچک یا بزرگ بودن صفحه نمایش گوشی های همراه تاثیری بر یادگیری افراد نخواهد گذاشت. این ویژگی موجب انتقال احساس مثبت به مخاطب می شود.

6. موقعیت های جغرافیایی
سیستم های مدیریت آموزشی (LMS) به شما امکان جهانی سازی آموزش آنلاینتان را می دهند. اما چگونه؟  LMSها ویژگی های جغرافیایی مخاطبان را در اختیار شما می گذارند و بر این اساس منابع و تجهیزات مناسب با محل را برای ایجاد دوره های آموزشی در اختیار دارید (به منظور درک بهتر مطلب تصور کنید که یک دوره آموزش الکترونیک به زبان فارسی ساخته می شود. حال اگر فردی در ژاپن بخواهد از این دوره استفاده کند، می تواند از زیرنویس به زبان خود بهره ببرد)  می توانید دوره آموزشی را با او منطبق سازید به طور مثال برای تمرینات به انجام فعالیت هایی بپردازد که مطابق با فرهنگ اوست.

6 پیشنهاد جنجالی در حوزه آموزش موبایلی در سال 2016 (3)

به طور کلی می توانید دوره ها را با توجه به فرهنگ و شرایط افراد به آن ها ارائه دهید و بعد از ارائه به دنبال نظرسنجی منطقه ای باشید و بر اساس منطقه و کشورهای مختلف دوره های خود را دسته بندی کنید. نزدیکی دوره ها به فرهنگ، شرایط، زبان و ... می تواند موفقیت بیشتری را برای شما به دنبال داشته باشد. شناسایی موقعیت جغرافیایی و محلی سازی دوره ها برای افرادی که دارای بازارهای بین المللی هستند، بسیار مفید است.

دوره ها را با توجه به فرهنگ و شرایط افراد به آن ها ارائه دهید و بعد از ارائه به دنبال نظرسنجی منطقه ای باشید و براساس منطقه و کشورهای مختلف دوره های خود را دسته بندی کنید. نزدیکی دوره ها به فرهنگ، شرایط، زبان و ... می تواند موفقیت بیشتری را برای شما به دنبال داشته باشد. شناسایی موقعیت جغرافیایی و محلی سازی دوره ها برای افرادی که دارای بازارهای بین المللی هستند، بسیار مفید است.

فراموش نکنید که در انجام هر پروژه ای می بایست یک سری اطلاعات از مخاطبان خود داشته باشید. این اطلاعات می تواند شامل آداب و رسوم، هنجارها، نوع دوره های آنلاین برگزار شده در منطقه های مختلف و ... باشد. آموزش های مبتنی بر موبایل روز به روز محبوب تر شده است. ترکیب دوره های موبایلی با استراتژی های یادگیری موجب بالا رفتن قدرت این نوع از آموزش شده و تجربه یادگیری تلفنی بیشتر و بهتری را کسب خواهید کرد. به طور کلی می توان گفت تکنولوژی به سمت استفاده از موبایل در آموزش گام برداشته است. در نتیجه برای پیشرفت خود از فناوری های روز دنیا غافل نشوید و با استفاده از آن ها علاوه بر کسب تجربیات جدید، آن را به مخاطبان خود نیز ارائه دهید.

بخش آموزش الکترونیکی تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان