تبیان، دستیار زندگی
نقره یک عنصر شیمیایی جدول تناوبی است که عدد اتمی آن 47 و نماد آن Ag می باشد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقره(1)

نقره

نقره یک عنصر شیمیایی جدول تناوبی است که عدد اتمی آن 47 و نماد آن Ag می باشد. نقره فلز انتقالی نرم و براق است که در میان فلزات بیشترین خاصیت رسانایی الکتریکی و گرمایی را داشته و در کانی ها به صورت خالص به وجود می آید. این فلز در ساخت سکه ها جواهرات و عکاسی کاربرد دارد.

ویژگی های قابل توجه

نقره یک فلز رسانا و چکش خور می باشد که کمی از طلا سخت تر است و از فلزات یک ظرفیتی است که درخشش و براقی سفید زیبایی دارد که به خوبی پولیش می خورد. این فلز در میان دیگر فلزات بیشترین خاصیت رسانایی الکتریکی را دارد و خاصیت رسانایی آن حتی از مس نیز بیشتر است. اما هزینه بالای آن استفاده آن را به این منظور به جای مس غیر ممکن ساخته است.

نقره خالص همچنین بالاترین خاصیت رسانایی گرمایی را نیز دارد و اگرچه نمی تواند اشعه ماوراء بنفش را به خوبی انعکاس دهد ولی با رنگ سفید خود بیشترین خاصیت انعکاسی نور را داراست که البته کمترین مقاومت تماسی را در میان فلزات دیگر نیز دارد. هالیدهای نقره نسبت به نور حساس بوده و از لحاظ تأثیر نور بر آن ها بسیار قابل توجه می باشد. این عنصر در هوای خالص و آب پایدار است ولی در اوزون سولفید هیدروژن و هوای گوگرد دار تیره می شود. حالت های اکسیداسیون متداول این عنصر +1 و +2 می باشد.

کاربردها

کاربرد اصلی نقره استفاده آن به عنوان یک فلز گرانبها و نمک های هالیدی آن خصوصاً نیترات نقره می باشد. این عنصر همچنین به صورت گسترده در صنعت عکاسی نیز کاربرد دارد.

برخی از کاربردهای دیگر نقره عبارتند از:

* محصولات الکتریکی و الکترونیکی نیاز به خاصیت رسانایی نقره (حتی نقره تیره شده) می باشند. برای مثال مدارهای چاپی توسط رنگ های نقره ای ساخته می شوند و صفحه کلیدهای کامپیوترها نیز از تماس های الکتریکی از جنس نقره سود می برند.

* آینه ها که به خاصیت انعکاسی نقره برای انعکاس نور واضح نیاز دارند. آینه های معمولی توسط آلومینیوم پوشیده می شوند.

* نقره از سال 700 قبل از میلاد توسط لیده ای ها برای تولید پول به صورت الکتروم ضرب می شده است. بعدها نقره پالایش شده و به صورت خالص ضرب شد. واژه نقره و پول در حداقل 14 زبان هم معنی می باشند.

* زیبایی این فلز انتخاب آن را توسط سازندگان جواهر دربر داشت. جواهرات ساخته شده از آلیاژ نقره با عنوان استرلینگ نقره که 92% نقره دارد شناخته شده می باشد.

نقره

* خاصیت چکش خواری سمی نبودن و زیبایی نقره آن را برای استفاده دندان پزشکی نیز مناسب کرده است.

* خواص شیمیایی نقرده آن به عنوان یک کاتالیزور در واکنش های اکسیداسیون متمایز می کند. مانند تولید فرمالدهید از متانول و هوا در کنار نقره و یا کاتالیزورهایی که حداقل 99.95% آن ها نقره است.

* نقره در تولید لحیم و آلیاژهای آن تماس دهنده های الکتریکی و باطری های ظرفیت بالای نقره-روی و نقره-کادیوم کاربرد دارد.

* فولمینات نقره یک ماده منفجره قدرتمند است.

نقره

* کلرید نقره می تواند به صورت شفاف ساخته شده و برای چسباندن شیشه به کار رود.

* یدید نقره برای بارورکردن ابرها برای تولید باران استفاده شده است.

تاریخچه

نقره که آنگلوساکسون آن Seolfor Siolfur بوده و لاتین آن Argentum است از زمان های باستان شناخته شده است. از این عنصر در کتاب آفرینش نام برده شده است و زباله های نقره ای در آسیای صغیر در دریای Aegean یافت شده است که حاکی از این موضوع می باشد که نقره در هزاره چهارم قبل از میلاد از سرب جدا شده است.

سالیان سال از نقره به عنوان یک وسیله زیور آلات و همچنین ظرف و ظروف استفاده شده است و این این عنصر سالیان سال واحد بسیاری از سیستم های پولی بوده است. این عنصر بعد از طلا دومین فلز گرانبها می باشد.

نقره

این عنصر توسط کیمیاگری به نام Luna به ماه دریا و الهه های قمری مرتبط شده است و از این رو نماد کیمیاگری نیمه ماه است که قسمت خالی آن طرف چپ می باشد. با وجود اینکه ارتباط شیمیایی بین عنصر جیوه و مس وجود ندارد ولی عنصر جیوه را نوعی نقره می انگاشتند و آن را نقره آبکی یا به انگلیسی Quicksilver می نامیدند.

در آیین و تشریفات خانوادگی رنگ سفید نشان دهنده پول و نقره بود. اروپایی ها مقادیر بزرگی از نقره را در دنیایی جدید در Zacatecas ،Mexico و پتاس پیدا کردند که این عمل باعث به وجود آمد تورم در اروپا شد. Rio De La Plata بعد از کشف نقره در اسپانیا نام گذاری شد و Plata معنی آن در آرژانتین می باشد.

ادامه دارد...

مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور
تنظیم: مریم فروزان کیا