تبیان، دستیار زندگی
عوامل پیروزی انقلاب؛ تفکر توحیدی، اتحاد و رهبری منسجم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوامل پیروزی انقلاب

اگر تفکر توحیدی در کشور نبود انقلاب پیروز نمی شد و امروز همه تمرکز دشمن، تهاجم فرهنگی، رسانه ها و فضای مجازی بر این محور متمرکز شده که چگونه باور توحیدی را سست کنند.

بخش سیاست تبیان

حبیبی

به گزارش تبیان به نقل از ایرنا، محمدنبی حبیبی در سلسله نشست های دانشجویی 'از فریاد تا آرزو' در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد افزود: تا امروز نیز علی رغم ضعف ها و قوت ها، جهت کلی انقلاب اسلامی حفظ شده است و از این رو دشمن تمام تلاش خود را برای شکستن این مبنای توحیدی در ذهن و باور مردم و جوانان به کار گرفته است.
وی با بیان اینکه چالش اصلی انقلاب اسلامی ما با دنیای غرب از ابتدا آن بود که حکومت ما بر مبنای ایدئولوژیک بنا شده اما آنان معتقدند با دین نمی شود حکومت کرد، گفت: این در حالی است که در غرب هم حکومت غیر ایدئولوژیک نداریم و شاهد این ادعا وجود لیبرال دموکراسی در غرب است.
وی اظهار کرد: اگر تفکر توحیدی در کشور نبود انقلاب پیروز نمی شد و امروز همه تمرکز دشمن، تهاجم فرهنگی، رسانه ها و فضای مجازی بر این محور متمرکز شده که چگونه باور توحیدی را سست کنند.
وی، اتحاد و همدلی مردم را عامل محوری دیگری در پیروزی انقلاب خواند و گفت: در تمام انقلاب ها هرگاه مردم متحد در صحنه حاضر شدند می شد به آن انقلاب امید بست و مردم ما با اتحاد و یکرنگی به میدان آمده و خواهان تغییر رژیم شاهنشاهی به حکومت اسلامی شدند.
وی گفت: از این رو دشمن در این سال ها برای شکستن این اتحاد و همراهی مردم و سرگرم کردن آنان به امور خود بسیار تلاش و کار کرده و این تلاش همچنان ادامه دارد.
حبیبی افزود: مساله بعدی که همه دشمنان روی آن تمرکز کرده اند بحث رهبری نظام است زیرا اگر باور توحیدی و حضور گسترده مردم بود اما جهت درستی به آن داده نمی شد نتیجه پیروزی انقلاب نبود.
وی با بیان اینکه، نظام برای رفع این چالش ها به یک برنامه تهاجمی متوازن نیاز دارد، گفت: برای خنثی سازی این چالش عظیم با برنامه غیرمتوازن نمی توان پیش رفت و باید به تمام حوزه های سیاسی، نظامی و فرهنگی و اجتماعی در یک برنامه متوازن پرداخت.
وی با اشاره به اینکه امروز مهمترین چالش پیش روی نظام، مساله کارآمدی است گفت: تمام تلاش دشمن آن است که کارآمدی نظام را از اذهان زدوده و به آنان القا کند که نظام کارآ نیست و برای مقابله با این امر نیازمند برنامه ای متوازن و تقویت همه حوزه ها هستیم و تقویت بعد نظامی که امروز داریم به تنهایی کارآیی ندارد.

*حفظ جهت کلی نظام در عین ضعف ها و قوت ها
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در خصوص میزان تحقق اهداف انقلاب در 36 سال گذشته، با اشاره به این بیان امام که نهضت را دارای سه مرحله اسلامی سازی ایران، اسلامی کردن جهان اسلام و جهانی شدن اسلام خوانده بودند، افزود: در طول سال های بعد از انقلاب به بخشی از این اهداف نائل شده ایم.
حبیبی ادامه داد: در دولت، مجلس و قوه قضاییه نقاط ضعف و قوتی وجود داشته و دارد و نمی توان گفت همه به بهترین وجه وظایف خود را انجام داده اند و اگر جز این بگوییم یک دفاع غیرمستدل از نظام کرده ایم.
وی افزود: تا رسیدن به این مرحله هم، همه امور و اقدامات ما درست نبوده و نقاط ضعف فراوان داشته ایم و کتمان آن به معنای حذف صورت مساله است، اما در مجموع جهت کلی انقلاب تغییر نکرده و حفظ شده اما در بخش اجرایی، قانونگذاری و قضایی نقاط ضعف و قوت بسیار است.
وی تحریم گسترده را یکی دیگر از توطئه های دشمنان عنوان و ذکر کرد: در دنیا می توان گفت تنها سه کشور کوبا، کره شمالی و ایران مورد تحریم شدید و همه جانبه قرار گرفتند که در مورد ایران شدیدتر از دو مورد قبلی بود.
وی تصریح کرد: این تحریم های همه جانبه مانع رسیدن و تحقق برخی از مقاصد و اهداف ما شده و دشمن هم با همین هدف آنها را بر ما تحمیل کرده است، اما بخشی از این عدم تحقق اهداف نیز ناشی از قصور و کوتاهی ها در درون بوده است.

* توفیق در مشارکت سیاسی مردم، عدم مشارکت در عرصه اقتصادی
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی افزود: نظام در حوزه سیاسی موفق به جلب مشارکت مردم شده، چنانکه در سال 88 دیدیم آنان همراهی کرده و در روز 9 دی همه به خیابان آمدند و شکوه آن حضور کمتر از مراسم 22 بهمن نبود.
حبیبی اظهار کرد: این در حالی است که در موضوعات اقتصادی این گونه با مردم معامله نکردیم و دولت ها، نه به اقتصاد مردمی که عمدتا به اقتصاد دولتی پایبند بودند.
وی افزود: وقتی بحث اقتصاد مردمی مطرح می شود منظور آن نیست که کشور را دست 10 نفر پولدار بسپاریم بلکه باید عامه مردم، همانطور که خود را شریک امور سیاسی انقلاب می دانند در عرصه اقتصادی هم این مشارکت را داشته باشند.
حبیبی گفت: در تمام این سال ها اقتصاد دولتی را دامن زدیم، حرف خصوصی سازی زدیم اما در عمل ناموفق بودیم و همچنان هم وابستگی به نفت قوی است در حالی که باید برای تغییر باور مردم نه در حرف بلکه در عمل تلاش کرد و از ظرفیت و توان آنان در اقتصاد استفاده شود.



منبع : ایرنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .