تبیان، دستیار زندگی

9 واقعیتی که قاعدگی از سلامت زنان برملا می‌کند

عادت ماهانه بخشی از جریان فیزیولوژیکی آزاردهنده در خانم‌هاست. با این حال این اتفاق طبیعی، لازمه‌ی زندگی خانم‌ها است و بخصوص در بچه دار شدن تاثیر زیادی دارد. این اتفاق ماهانه واقعیت‌هایی را در خصوص سلامتی خانم‌ها برملا می‌سازد. در این مطلب 9 واقعیتی که قاعدگی از سلامت بدن خانم‌ها نشان می‌دهد را بیشتر بررسی می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 عادت ماهانه زنان

عادت ماهانه: آیا امکان سرطان سینه وجود دارد؟

نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهند خانم‌هایی که اولین قاعدگی خود را قبل از سن 12 سالگی تجربه کرده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. البته عوامل دیگری نیز در ابتلا به این بیماری موثرند. اما این خانم‌ها باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشند و به طور منظم وضعیت سلامت خود را بررسی کنند.

اگر شما نیز جزو این افراد هستید به طور مدام با پزشک در تماس باشید و به طور مرتب آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

عادت ماهانه: آیا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی وجود دارد؟

نتایج برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد چنانچه اولین قاعدگی قبل از 10 سالگی و یا بعد از 17 سالگی اتفاق بیافتد، امکان بروز بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد. اگر شما نیز چنین تجربه ای داشته اید، حتما پزشک را از شرایط تان باخبر کنید تا اقدامات لازم را جهت پیشگیری از بروز این بیماری‌ها انجام دهد.

عادت ماهانه: اگر رنگ خون خارج شده روشن باشد

در حالت کلی، رنگ روشن خون قاعدگی می‌تواند نشانه ای از امکان سندرم تخمدان پلی کیستیک و یا احتمال مشکلات تیروئیدی باشد.

مصرف قرص‌های ضدبارداری ممکن است اختلالاتی در عادت ماهانه ایجاد کند. در واقع این قرص‌ها باعث می‌شوند که قاعدگی چند روز زودتر و یا دیرتر اتفاق بیافتد

 

عادت ماهانه: اگر تاخیر در پریود دارید، محتاط باشید

تاخیر در بروز قاعدگی الزاما به معنای حاملگی نیست. این مسئله می‌تواند نشانگر وجود اختلالات هورمونی باشد که از بیماری‌های مانند بولیمی (پرخوری عصبی)، آنورکسی (بی اشتهایی عصبی)، دیابت و حتی چاقی مفرط ناشی می‌شود.

 

عادت ماهانه: حواستان به گرفتگی‎‌های عضلانی غیرقابل تحمل باشد

اما با این حال اگر این دردها خیلی شدید و غیرقابل تحمل باشند، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید. قبل یا حین روزهای عادت ماهانه کاملا طبیعی است که در اطراف بازوها، پاها و شکم احساس ناخوشایند داشته باشید و دچار گرفتگی عضلانی شوید.

 

عادت ماهانه: حواستان به خونریزی‌های شدید باشد

شدت خونریزی عادت ماهانه در خانم‌های مختلف متفاوت است. اما به طور کلی در هر قاعدگی بین دو تا سه قاشق چایخوری یعنی حدود 30 تا 40 سی سی خون از دست می رود.

اگر این میزان بیشتر باشد، یعنی حتی بیش از 5 تا 6 قاشق چایخوری یا معادل 80 سی سی باشد، احتمالا مشکلی در میان است. در واقع اگر مجبور می‌شوید به طور مرتب نوار بهداشتی‌تان را عوض کنید، احتمالا پای مشکلی در تخمدان‌ها یا مشکلات هورمونی در میان است.

مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند برای کنترل این مشکل کارساز باشد. البته بهتر است اول به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های لازم را انجام داده و برایتان داروهای لازم را تجویز کند.

عادت ماهانه: حواستان به خونریزی‌های قبل و بعد از قاعدگی باشد

مصرف قرص‌های ضدبارداری ممکن است اختلالاتی در عادت ماهانه ایجاد کند. در واقع این قرص‌ها باعث می‌شوند که قاعدگی چند روز زودتر و یا دیرتر اتفاق بیافتد. اگر این مسئله فقط چند بار اتفاق بیافتد مشکلی نیست.

اما اگر به طور مرتب دچار لکه بینی می‌شوید و چند روز زودتر از تاریخ، پریود می‌شوید و یا اینکه عادت ها خیلی دیرتر از زمان طبیعی رخ می‌دهد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. لازم است که وجود اختلالات احتمالی که چرخه‌ی طبیعی قاعدگی را بر هم می زنند، مورد بررسی قرار بگیرد.

تاخیر در بروز قاعدگی الزاما به معنای حاملگی نیست. این مسئله می‌تواند نشانگر وجود اختلالات هورمونی باشد که از بیماری‌های مانند بولیمی (پرخوری عصبی)، آنورکسی (بی‌اشتهایی عصبی)، دیابت و حتی چاقی مفرط ناشی می‌شود

 

عادت ماهانه: بررسی کنید که بوی غیرعادی و عجیبی در میان نباشد

ممکن است که خونریزی ماهانه در برخی خانم‌ها بوی تندی داشته باشد. اما اگر این بو غیرعادی یا بسیار تند و غیرقابل تحمل باشد، احتمالا عفونتی در رحم وجود دارد. در این صورت لازم است که پزشک را در جریان مشکل قرار دهید.

عادت ماهانه: رنگ خون خارج شده نیز مهم است

اگر رنگ خون خارج شده بیش از اندازه تیره باشد، امکان دارد نشانه وجود اختلال و مشکلی در رحم باشد. در موارد حاد و خطرناک امکان دارد این مشکل جزو علائم زودهنگام سرطان گردنه رحم باشد. در واقع تمام این تغییرات و مسائل غیرعادی می‌تواند نشان دهنده‌ی بیماری یا مشکلی در بدن باشد که باید بررسی شود.

البته در برخی موارد، خانم‌ها بیش از اندازه حساسیت به خرج می‌دهند. اما اگر تصور می‌کنید، پای مشکلی در میان است، بدون خجالت و یا ترس، مشکل تان را با پزشک متخصص زنان در میان بگذارید.

عادت ماهانه مخصوص زن ها است و خانم‌ها باید در خصوص هر نوع مشکل و یا اختلال قاعدگی اعم از نامنظمی، لکه بینی، بوی نامطبوع و غیره اطلاعات کافی داشته باشند، چون به طور مستقیم به سلامتی آنها مربوط می‌شود.

یادتان باشد که بدن شما مخصوص شماست و نمی‌توان به طور کلی در خصوص آن نظر داد. بنابراین یک پزشک متخصص بیشتر به شما کمک می‌کند.

متاسفانه اکثر خانم‌ها به دلیل ناآگاهی و یا خجالت و حتی ترس خیلی دیر به پزشک زنان مراجعه می‌کنند و این مسئله می‌تواند به سلامتی آنها آسیب بزند. بنابراین توصیه می‌کنیم پزشک را محرم اسرار خود بدانید و از مراجعه به مطب پزشک زنان نترسید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.